Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden? (+ massa lösdriftsfrågor)

Mysaan

Trådstartare
På ligghall och vindskydd. Är det någon skillnad öht?

Jag har fått för mig att om man bygger vindskydd så behöver man inget bygglov stämmer det eller är jag helt ute och cyklar nu?

Skulle vilja ha svar på detta så jag blir lite klokare. :crazy:

Sedan undrar jag över bästa och billigaste materialet för att bygga vindskydd. Kan man ha något annat än plåttak?

Har ni förslag på hur man kan lösa det där med lyse i lösdriften eller stalldelen om det inte finns el framdraget?
 
Sv: Vad är skillnaden? (+ massa lösdriftsfrågor)

Utan el är det nog svårt, förut fanns det lampor med batteri på IKEA, men de har jag inte sett på några år nu.

Har för mig att man måste ha bygglov på vindskydd också, men inte på jordbruksfastigheter.

Istället för plåttak kan du ju ha tegelpannor, betongpannor eller takpapp, som exempel. Det finns massor med olika sorters pannor, några är dyra och några är billigare, men hållbarast och enklast att fästa är ändå takplåt. För att släppa in ljus kan du ju välja genomskinlig plast (ser ut som bockad takplåt) istället, det har jag sett i både stall och ridhus och det fungerar jättebra så länge solen lyser.

Angående skillnaden mellan vindskydd och ligghall så är jag också kluven. För man bygger dem ju på samma sätt, i alla fall enligt SJV's rekommendationer. (Det vill säga, 3 väggar och tak.) Men jag föredrar ligghallar som har 4 väggar med en stor eller två mindre öppningar. Vindskydd tycker jag är mer... vindskydd! En ligghall med 4 väggar går att göra frostfri på ett annat sätt och är mer som ett krypin där hästarna kan komma undan insekter och regn m.m.
 
Sv: Vad är skillnaden? (+ massa lösdriftsfrågor)

Om det nu blir vindskydd så blir det uppsatt på mark som tillhör jordbruksfastighet så då skulle jag alltså inte behöva förprövning osv. Behöver man det om man bygger ligghall för max 3 hästar eller hur är det? Blir inte klokare av att läsa på SJV´s hemsida.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 307
Senast: Angel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 166
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Till sommaren ska jag och sambon flytta hem till hans föräldragård och jag ska ta med mina hästar. Till problemet, idag finns det inga...
Svar
7
· Visningar
2 143
Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 002
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp