Vad är grejen med att byta däck?

Min pappa är pensionerad bilmekaniker sen ett par år, han byter förvisso familjens alla däck - om andan faller på, annars får jag anlita nån av hans/våra kontakter. Men. Han har sedan många år assistansförsäkring med motiveringen: "I helvete att jag ligger på knä i nån snöblaskig väggren och byter däck när jag kan vänta en stund och få hjälp." Han motiverar det också med att det faktiskt kan vara farligt om man står lite illa till.
Han skrattar rått åt alla som anser att man måste kunna byta däck, han undrar varför just det skulle vara så viktigt, det finns ju så många andra delar på en bil som kan gå sönder eller behöva bytas.
 
Min pappa är pensionerad bilmekaniker sen ett par år, han byter förvisso familjens alla däck - om andan faller på, annars får jag anlita nån av hans/våra kontakter. Men. Han har sedan många år assistansförsäkring med motiveringen: "I helvete att jag ligger på knä i nån snöblaskig väggren och byter däck när jag kan vänta en stund och få hjälp." Han motiverar det också med att det faktiskt kan vara farligt om man står lite illa till.
Han skrattar rått åt alla som anser att man måste kunna byta däck, han undrar varför just det skulle vara så viktigt, det finns ju så många andra delar på en bil som kan gå sönder eller behöva bytas.
Fast å andra sidan har man ju ofta med sig ett reservdäck och att stå i urskogen när bärgare har fullt upp känns väl sådär om man inte ens kan välja att byta eländet själv. Annars håller jag med. Det är såååå bekvämt att låta andra göra det.

När vi åker bil är vi oftast på motorvägen eller i typ sthlm city. Inga platser man vill fixa däck på direkt så förmodligen hade vi ändå fått ringa bärgare.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast å andra sidan har man ju ofta med sig ett reservdäck och att stå i urskogen när bärgare har fullt upp känns väl sådär om man inte ens kan välja att byta eländet själv. Annars håller jag med. Det är såååå bekvämt att låta andra göra det.

När vi åker bil är vi oftast på motorvägen eller i typ sthlm city. Inga platser man vill fixa däck på direkt så förmodligen hade vi ändå fått ringa bärgare.
Förmodligen skulle han göra en vettig avvägning om han nu skulle befinna sig i urskogen, men det är ju trots allt inte den vanligaste platsen för de flesta bilister.
 
Har man en gång lämnat in bilskrället för hjulskifte är det inte helt enkelt att byta själv sen. Been there så jag skulle väl tro att vi får ringa bärgare om vi står där en dag. Känns sådär ;)
Äsch jag är lite bilintresserad och har en bil som behöver pysslas om lite mer än svenssonbilen och även om jag vet hur man gör för att byta däck så brukar jag hävda att de 350 kronorna ett hjulskifte tar är de bäst spenderade pengarna det halvåret. Jag äter glass och tittar på när någon jobbar ;)Det är klart lagom till glassen är slut.

Om jag får punktering använder jag spray. Funkar inte det så kostar räddning mig 750 spänn . Det har jag råd med för att slippa byta själv.
Nån gång lär jag även falla till föga och använda däckhotell istället för att bära dom upp och ner 3 våningar
 
Det handlar inte om att göra - utan om att kunna göra. Och om att få kunna göra. Likadant med lampbyte etc på bilen i den mån det går.

Sen är det samma sak med blöjbyte, trösta ledsen unge, sparka igång en tvättmaskin etc. För att kunna måste man göra och tillåtas göra.
 
Min pappa är pensionerad bilmekaniker sen ett par år, han byter förvisso familjens alla däck - om andan faller på, annars får jag anlita nån av hans/våra kontakter. Men. Han har sedan många år assistansförsäkring med motiveringen: "I helvete att jag ligger på knä i nån snöblaskig väggren och byter däck när jag kan vänta en stund och få hjälp." Han motiverar det också med att det faktiskt kan vara farligt om man står lite illa till.
Han skrattar rått åt alla som anser att man måste kunna byta däck, han undrar varför just det skulle vara så viktigt, det finns ju så många andra delar på en bil som kan gå sönder eller behöva bytas.
Finns nybilar idag som inte ens har ett reservdäck.
 
Det har jag undrat länge. I jämställdhetstrådar på buke kommer alltid däckfrågan upp. I @stjarnhimmel s nuvarande tråd redan i #7.

Varför tar man så ofta upp något som görs två gånger om året? Varför verkar däckbytet vara något slags symbolfråga i jämställdhetssammanhang? Och inte minst - varje gång könsroller diskuteras så är det en bunt kvinnor som stolt deklarerar Jag är kvinna men byter däcken själv. Som om det var den högsta av kompetenser.

Varför?
Mycket bra frågeställning!! Två däckbyten per år är ju inte direkt kompatibelt med att vika all tvätt.

Däremot tycker jag att t ex vika tvätt och dammsuga är kompatibelt mot varandra och byta däck respektive vaccinera katten.
 
Jag undviker allting som jag tycker är tråkigt, bla däckbyte, byta lampor, fylla på spolarvätska, byta torkarblad, kolla lufttryck osv.
Varför ska jag göra det när det finns rara killar på macken som gör det åt mig :D
 
Finns nybilar idag som inte ens har ett reservdäck.
Japp - stå med den du 11 resp 15 mil från närmaste assistans som dessutom inta kan ta uppdraget förens efter fullgjord dygnsvila. Lite klet på burk håller kanske, men du vet inte. Har man då tur kanske man kan ringa nån granne som kan komma och hämta en. Fast om vi lägger ner hela landsbygden i två tredjedelar av Sverige och inte tillåter vistelse eller gudbevars turistande där så försvinner problemet.
I de mindre glesbefolkade delarna funkar det och är rentav lämpligt med assistans mm. Men å andra sidan - har man kunskapen om och vetskapen att man klarar att byta hjul, lampa, ev kolla gnista mm enkla saker och har lite grejjer med till, så går det okå att ge korrekt information om man väljer att ringa efter hjälp. Ska de komma med bärgare direkt eller räcker det med en verkstadsarbetare i person bil, etc.

Sen om bilen låter konstigt och vibrerar, så kanske en kontroll på att hjulmuttrarna är åtdragna är en fullt tillräcklig åtgärd, och vanlig. Löjligt att stå där en timme och vänta på någon annan som kommer och gör det som tar högst fem minuter själv. Kunskapen ger möjligheten, möjligheten ger frihet - även att välja att kalla på hjälp.
 
Jag undviker allting som jag tycker är tråkigt, bla däckbyte, byta lampor, fylla på spolarvätska, byta torkarblad, kolla lufttryck osv.
Varför ska jag göra det när det finns rara killar på macken som gör det åt mig :D
Du missbukar ditt kön!
Tur de där karlarna inte tar illa upp, men vad skulle hända om nån av dem ville du gullade med deras unge medan de gjorde detta?
 
Mycket bra frågeställning!! Två däckbyten per år är ju inte direkt kompatibelt med att vika all tvätt.

Däremot tycker jag att t ex vika tvätt och dammsuga är kompatibelt mot varandra och byta däck respektive vaccinera katten.
Gud nej, vika tvätt kan jag göra sittande i soffan med en film framför ögonen, det är ju rena kontemplationen. Städning är tungt, skitigt och oergonomiskt *blöh*.
 
Nej, jag är lat.
De tar inte illa upp så du behöver inte oroa dig alls :)
Ingenting skulle hända, barn gillar mig så det skulle gå fina fisken serru :D

Det är ju inte ungen eller hunden som förutsätter det så då ska inte de drabbas ...
 
Japp - stå med den du 11 resp 15 mil från närmaste assistans som dessutom inta kan ta uppdraget förens efter fullgjord dygnsvila. Lite klet på burk håller kanske, men du vet inte. Har man då tur kanske man kan ringa nån granne som kan komma och hämta en. Fast om vi lägger ner hela landsbygden i två tredjedelar av Sverige och inte tillåter vistelse eller gudbevars turistande där så försvinner problemet.
I de mindre glesbefolkade delarna funkar det och är rentav lämpligt med assistans mm. Men å andra sidan - har man kunskapen om och vetskapen att man klarar att byta hjul, lampa, ev kolla gnista mm enkla saker och har lite grejjer med till, så går det okå att ge korrekt information om man väljer att ringa efter hjälp. Ska de komma med bärgare direkt eller räcker det med en verkstadsarbetare i person bil, etc.

Sen om bilen låter konstigt och vibrerar, så kanske en kontroll på att hjulmuttrarna är åtdragna är en fullt tillräcklig åtgärd, och vanlig. Löjligt att stå där en timme och vänta på någon annan som kommer och gör det som tar högst fem minuter själv. Kunskapen ger möjligheten, möjligheten ger frihet - även att välja att kalla på hjälp.
Fast allvarligt, brinner det kan man kolla in en video på you tube och lära sig att byta det där jäkla däcket, så svårt är det inte, om det ens finns nått att byta ned. Har inte haft en bil på... flera år som ens har ett däck att byta till.
 
Fast allvarligt, brinner det kan man kolla in en video på you tube och lära sig att byta det där jäkla däcket, så svårt är det inte, om det ens finns nått att byta ned. Har inte haft en bil på... flera år som ens har ett däck att byta till.
Klart det går - om man tror på sig. De youtube - jag tackar ja. Sms kommer fram när man kommer till större eller passerar nåt samhälle, och ja, det är Sverige och då fortfarande på den södra halvan av det.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 844
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp