Bukefalos 28 år!

Vad är grejen med att byta däck?

Har däckbytenas symbolvärde något med BILENS symbolvärde att göra? Bilen tycks ju ofta vara ett slags frihetssymbol och körkortet tycks även det vara ett slags självständighetssymbol. Att ta körkort verkar nästan som en sorts initiationsrit.
De aspekterna tycker jag är helt okontroversiella. Bilen är definitivt en frihetssymbol imo, i det att den helt enkelt tillåter individen att förflytta sig utifrån egna val. Det gör, lika okontroversiellt, körkortet till en symbol för självständighet. Utan körkort (läs: tillgång till bil att köra själv) är individen hänvisad till att antingen inte förflytta sig eller förflytta sig i betydligt högre grad på andras villkor. Analogt kan avsaknaden av körkort innebära ofrihet, och jag föreställer mig mer än ett förhållande där den ena partens avsaknad av körkort ger den andra parten ett önskat överläge.
 
Körkort är upp till var och en att skaffa, har man inget körkort så har man heller ingen bil och inga problem med däckbyten. Har man en partner med körkort och bil så är ju däckbytet dennes problem. Det är ju inte min partners huvudbry vem som skor mina hästar eller om de alls blir skodda.
 
De aspekterna tycker jag är helt okontroversiella. Bilen är definitivt en frihetssymbol imo, i det att den helt enkelt tillåter individen att förflytta sig utifrån egna val. Det gör, lika okontroversiellt, körkortet till en symbol för självständighet. Utan körkort (läs: tillgång till bil att köra själv) är individen hänvisad till att antingen inte förflytta sig eller förflytta sig i betydligt högre grad på andras villkor. Analogt kan avsaknaden av körkort innebära ofrihet, och jag föreställer mig mer än ett förhållande där den ena partens avsaknad av körkort ger den andra parten ett önskat överläge.
Jag ser väl två ingångar här.

De ovan nämnda körkortslösa personer jag tänkte på är (manliga,) medelålders lektorer och professorer i humaniora och samhällsvetenskap. Urbana nog att inte vara bilberoende.

Men du håller alltså med om att däckbytena som symbol för jämställdhet kan ha att göra med just bilen som frihetssymbol, snarare än med något om hur vi ser på jämställdhet?

Själv upplever jag bilen nästan enbart negativt. Jag tror att jag hade varit en av de körkortslösa akademikerna jag nämnde om jag inte hade ridit. För MIG är bilen motsatsen till frihetssymbol, nästan.
 
Har däckbytenas symbolvärde något med BILENS symbolvärde att göra? Bilen tycks ju ofta vara ett slags frihetssymbol och körkortet tycks även det vara ett slags självständighetssymbol.

Varken min mormor eller farmor hade körkort. De bodde båda två hela sitt vuxna liv på landet där inga bussar gick. De tog sig ingenstans utan någon annans välvilja.

Så för mig är körkort (och bil) jätteviktigt för självständigheten. Det kanske ser annorlunda ut för någon som inte sett hur körkortslösas beroendeställning till andra? Jag antar helt fräckt att du inte sett det på nära håll eftersom du talar om det som en symbol. För mig är det inte bara symboliskt utan i allra högsta grad reellt.

(Sen finns det såklart väääääldigt mycket annat som skiljer mitt liv från mina mor- och farföräldrar som gör att jag är mer självständig men just körkortsaspekten blir väldigt tydlig och påtaglig.)
 
Det beror nog litet på omständigheterna. Varannan svensk bor i lägenhet och det är inte alltid så lättvindigt att stå ute på gatan med bilens halvkassa originaldomkraft och ett källarförråd kanske några hundra meter bort. Jag kan absolut se vitsen med att betala för byte och förvaring då.
För att inte tala om släpandet av däck ut och in ur källar- eller vindsförråd inrymda en eller flera trappor upp eller ned och inte och ut genom korridorer och dörrar. :P
 
Jag ser väl två ingångar här.

De ovan nämnda körkortslösa personer jag tänkte på är (manliga,) medelålders lektorer och professorer i humaniora och samhällsvetenskap. Urbana nog att inte vara bilberoende.

Men du håller alltså med om att däckbytena som symbol för jämställdhet kan ha att göra med just bilen som frihetssymbol, snarare än med något om hur vi ser på jämställdhet?

Själv upplever jag bilen nästan enbart negativt. Jag tror att jag hade varit en av de körkortslösa akademikerna jag nämnde om jag inte hade ridit. För MIG är bilen motsatsen till frihetssymbol, nästan.
Som boende i en stor stad kände jag mig aldrig ofri av att inte ha körkort men så fort jag flyttade utanför staden så blev jag helt livegen av att inte kunna köra bil. Varken jag eller sambon hade körkort när vi flyttade och vi delade upp det så han tog det först, jag var därför under flera år beroende av att han körde. När jag sedan tagit körkortet stod han på bilarna så det var "hans bilar" ett väldigt starkt makt medel. Nu när jag har både egen bil och körkort så har jag ändå känslan när jag sätter mig i bilen att jag kan ta mitt pick och pack när som helst och åka vart jag vill på ett helt annat sätt än när jag inte hade bil och körkort. Definitivt en frihetssymbol och ett maktmedel.
 
Lever själv så åker på rubbet.
Visst, kunde lämna in hjulen på "däckhotell" men då måste jag åka en halvtimme före och efter och då tar det tid och behöver planeras. Det är "effektivare" att göra här hemma för då kan jag ta det när "andan faller på" i stället för att planera in.

Stryker gör jag i stort sett aldrig för det är jättetråkigt. Gardiner och liknande brukar min mamma hjälpa mig med - både att sy, stryka och hänga upp. Kanske borde skämmas lite över det, men är så ointresserad att för min del kan samma gardiner hänga framme i tio, femton år utan att jag känner att de behöver bytas ut.

Tvätta går ju smärtfritt, att hänga tvätten är tråkigt men tar egentligen inte tid.
Laga mat - jättetråkigt så det brukar bli sådant man kan laga i ugnen och "glömma bort" ett bra tag utan att det blir konstigt. För jag har faktiskt med mig matlådor till jobbet: tycker att det är alldeles för dyrt att äta ute, vill kunna använda pengarna till lek hellre än till mat.

Motorsåg säger min pappa att jag inte får ha - och eftersom konsekvensen är att han kommer och sågar när det behövs, så har jag inget emot att följa hans råd där. Latmasken är dominerande i mitt liv...
Röjsåg ligger högt uppe på "att köpa"listan.

Men det är klart, som ensamstående räknas man självklart inte i jämställdhetsen eftersom man är så illa tvungen att fixa själv.

visst, mina föräldrar har väl en ganska traditionell uppdelning av uppgifterna i och kring hemmet. Pappa sköter det motoriserade och anskaffandet av veden, mamma lagar mat och bakar och tvättar och stryker.
Städar gör de båda två men pappa sköter dammsugaren och mamma sköter dammtrasan.

Men varför det ska vara fel, förstår jag faktiskt inte när de båda är nöjda med uppdelningen.

Pappa målar fasaden, mamma tapetserar när de sakerna inte lejs bort.

Just det; mamma var lågstadielärare och pappa mjölkbonde och sedan metallarbetare så de har traditionell yrkesuppdelning också.
Pappa, 69 år fyllda, jobbar fortfarande en del på metallfabriken.
Och i deras fall är det nog ganska jämn arbetsbörda med hemarbete även om deras arbetsuppgifter har olika karaktär.
Det är rätt mycket vedhantering som behövs för att värma ett 250 kvadratmeter stort gammalt trähus.
Jag blir helt paff när jag läser om vuxna som "inte får " för sina föräldrar...
 
Körkort är upp till var och en att skaffa, har man inget körkort så har man heller ingen bil och inga problem med däckbyten. Har man en partner med körkort och bil så är ju däckbytet dennes problem. Det är ju inte min partners huvudbry vem som skor mina hästar eller om de alls blir skodda.
För den utan körkort åker ju aldrig i bilen...
Nej en bil i familj är allas bekymmer och kostnad tycker jag. Sen om nån vill pimpade med dyra fälgar etc är det ju deras bekymmer.
Men övriga bilkostnader ligger i mina ögon i boende etc. Bensinen får den som kör mest stå för såklart.
 
En sak ingen tycks beakta vid byte av däck själv eller vid verkstad är balanseringen, som nog är en ganska viktig sak. Jag vill nog få det gjort vid verkstad just för att få däcken balanserade. Obalanserade däck påverkar ju ganska mycket, bl.a vibrerar obalanserade däck vid vissa hastigheter. Jag kan och har många ggr bytt däck vid punktering m.m men sommar vs vinterdäck, nä det får nog en firma sköta
Ingår balansering vid däckbyte eller betalar man extra för det? Jag gör nån egen variant hemma och aldrig varit med om att bilen vibrerat efter däckbyte. Med undantag en gång när hon var på verkstad och då bytte han till sommardäck och efter det vibrera det. Tveksamt om däcken blev balanserade. Tror inte det.
 
Det beror nog litet på omständigheterna. Varannan svensk bor i lägenhet och det är inte alltid så lättvindigt att stå ute på gatan med bilens halvkassa originaldomkraft och ett källarförråd kanske några hundra meter bort. Jag kan absolut se vitsen med att betala för byte och förvaring då.
har man platsbrist är det klart smidigt att förvara någon annanstans. En bra domkraft tar iofs inte jättemycket plats. Däcken desto mer.

Lever själv så åker på rubbet.
Visst, kunde lämna in hjulen på "däckhotell" men då måste jag åka en halvtimme före och efter och då tar det tid och behöver planeras. Det är "effektivare" att göra här hemma för då kan jag ta det när "andan faller på" i stället för att planera in.

Stryker gör jag i stort sett aldrig för det är jättetråkigt. Gardiner och liknande brukar min mamma hjälpa mig med - både att sy, stryka och hänga upp. Kanske borde skämmas lite över det, men är så ointresserad att för min del kan samma gardiner hänga framme i tio, femton år utan att jag känner att de behöver bytas ut.

Tvätta går ju smärtfritt, att hänga tvätten är tråkigt men tar egentligen inte tid.
Laga mat - jättetråkigt så det brukar bli sådant man kan laga i ugnen och "glömma bort" ett bra tag utan att det blir konstigt. För jag har faktiskt med mig matlådor till jobbet: tycker att det är alldeles för dyrt att äta ute, vill kunna använda pengarna till lek hellre än till mat.

Motorsåg säger min pappa att jag inte får ha - och eftersom konsekvensen är att han kommer och sågar när det behövs, så har jag inget emot att följa hans råd där. Latmasken är dominerande i mitt liv...
Röjsåg ligger högt uppe på "att köpa"listan.

Men det är klart, som ensamstående räknas man självklart inte i jämställdhetsen eftersom man är så illa tvungen att fixa själv.

visst, mina föräldrar har väl en ganska traditionell uppdelning av uppgifterna i och kring hemmet. Pappa sköter det motoriserade och anskaffandet av veden, mamma lagar mat och bakar och tvättar och stryker.
Städar gör de båda två men pappa sköter dammsugaren och mamma sköter dammtrasan.

Men varför det ska vara fel, förstår jag faktiskt inte när de båda är nöjda med uppdelningen.

Pappa målar fasaden, mamma tapetserar när de sakerna inte lejs bort.

Just det; mamma var lågstadielärare och pappa mjölkbonde och sedan metallarbetare så de har traditionell yrkesuppdelning också.
Pappa, 69 år fyllda, jobbar fortfarande en del på metallfabriken.
Och i deras fall är det nog ganska jämn arbetsbörda med hemarbete även om deras arbetsuppgifter har olika karaktär.
Det är rätt mycket vedhantering som behövs för att värma ett 250 kvadratmeter stort gammalt trähus.

Stryka är det tråkigaste som finns.

Laga mat är kul! Det är diskningen som är en never ending story.

Motorsågen hade jag helst sluppit. Men eftersom jag köpte den själv och att det är jag som är mest i behov av den, plus att jag är den händiga här, så är det också rimligt att det blir jag som använder den. Men bara en tank.

Mina föräldrar är skilda sen länge. Men då de bodde ihop gjorde mamma allt. Och då menar jag verkligen allt. Rubbet. Pappa skötte ekonomin. Något jag aldrig skulle låta någon annan göra. Inte mamma heller. Längre.

Det beror nog litet på omständigheterna. Varannan svensk bor i lägenhet och det är inte alltid så lättvindigt att stå ute på gatan med bilens halvkassa originaldomkraft och ett källarförråd kanske några hundra meter bort. Jag kan absolut se vitsen med att betala för byte och förvaring då.
 
Så för mig är körkort (och bil) jätteviktigt för självständigheten.
För mig med. Jag har inte körkort idag och behöver det egentligen inte. Men jag vägrar vara kvinnan som alltid sitter i passagerarsätet medan maken kör. Jag vägrar, det är inte hur jag är som person eller hur jag fungerar när det gäller något annat i livet. Jag kommer säkert alltid att bo så att det finns bra kommunikationer men för mig är det inget annat än frihet att kunna ha en liten bil och köra precis exakt vart jag vill. Utan krångel, utan att be om hjälp.

Så nu, sent omsider, har jag börjat övningsköra :).
 
För den utan körkort åker ju aldrig i bilen...
Nej en bil i familj är allas bekymmer och kostnad tycker jag. Sen om nån vill pimpade med dyra fälgar etc är det ju deras bekymmer.
Men övriga bilkostnader ligger i mina ögon i boende etc. Bensinen får den som kör mest stå för såklart.
Vad hindrar från att ta körkort, funktionshinder av olika grad?
 
För mig med. Jag har inte körkort idag och behöver det egentligen inte. Men jag vägrar vara kvinnan som alltid sitter i passagerarsätet medan maken kör. Jag vägrar, det är inte hur jag är som person eller hur jag fungerar när det gäller något annat i livet.

Verkligen samma här! Jag får svår klåda vid tanken på att bli omkringkörd hela livet. Men jag tog körkort 3 månader efter min 18-årsdag, kommer från en liten norrländsk stad så det var obligatoriskt. ;)

Så nu, sent omsider, har jag börjat övningsköra :).

Ja jag läste det i någon tråd för ett tag sedan! Så roligt (eller..? ;) ), heja dig!
 
Har väl att göra med att bilar och att byta däck som är ganska tungt har varit en traditionellt manlig syssla tidigare - Även idag, hur många bilmekar är kvinnor?
Jag bytte glatt däcken själv fram till jag fick min whiplashskada men nu försöker jag ta hjälp av någon annan, brukar bli pappa som ordnar det.
 
Ingår balansering vid däckbyte eller betalar man extra för det? Jag gör nån egen variant hemma och aldrig varit med om att bilen vibrerat efter däckbyte. Med undantag en gång när hon var på verkstad och då bytte han till sommardäck och efter det vibrera det. Tveksamt om däcken blev balanserade. Tror inte det.
Balanserar gör man bara en gång, det sker när man krängt på nya däck på fälgarna och sen ska det aldrig mer behövas under däckets livstid. Det är inte alltid det behövs ens då, jag kränger ju om däck själv då jag ibland har fri tillgång till allt mellan nästan nya och halvslitna vinter och sommardäck (dubbryckta vinterdäck funkar hur bra som helst sommartid) och jag brukar aldrig balansera däcken, vibrerar det inte så duger det.
 
Men du håller alltså med om att däckbytena som symbol för jämställdhet kan ha att göra med just bilen som frihetssymbol, snarare än med något om hur vi ser på jämställdhet?
Så långt vill jag inte ta det. Jag skulle vilja se däckbytesgrejen som en egen fråga, ganska frikopplad från frågan om bilen som frihetssymbol. Bilen som frihetssymbol (och de facto förutsättning för frihet) ser jag bl a som ett tydligt... tja, maktmedel skulle man kunna säga, som jag var inne på så kan avsaknad av körkort vara ett väldigt effektivt sätt att skapa och behålla en osund balans i ett förhållande. (För de av oss som bor utanför fungerande kollektivtrafik, och det är trots allt väldigt många människor.)
Själv upplever jag bilen nästan enbart negativt. Jag tror att jag hade varit en av de körkortslösa akademikerna jag nämnde om jag inte hade ridit. För MIG är bilen motsatsen till frihetssymbol, nästan.
Bilen kostar en hel massa pengar, den innebär en skaderisk och den belastar miljön. De bitarna går ju inte att komma ifrån, och de innebär ju litet ofrihet i sig. Men det är ju bara att stämma av plus emot minus, om minus överväger netto så skall man nog inte ha bil, i omtanke om sitt eget välbefinnande. :)
 
Har väl att göra med att bilar och att byta däck som är ganska tungt har varit en traditionellt manlig syssla tidigare - Även idag, hur många bilmekar är kvinnor?
Jag bytte glatt däcken själv fram till jag fick min whiplashskada men nu försöker jag ta hjälp av någon annan, brukar bli pappa som ordnar det.
Med en bra garagedomkraft behöver man inte lyfta alls, jag har liknande problematik och jag bara rullar fram däcket och trycker fast det på navet, domkraften får sköta nivån och ett litet platt däckspett under hjulet fixar finliret. :up:
Däckbyte handlar inte ett dugg om råstyrka.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 857
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp