Bukefalos 28 år!

Vad är grejen med att byta däck?

Sen är det väl inte frågan om att du inte kan - du väljer att ta hjälp.
Värre med de som förutsätter att man ska hjälpa dem där de står med himlande ögon och säger sig inte kunna och faktiskt menar det.

Jag himlar inte med ögon, inget fånigt fniss eller tilltagen urringning.
Jag kommer dit lagom skitig i ridkläder med skitig bil och säger att en lampa gått sönder, spolarvätska är slut eller vad det nu är som felas.
De fixar, jag tackar och betalar.
 
Klart det går - om man tror på sig. De youtube - jag tackar ja. Sms kommer fram när man kommer till större eller passerar nåt samhälle, och ja, det är Sverige och då fortfarande på den södra halvan av det.
Många bor ju faktiskt i mer tätbebyggda områden(!) och där mobilnätet är utbyggt. Men självklart får man fundera kring sånna saker beroende på var man bor/reser. Men det finns ju ingen anledning att hetsa om däckbyten om man som jag iofs kör 60 mil + i veckan - men i stort sett bara på E18 (och kör en nyare bil utan reservdäck).
 
Var liksom den skillnaden jag menade. Dessutom om du köper tjänst, till skillnad mot de andra som du så träffande beskriver och som förväntar sig den servicen av vilken karl som än är i närheten, helt gratis. Har liksom aldrig trott att den som säger sig vilja "ta över hela jävla skiten" skulle bära sig åt så!
 
Många bor ju faktiskt i mer tätbebyggda områden(!) och där mobilnätet är utbyggt. Men självklart får man fundera kring sånna saker beroende på var man bor/reser. Men det finns ju ingen anledning att hetsa om däckbyten om man som jag iofs kör 60 mil + i veckan - men i stort sett bara på E18 (och kör en nyare bil utan reservdäck).
Men om du gjort de där enklare sakerna som är bra att provat på i lugn och ro så är det inte så dumt när det rätt vad det är ska åkas på bilsemester. Det ena utesluter inte det andra men det handlar om valfrihet. Och eftertanke - har man bytt hjul själv så är nog chansen större man packar med ett extra hjul om man ska ut i obygden. Det är det att förut mera kvinnor än män - numer både kvinnor och män sätter sig i en onödig handlingförlamning som urholkar alternativen att välja mellan inom just de här områdena, men det tycks vara lika med annat med.
 
Men om du gjort de där enklare sakerna som är bra att provat på i lugn och ro så är det inte så dumt när det rätt vad det är ska åkas på bilsemester. Det ena utesluter inte det andra men det handlar om valfrihet. Och eftertanke - har man bytt hjul själv så är nog chansen större man packar med ett extra hjul om man ska ut i obygden. Det är det att förut mera kvinnor än män - numer både kvinnor och män sätter sig i en onödig handlingförlamning som urholkar alternativen att välja mellan inom just de här områdena, men det tycks vara lika med annat med.
Okej... den synen kan man ha på mänskligheten. Jag ser det som att det finns olika sätt att göra saker på.
 
Okej... den synen kan man ha på mänskligheten. Jag ser det som att det finns olika sätt att göra saker på.
Jovisst - men varför urholka valfriheten att göra olika? Det är det som är min poäng, bara för att jag kan behöver jag inte, istället för att eftersom jag inte behöver så vill jag inte kunna.
 
Jovisst - men varför urholka valfriheten att göra olika? Det är det som är min poäng, bara för att jag kan behöver jag inte, istället för att eftersom jag inte behöver så vill jag inte kunna.
Fast man kan vilja kunna på olika sätt också... lära sig när man måste, tex
 
Det har jag undrat länge. I jämställdhetstrådar på buke kommer alltid däckfrågan upp. I @stjarnhimmel s nuvarande tråd redan i #7.

Varför tar man så ofta upp något som görs två gånger om året? Varför verkar däckbytet vara något slags symbolfråga i jämställdhetssammanhang? Och inte minst - varje gång könsroller diskuteras så är det en bunt kvinnor som stolt deklarerar Jag är kvinna men byter däcken själv. Som om det var den högsta av kompetenser.

Varför?
Bra fråga, själv ser jag det inte som varken manligt eller kvinnligt, har alltid gjort det själv förutom när jag varit bekväm och låtit någon annan göra det.

Personligen tycker jag inte att det finns något som är manligt respektive kvinnligt längre. Ett exempel, jag jobbar i vad många anser som mansbransch, men faktum är att det är fler och fler tjejer som jobbar i branschen. Vidare handlar jag även kläder från killavdelningen, inte för att det är killigt utan för jag tyckte plagget var snyggt och bekvämt.

Det är så jag ser på det, sen är nog många kvar och slirar i gamla spår och vill inte släppa.
 
Ha aldrig i mitt liv bytt däck själv på någon bil,
Det har faktiskt jag gjort inklusive balanserat hjulen efteråt.
För länge sedan då jag var en fattig student som jobbade extra på bensinmack så hade vi anställda tillgång till verkstaden var annan torsdagskväll.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Varför tar man så ofta upp något som görs två gånger om året? Varför verkar däckbytet vara något slags symbolfråga i jämställdhetssammanhang?
Jag tror att det beror på att det kommer som en överraskning att det måste göras varje gång och då blir en stor sak och ett stort problem.
Jag har en bil med sommardäck och två med dubbfria vinterdäck.
Jag byter inte hjul efter säsong, jag byter bil.
 
Det har faktiskt jag gjort inklusive balanserat hjulen efteråt.
För länge sedan då jag var en fattig student som jobbade extra på bensinmack så hade vi anställda tillgång till verkstaden var annan torsdagskväll.
Se där!

Gillar den lösningen på problemet!
 
Likadant med lampbyte etc på bilen i den mån det går.
Jag byter alla lampor på bilarna, även där det inte går.
Dels så är jag bra på "snäpp och klick" efter flera års jobb på bensinmack och dels är mina händer mer anpassade i storlek för att lirkas in i motorrummet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag byter alla lampor på bilarna, även där det inte går.
Dels så är jag bra på "snäpp och klick" efter flera års jobb på bensinmack och dels är mina händer mer anpassade i storlek för att lirkas in i motorrummet.
Du är sådan där med smärta handleder med några extra leder och så!
 
Spännande att många uppfattar däckbyte som en viktig självständighetsgrej. Jag har nog aldrig tänkt så..
Jag kan inte byta däck, har faktiskt aldrig gjort det. Försökte en gång som 18-åring med min första bil men trots lång hävarm så lyckades jag inte lossa skruvarna :down:

Känner mig väldigt självständig trots det :)
Har nuförtiden däckhotell dessutom och då ingår bytet i avgiften.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 854
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp