Vad är ett "bra hundliv"?

Swat

Trådstartare
I många trådar här lägger vi alla våra olika värderingar på vad som är ett "bra hundliv" eller ej.

Vi har alla olika regler och rutiner som vi anser gör hundens liv så stimulerande och "fullkomligt" som möjligt.
Vi diskuterar hur mycket hundar behöver röra på sej tex. Vissa raser kräver mer andra mindre! Vissa individer kräver mer andra mindre!
Vissa hundar "nöjer sej" med en promenad runt kvarteret per dag, men har det ett "bra hundliv"?
Vissa hundar lever sina liv i rastgård och är pigga och friska, men lever de ett "bra hundliv"?
Vissa hundar bor mitt inne i stora städer med trotoarer som enda underlag har de ett bra hundliv?
Vissa hundar bor på landet och har aldrig ens sett en trotoar, har de ett bra hundliv?

För mej personligen så är det självklart att hundarna får springa lösa på minst en ordentlig promenad varje dag. Där de få rejsa av sej och bara vara hundar!

För mej är det helt omöjligt att tänka mej ett bra hundliv när hunden endast får rastas i koppel eller möjligen lös i en "rasthage".

Vilken del anser du är ett absolut MÅSTE för att ett hundliv skall kunna klassas som bra?

/Swat
 
Sv: Vad är ett "bra hundliv"?

För mej är det helt omöjligt att tänka mej ett bra hundliv när hunden endast får rastas i koppel eller möjligen lös i en "rasthage".

Då tycker du alltså att de flesta vinthundar lever "dåliga hundliv" (eller i alla fall inte bra hundliv)?

Jag tror att det är väldigt svårt att säga "det här är ett bra hundliv, punkt!" eftersom hundar är så otroligt anpassningsbara och många gånger är glada bara de får vara mycket med sin flock, får motion och bra med mat och vatten.

Mina hundar får gå minst 1½ timmes promenad om dagen (med vissa undantag), får springa lösa ungefär varannan dag i rastgård, de får mat som de mår bra av, har sällskap av varandra hela tiden och jag är med dem dygnet runt. De får lite tankeuppgifter då och då och jag klipper klor och de har alltid tuggben framme. Mina hundar är skitglada. Alla hundar skulle inte vara nöjda med att leva som mina gör, men, då har jag också sett till att inte köpa mig en sådan hund.

Om man tar reda på vad det är man köper och ser till att erbjuda hunden ett sådant liv som den behöver för att vara glad, då tycker jag nog allt att hunden har ett bra hundliv. Om det sedan är att spåra eller träna bruksgrejs 7 dagar i veckan, att träna agility någon gång, att aldrig träna något utan bara gå promenader, ja det är nog många gånger väldigt individuellt och olika från ras till ras.
 
Sv: Vad är ett "bra hundliv"?

Jag säger alltid följande till mina hundar:

"Era små svin, ni ska veta hur bra ni har det!" (Med kärlek naturligtvis)

Jag tycker att en hund lever ett bra liv om den får göra det den trivs med. Man kan ju aldrig veta helt säkert vad en hund föredrar, men att den får jobba med det den är formad avelsmässigt att göra (om den har en sådan uppgift och VILL göra den) . Att den får tillräcklig motion, bra mat och skötsel och leva ett liv i flock!
 
Sv: Vad är ett "bra hundliv"?

Igentligen en mycket svår fråga,då man aldrig kan veta om hunden är 100% nöjd eller inte,men jag tror de flesta gör det som de tror är bäst.

Själv har jag inte bara ett utan flera "krav" för att min hund ska få vara just hund.

Min hund ska ha mat som passar en hund,vilket för mig är riktiga ben och riktigt kött. Och i brist på BARF,så blir det färskfoder blandat med märgben och ben från rådjur/älg/nöt.Allt godis är "naturgodis" från nöt eller grislever som torkas i ugnen.

Min hund ska träffa andra hundar minst en gång i veckan och leka.Detta får hon utlopp för i svärföräldranas hundgård med 5 andra hundar, och en och annan här i stan vi träffar på eller känner sen innan.

Min hund ska minst en gång i veckan springa lös i skogen i minst en timme för att göra av med överskottsenergi,däremellan vara lös iallafall lite varje dag.Kan variera från 10 minuter till 2 timmar dagligen.

Min hund ska få använda nosen varje dag genom olika aktiviteter.Varierar mellan spår,godislet,leksakslet eller att gömma ben eller annat inne.

Min hund ska få vara hund genom att det är ok att "mörda" leksaker,pinnar och annat som hon får,för att bibehålla jaktinstinkten.Ja,jag får städa,men hunden har kul.

Min hund ska också få minst en långpromenad varje dag för att bibehålla en bra kondition.Ofta varvat med en joggingtur för att få röra på sig ordentligt.Jag går långpromenad på dagen och sambon springer en halvtimme på kvällen.

Minst varannan dag är det "träning" för hjärnan.Detta med varierade uppgifter såsom aktivitetsleksaker,vardagslydnad under promenad eller träning lite mer intensivt.

Minst en halvtimme mys varje dag.Detta kanske inte är just "hundigt" men lite klapp,mys i sängen eller hud/klo vård minst en halvtimme varje dag för att bli lite ompysslad,tror jag ingen tackar nej till.

Variation på promenader.Varje promenad ändrar vägar för att få nya lukt och synintryck.Man har ju ett antal rundor man kan gå från sitt hem och minst tre olika håll varje dag för att slippa gå samma vägar hela tiden.ibland blir det bil för att komma till nya marker/skogar.

Minst en gång i veckan blir det bil till kompisar eller släktingar för nya synintryck eller nya marker att springa på.

Jag tror att imin hund är ganska lycklig oh jag låter henne vara både hund och en familjemedlem
 
Sv: Vad är ett "bra hundliv"?

De ska få utlopp för sina behov, för att sammanfatta det kort.

Tillräcklig aktivering (både fysiskt och psykiskt) och självklart omvårdnad som pälsvård vid behov, bra mat, inte vara ensamma för länge osv.

När det kommer till motion så tycker jag att hundar har rätt att springa lösa (eller i lååååååång lina) ofta, iaf flera gånger i veckan. Jag ser på min hund (och andra) hur mycket han älskar det, att fara runt som en galning och även om jag har en ras som inte kräver så mycket, så skulle jag inte vilja ha honom kopplad hela tiden utan möjlighet att raca av sig. Han skulle nog inte trivas så bra och jag skulle förmodligen bli galen på honom.
Om det sen är mellan träden i skogen eller i en rastgård (sålänge den är tillräckligt stor så de kan sträcka ut ordentligt) spelar väl mindre roll.
 
Sv: Vad är ett "bra hundliv"?

För mig är det kort beskrivet att hunden själv och utan smärtor och/eller besvär ska kunna 'sköta sig', dvs den ska kunna gå ut och kissa/bajsa, den ska hålla sig 'ren' etc själv, och den ska kunna hålla sig. Den ska inte vara begränsad i sitt liv, dvs den ska kunna göra det den vill, och utan negativ konsekvens. Vill hunden busa ska den kunna det utan att ha ont eller efteråt få ont.

Där är den absoluta grunden, sen är det väldigt beroende på hund för mig hur resten ser ut. En hund som är nöjd med att lunka runt kvarteret X gånger/dag och lukta på lyktstolparna, och strosa runt på någon grönyta, inhägnad eller ej - den anser jag har ett bra liv om den tycker det så att säga. Är hunden glad och harmonisk och inte 'saknar' något så är det okej. På samma sätt så en 'gårdshund' som är ute hela dagarna, men mest ligger på 'utkiksplatsen' och kollar ut över 'reviret' - den har om den är nöjd ett bra hundliv utan att gå 2 h skogspromenad per dag, utan att träna något mer aktivt etc.

Om jag tar mina två senaste som exempel. Så för U var det ett bra hundliv att vara med matte i stall och hagar, och gå promenader när matte hade lust typ :devil: Dvs på vintern sällan, på den andra delen av året oftare. För V är det inte ett tillräckligt bra hundliv med 'bara' det. Han behöver mer.
 
Sv: Vad är ett "bra hundliv"?

För mej personligen så är det självklart att hundarna får springa lösa på minst en ordentlig promenad varje dag. Där de få rejsa av sej och bara vara hundar!

För mej är det helt omöjligt att tänka mej ett bra hundliv när hunden endast får rastas i koppel eller möjligen lös i en "rasthage".

Då har enligt dig majoriteten av mina hundar inte ett bra hundliv, då det är rätt svårt att få de flesta jakthundar att rejsa av sig lösa utan att de söker ut och börjar jaga i stället. Dvs jobbar.

Ett bra hundliv har hundar (enligt mig) när de får agera som hundar, får mat och motion av lämplig mängd, när de får veterinärvård vid skador/sjukdomar, får sina behov tillfredsställda, när de får leva i en stabil bra familj, när de får använda sina egenskaper som det är tänkt bla.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 148
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 473
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 167
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp