Vad är rätt?

J

juni_cool

Jag är förvirrad vad är rätt igentligen.Hur ska man görra för att få hästen i rätt form.

*Vissa sågar-jag säger ush!*

*Vissa kramar med tygeln*

*Vissa rider emd skänklarna bara*

*Vissa rider med vikten*

VILKET ÄR RÄTT
 
Sv: Vad är rätt?

Jag rider iaf med sits och skänklar.
Att såga för att få hästen i form förstår jag inte överhuvudtaget, bara onödigt och obehagligt för hästen och tror inte att en häst vill söka sig ner/framåt då heller.
 
Sv: Vad är rätt?

Precis.Jag fattar inte hur man kan såga ner hästen. och det värsta är att ridskolorna inte säger åt ryttarna.
 
Sv: Vad är rätt?

Jag är förvirrad vad är rätt igentligen.Hur ska man görra för att få hästen i rätt form.

Vad är egentligen RÄTT form för dig?
Vilken form vill du uppnå?

En hög form?
En låg form?

först och främst, vad har du för typ av häst?
Du måste anpassa hästens möjlighet att hitta en god form för att det sedan skall bli den 'rätta'

Jag arbetar alltid hästen från bakbenen (eftersom all kraft och bjudning skall komma därifrån), alltså jag arbetar mycket med säte & skänkel.
För att sedan få hästen att göra den 'resning' (en lätt böjning i bäcknet) så sitter jag där, ramar in hästen mellan hand och skänkel, sitter ner och gör mycket förhållningar, så snart hästen lär sig att trampa under sig går jag efter hur den håller sitt huvud i den 'rätta' formen.

Beroende på vad det är för häst, hur den är byggd och vad den är ämnad för varierar formen.

Hoppas du förstod vad jag menade.

//Malin
 
Sv: Vad är rätt?

Vad som är rätt?
Det är att rida hästen bakifrån och fram. Titta på hästarna när de är lösa i hagen. När en häst trampar under sig med bakbenen så kommer också automatiskt halsen att böja sig. Då går hästen på ett naturligt sätt i form.

Så man ska helt enkelt inte behöva använda tyglarna för att få hästen i form. Tygeln ska egentligen reglera fart och riktning, inte formen. Allt för att få hästen mjuk och att den trampar under sig.
 
Sv: Vad är rätt?

Jag vill helst ha låg form eftersom den bygger muskler och så.Men vill veta hur man får dem och gå så bra,det är inte ofta hon går i form.
 
Sv: Vad är rätt?

För att hästen ska gå i form ska den först och främst gå fram. Den ska alltså tänka framåt, så det är din drivning som ska göra att bakbenen kommer in under hästen. Sedan är det mjuka förhållningar på tygeln som reglerar farten. Bara för att hästen ska gå fram ska den inte rusa eller vara oreglerbar. När hästen och ryttaren hittar rätt förhållande mellan drivning och förhållning kommer hästen att vara i bättre balans och kunna bära upp sig och gå i rätt form.

Om du börjar i fel ända genom såga eller dra ner nacken på hästen så går den inte i form. Den bara böjer på nacken och är inte speciellt lätt riden. Den kommer inte heller att arbeta med ryggen och bygga några muskler där man vill. Möjligtvis sådana muskler som istället kommer att göra det svårare att få den i rätt form, som gör att den orkar kämpa emot.

Om hästen är riden rätt från baken och fram så kan du reglera höjden på formen genom det sätt du håller dina händer och längden på tyglarna.
Kan du inte rida så bra ännu att du reder ut detta så kan det vara lättare att jobba med markarbete tills hästen har musklat upp sig och orkar bära upp ryttaren.
 
Sv: Vad är rätt?

Okej då förstår jag.Tack så mkt....Fast några tips om att hålla ett segt och ej arbetsvilligt sto pigg och vaken;P*skratt*
 
Sv: Vad är rätt?

Okej då förstår jag.Tack så mkt....Fast några tips om att hålla ett segt och ej arbetsvilligt sto pigg och vaken;P*skratt*

Mer kraftfoder, korta arbetspass, konditionsträning så hon får upp orken och skapar ett rörelsebehov! Klättring stärker ryggen och hästarna märker oftast inte ens av att det är träning. När du byggt upp en grundkondition och styrka gäller det att försöka få hästen avslappnad när du jobbar den. Gör lite lösgörande serpentiner, avbrott och igångsättningar. När hon lyssnar på dig, tänker framåt och orkar jobba på bakifrån är hästen på god väg i rätt form! för en djupare form är volter och sidvärtsrörelser bra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: valy
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 757
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp