Bukefalos 28 år!

Vad är lusern?

Sv: Vad är lusern?

Enkelt beskrivet är lusern som ett mycket bra hö! Ett hö med HÖGT proteinvärde.

Det innehåller ca 8.5MJ och 105g smältbart råprotein per kg.
 
Sv: Vad är lusern?

Som milly skriver ett grovfoder med högt proteinvärde om man vill få upp kvoten. Kannon eftersom att det räknas till grovfoder istället för krafftfoder eftersom att det är bättre för hästen att få i sig så mycket som möjligt via sitt grovfoder intag.
 
Sv: Vad är lusern?

Lucern är en vallfodergröda precis som hö. Det är däremot svårt att skörda som hö då de näringsrika bladen är sköra och lätt ramlar av. Lucern finns som pellets eller som hack att köpa i foderbutiken, båda beredningarna hör till grovfoder dvs även pelletsen!

Man ger det oftast till sin häst när höet är lågt i protein. Det lucern som finns att köpa varierar i näringsinnehåll så det gäller att veta vad man behöver. Mj varierar inte så mycket, brukar ligga runt 7-8,5 men i smbrp finns variationer från 65 upp till 110-120. Lucernet är även rikt på Kalcium (Ca) så det bör man också tänka på. Kostnaden ligger på 4-5 kr/kg.
//marti
 
Sv: Vad är lusern?

det finns flera trådar ang vad lucern är..

lär dig att använde sökfunktionen eller iallafall TITTA i foderforumets senaste 3-4 sidor om du hittar något..

lucern är baljväxter som har högt proteinvärde, lucern du köper på påse innehåller bara lucern och melass (för att binda dammet) ..
 
Sv: Vad är lusern?

BeastieBabe skrev:
det finns flera trådar ang vad lucern är..
[/QUOTE
Jag vet det!
BeastieBabe skrev:
lär dig att använde sökfunktionen eller iallafall TITTA i foderforumets senaste 3-4 sidor om du hittar något..
Jag sökte men fick inte svar på det jag ville veta!
Jag ville bara ha snabba fakta!
 
Sv: Vad är lusern?

Kan man ge lusern till sin häst om man vill att den ska gå upp i vikt, eller ger det en massa energi också? (för jag vill inte ge henne mer energi)
 
Sv: Vad är lusern?

Som du ser i vissa inlägg ovanför så inehåller det viss mängd energi. Det gör alla foder, fast ger du lusern kan du dra ner en del på höet eftersom att lusernet räknas som grovfoder.
 
Sv: Vad är lusern?

För att gå upp i vikt behövs mer än bara en massa protein. Jag tycker det låter som om du ska kontakta någon i din hemtrakt som kan hjälpa dig göra en foderstats analys utifrån vad din häst presterar och vad precis ditt hö innehåller. Ett analyserat hö är likson grunden för att kunna svara på allt det andra.
Lycka till!
 
Sv: Vad är lusern?

Vad jag är ute efter är mer protein utan extra energi. (Går det??) Det var ett tag sedan jag gjorde min hästs foderstat. Ska kolla igenom den och jämföra med hur det blir om jag ger henne lusern också.
Tack för era svar iallafall! :)
Annars får jag väl fortsätta ge henne som hon får idag, men öka grovfodergivan.
 
Sv: Vad är lusern?

det finns inget foder som enbart innehåller protein..

saken är den att om du vill ge protein så dra ner på någotfodermedel som innehåller energi..
dvs ger du 1 kg foder som innehåller 9,5 MJ och 50 smbrp.. så byt ut det till 1 kg lucern som ger 8,5 MJ och 105 g smbrp.. då har du höjt proteinet med 55 g och SÄNKT energin med 1 MJ..

förstår du?

www.krafft.nu för analyser
 
Sv: Vad är lusern?

Louise skrev:
Kan man ge lusern till sin häst om man vill att den ska gå upp i vikt, eller ger det en massa energi också? (för jag vill inte ge henne mer energi)

Okej jag vet vad du är ute efter... ALLT foder inenhåller förstås energi, dvs MJ, och ger hästen hull.
Men det du menar är nog att du inte vill att det ska ge hästen en "energikick" så den blir hetare? Eller hur?
Och i sånna fall är lusern bland det bästa du kan ge - det är ju som att du skulle ge hästen extra av ett mycket bra HÖ och det brukar ju inte ge dom en sån där kick som t ex havre kan göra...
Lusern ger hästen LÅNGSAM energi, om du förstår hur jag menar?

Så svaret på din fråga är kort sagt: JA ge gärna lusern om du vill att hästen ska gå upp i vikt.
 
Sv: Vad är lusern?

Jag hänvisar till beastiebabes inlägg för det var det jag menade med det jag skrev i mitt senaste inlägg.
 
Sv: Vad är lusern?

Jag förstår precis och tackar så mycket! :bow:
Ska gensat sätta mig och kolla igenom foderstaten. Gjorde en på Hippocampus för ett tag sen!
 
Sv: Vad är lusern?

Gör det du, så får vi hoppas att det blir bra :)
 
Sv: Vad är lusern?

"det finns inget foder som enbart innehåller protein.."
Hur är det med sojamjöl; innehåller det energi?
 
Sv: Vad är lusern?

cristobal skrev:
"det finns inget foder som enbart innehåller protein.."
Hur är det med sojamjöl; innehåller det energi?

Ja, det gör det. Rätt mycket också - Ca 11-12MJ/kg. Men kvoten är hög eftersom det inenhåler så hiskeligt mycket protein! (390g smbrp/kg) 390 delat på 12 blir 32.5 (kvot).
 
Sv: Vad är lusern?

BeastieBabe skrev:
det finns inget foder som enbart innehåller protein..

Det beror på hur man ser det... Det är klart att man kan fodra en häst med saker som innehåller enbart protein, inga kolhydrater, fetter eller mineraler. Dock innebär inte det att hästen inte får energi från proteinfodermedlet. Proteinet i fodret bidrar med energi till hästen, precis som andra näringsämnen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Andromedae
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
363
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp