Bukefalos 28 år!

Vad är lusern?

Sv: Vad är lusern?

Ja väldigt intressant... Vilket fodermedel skulle det vara som enbart inehålelr PROTEIN?! :confused:
 
Sv: Vad är lusern?

peter_lundin skrev:
Potatisprotein som Krafft använder i Krafft protein (där utblandat) är i stort sett rent protein.
PL

Men det är ju inget tillgängligt fodermedel direkt... och det måste väl innehålla NÅT mer än bara rent protein?
 
Sv: Vad är lusern?

Jag syftade inte på något tillgängligt fodermedel, men man kan fodra med syntetiska aminosyror, till exempel. Även detta kommer att bidra till hästens energiförsörjning, även om det bara är "protein"...
 
Sv: Vad är lusern?

peter_lundin skrev:
Fodermedel är det även om du inte kan gå in på granngården o köpa en säck.
PL

Jo det klart. Det vore suveränt att kunna använda ibland när man har låg kvot i höet! Men det finns ju inet att få tag på nånstans, vad jag vet?
Eller finns det några nackdelar med att använda det som proteintillskott? Förutom tillgängligheten?
 
Sv: Vad är lusern?

Ja varför blandar Krafft ut potatisproteinet?
Troligen för att få det smakligare, få det pelleterbart, lägre kilopris/lättare att sälja samt minska risken med feldosering.
Lite info om potatisprotein ca 75% protein av 90% ts, hög halt av lysin.
PL
 
Sv: Vad är lusern?

Louise skrev:
Och varför ger man det till sin häst? Vad innehåller det för näring?
Jag ger mina lusern nu för att hjälpa dem med pälsbytet. Funkar super bra! (Syrran pluggar på SLU och ringde och berättade detta efter hon fått höra det av en lärare)Jag ser bättre resultat nu än när jag tragglade på med b-vit.
 
Sv: Vad är lusern?

Zmulan skrev:
Jag ger mina lusern nu för att hjälpa dem med pälsbytet. Funkar super bra! (Syrran pluggar på SLU och ringde och berättade detta efter hon fått höra det av en lärare)Jag ser bättre resultat nu än när jag tragglade på med b-vit.

Hur mycket per 100 kg/häst rekommenderar hon i såfall?
 
Sv: Vad är lusern?

Jag blir imponerad av alla på "foder" hur pålästa ni är om allt!!
Min häst mår ju jättebra av det hon får idag, och jag erkänner att jag kanske borde göra en analys igen.
Men behövs det verkligen om man ser att hästen mår bra?
Jag har märkt tex på dig, Peter Lundin, du verkar kunna allt! :bow:
Ibland kan jag bli lite sugen på att ändra eller lägga till i hennes foder. Men det känns ju löjligt och onödigt när det funkar så bra som det gör idag.
 
Sv: Vad är lusern?

Zmulan skrev:
Jag ger mina lusern nu för att hjälpa dem med pälsbytet. Funkar super bra! (Syrran pluggar på SLU och ringde och berättade detta efter hon fått höra det av en lärare)Jag ser bättre resultat nu än när jag tragglade på med b-vit.

Har du tänkt på varför det blir så? Vad det är för näring i lusern...
För det är nämligen mest PROTEIN och kalcium i lusern (energin är samma som i hö ungefär). Kanske var det DET som fattades hästen och därmed ser du resultat?

Lusern är ju som ett mycket bra hö "bara" - inget mirakelmedel i övrigt.
 
Sv: Vad är lusern?

Nicke skrev:
Hur mycket per 100 kg/häst rekommenderar hon i såfall?

Det lättaste är att räkna ut OM och hur MYCKET du behöver ge. Men om du nu inte har analys på grovfodret så kan du istället byta ut ett kilo hö mot 1kg lusern/dag.

Om hästen mår bättre av lusern beror det med all sannolikhet på att den behöver mer PROTEIN.
 
Sv: Vad är lusern?

Potatisprotein är mycket "flyktigt" (dvs ett fint, fint pulver) och måste i princip blandas för att rent praktiskt kunna utfodras. Och sen är det DYYYRT.
 
Sv: Vad är lusern?

Precis! Pälsbyte kräver mycket protein och saknas det får man naturligtvis problem.
 
Sv: Vad är lusern?

Jag tror att de som Iccic syftar på i huvudsak är att också protein omvandlas till energi om det inte finns användning i kroppen av det som protein.

T ex potatisproteinet innehåller 751 g smb.rp per kg ts (inget fett, stärkelse eller socker men dock mineraler) men ändå 15,5 MJ per kg ts (obs att detta är siffror för nöt som jag inte orkar räkna om...ville bara illustrera med ett ex).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 053
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp