Vad är fel med min häst?

placebo

Trådstartare
Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer.
Han har lite personlighet av surgubbe. Gillar inte att bli borstad så mycket, gillar inte sadeln och hatar när man spänner gjorden, även lite grinig när man tar av och på täcken ibland. Han är även väldigt vaktig av sin box mot andra hästar (inte människor) när de går förbi eller står i närheten, han slickar öronen bakåt sparkar i väggen ibland drar tänderna i gallret osv. Är likadant när han står uppbunden på gången. I hagen är han snäll, medelrang men inga extrema beteenden. Stod innan inne i stall men blev lite stressad av mycket rörelse, står nu i utebox och det funkar bättre men ändå inte helt.
I ridningen är han snäll, kan bli sur om man går på och börjar kräva lite av honom, men gör inget förutom öronen bakåt ibland.
Upplever att det sura beteendet med sadling och borstning har blivit värre och värre tiden jag haft honom. Sadlarna är kollade att de passar honom och jag känner även igenom honom ibland i ryggen och så och han reagerar aldrig då. Har även ut kiropraktor ibland.
Har känt senaste tiden att han tappar något ben vid ridning ibland, vet inte om det är inbillning eller han bara är ofokuserad. Är ej halt. Men kan han ha ont ändå?
Kan tillägga att han är en extremt hungrig och lättfödd häst, äter väldigt fort så står ju utan mat mycket för han äter upp det så snabbt. Kan det göra han stressad och därmed grinig?
Jag själv har problem med depression och självförtroendet. Hästar är ju känsliga för sinnestämming det är ju det dem läser av från oss. Kan det påverka honom på det sättet att jag inte alltid mår så bra psykiskt är låg osv?
Känner att något nog är fel att han kanske inte mår så bra. Borde jag kolla honom på klinik? eller vad ska jag göra vill bara det bästa ju.

Tack ifall ni orkar läsa och svara
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Jag hade börjat med att gå igenom foderstaten och optimerat den.

Hur mycket grovfoder får han? Hur mycket TS får han och vad väger han?
Äter han halm?
Möjligt att ett småmaskigt hönät skulle hjälpa en del.
Får han sitt mineralbehov uppfyllt?
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Tappar ben vid ridning kan ju vara knäledsinflammation (med flera) så jag hade absolut bokat kliniktid! Ang det andra hade jag ställt ut på lösdrift, många hästar blir ju mer stimulerade med det och trivs bättre, han trivs ju inte i dagsläget känns det som :/
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Jag tror att det är bra om du får honom kollad, humöret kan helt klart komma från magen. Så du bör kolla upp så att han inte har magsår vilket hästar har ganska lätt att få. Det gör i sin tur att kan få dåligt humör för att det gör ont i magen.
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Kan tillägga att han är en extremt hungrig och lättfödd häst, äter väldigt fort så står ju utan mat mycket för han äter upp det så snabbt. Kan det göra han stressad och därmed grinig?

Absolut, Längre perioder utan mat ger ofta magsår som några redan nämnt..
Du kanske borde testa att ha slowfeedingnät till honom så du hindrar honom från att äta upp så fort.
Hur många kg hö/hösilage får han om dagen och hur ofta?
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Skulle nog också kölla på klinik först, sedan kan det ju vara pälsbyte extra vitaminer, kolla foderstaten som de andra skrev
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Såklart håller jag med alla om att hästen borde kollas om den dessutom tappar bakbenen i ridning men jag vill påpeka att det ALDRIG är bra att en häst står för långa perioder utan mat så det behöver det göras något åt omedelbart oavsett annan skada hos hästen.

Ville bara klargöra! :)
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Japp, har flera gånger upplevt att hästar som står utan mat (ej fri tillgång) blir sura... Svårt med lättfödda hästar, kan du ge halm i ett extra hönät som kompensation? Hitta hö/silage med sämre värden så att du kan fodra på mer av det? Tyvärr så blir hästar frustrerade av att vara hungriga, hjälper inte enbart med slow-feedingnät... Det är lättare med de svårfödda.
Öka på motionen också så håller han formen även om du ökar fodret.
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Testa mot fästingssjukdomar kan vara en idé. Det kan ge massa konstiga symptom.
 
Sv: Vad är fel med min häst?

Tror inte att din sinnesstämning egentligen påverkar hästen men den dag du känner dig låg passa på att enbart pyssla med honom. Du säger att han inte tycker om att bli borstad, hitta ett ställe där ni kan stå i lugn och ro. Försök och kom på vilken borste han gillar bäst, en mjuk fin borste om han gillar mjuka och hitta det ställe där han tycker om att bli kliad på och ett ställe som han inte kommer åt själv. Kom ihåg att vara närvarande, jag märker direkt på min om jag tar upp mobiltelefonen t ex.

Det känns som att du måste jobba på en bättre relation med din häst. Det finns många övningar att göra. Men du kanske först måste utesluta om det är något annat fel. Fysiska problem i kroppen kanske till slut sätter sina spår i psyket. Har han kroniska smärtor så är han säkert irriterad av det. Helt klart mår han inte bra, fysiskt eller psykiskt.

Stallmiljön är lugnare säger du i och med utebox, men något som kan stressa en häst är otillräckligt med foder, ge mycket grovfoder. Öka en period och se om han blir lugnare, få tag i grovfoder du kan ge mer av. En häst mår bra av att äta många timmar. Hur är det med utevistelse i hage, hagkompisar?
Hur gör du innan du rider, innan du sadlar? Om han kommer från hagen ställ in honom i boxen en stund låt honom äta lite hö, kissa osv innan du börjar göra iordning honom. Av det kan du få en mer avslappnad häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 295
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 127
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp