Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden?

Sv: Vad är skillnaden?

Damen är lite lätt i bakarslet. Det är även hennes mor...

men prova kan man ju göra... men man får kanske passa sig lite så man inte står för nära då.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Tycker också att gummigrimskaft är bra, våran unghäst försökte göra sig fri och det blev lite "Bambi på hal is" om du förstår sedan har det aldrig varit något problem, elastisk anordning känns bättre för nacken om hästen gör utbrytningsförsök.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Man binder upp med en vägg bakom. Det går alltså inte att komma undan. Det ska ta emot i grimskaften innan väggen kommer, men kommer man längre bak så är där en vägg. Och grejorna ska hålla, men gå att ta loss om man behöver.

Jag tycker det är ett absolut säkerhetstänkande att inget ska gå sönder innan man som människa bestämmer att släppa loss hästen. Lösa och panikslagna hästar slår sönder mycket, inkl. sig själv.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Har ni testat att använda de övre ringarna i grimman när ni sätter fast henne i 2 "linor"(/grimskaft).

Vissa hästar tycker inte om att få mulen fixerad och blir irriterade, min unghingst var sådan den första tiden han stod i stallgången.
Tar du de övre ringarna, de som sitter upp mot öronen, funkar det bättre om de ogillar att bli fixerade med mulen.

Många travfolk som jag stött på har på detta sätt.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jag skulle nog också fundera på synintrycket eller känslan på något vis. Jag vänjer ju unghästar stå uppbundna i en lina först, och sen i två linor/kedjor. Och de kan vara stensäkra i uppbindning med en rem, men reagera med att tycka det är läskigt med dubbla första gången (så jag sätter fast i ena sidan, och har lång lina i den andra som jag håller i och kan justera själv).

Så, jag tror de reagerar på synintrycket och/eller känseln (nacktryck som någon skrev, eller något annat, känns i båda sidor grimman), och känner sig mer 'låsta' av det.

Jag skulle aldrig kräva att de kunde stå dubbelt om de stod prickfritt (dvs inte bara på hyperkort) med en rem, men fick panik av dubbelt. Jag är väldigt pipig med att de SKA knna stå uppbundna (efter att ha haft en som aldrig blev säker med det), men skulle någon stå prickfritt i en rem men panika av två på det vis som beskrivs skulle jag binda med en rem. Och jag ser inget likhetstecken mellan det och köra in. Den jag hade som inte var säker att stå uppbunden (varken med en eller två, dock värre med två) var inkörd och en väldigt duktig körhäst. Den jag haft som var 150% säker uppbunden, jag kunde gått därifrån och ätit middag utan problem, den blev aldrig inkörd helt enkelt på att den inte var pålitilig med skaklar. Så hur ser du en koppling där? *nyfiken*

Väldigt, väldigt kloka åsikter!!! :bow:
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jag tror inte att det är en vanlig grimma som används just nu så det kanske inte finns några övre ringar? om det nu ens finns några ringar alls...

Svårt när jag inte har möjlighet att åka o kolla själv :crazy:

Jarnroos: Jag har hört talas om att dessa kan gå av, dessutom så släpper de ju då inte efter i samma sekund som hästen gör det utan kan fortsätta dra eftersom hästen dragit ut dem. Vilket ju då blir fel, det är ju väldigt viktigt att trycker försvinner helt så fort hästen bara tänker åt rätt håll!

Lovisaelonora: Jaha då får man bygga om stallet med ;)
 
Sv: Vad är skillnaden?

Nu gör väl vi människor ganska mycket mot hästarna som är för vår egen bekvämlighets skull, men ändå:
Att binda fast hästen från båda sidor är ganska respektlöst (anser jag) eftersom det hämmar rörelsefriheten. Ungefär på samma vis som det är respektlöst mot hästen att rida rollkur eller med inspänningar som inte ger efter.
Förstår om man vill att hästen ska kunna stå så, men man kan ju ha det i åtanke utifrån hästens synvinkel.
Min kuse gillar inte att stå fast i båda sidor i stallgången, det har inget alls att göra med att den inte "kan" för det har den gjort många många gånger i sitt liv. Det man märker det på är att om den var lite stressad/nervös innan (inför att åka iväg på träning t ex eller kanske rörigt i stallet) då blir den ännu mer nervös fastbunden, medans om den var trött/cool sen innan då märks ingen skillnad. Ganska lätt löst genom att byta ut ena repet mot ett långt grimskaft för större rörelsefrihet eller bara sätta fast i det ena just dom gångerna. Vilket hästen helt klart uppskattar även om den "kan" stå fast utan problem. :)
Bara en parentes i ämnet. Respekt är ju något som pratas väldigt mycket om i hanteringsfrågor och att man måste förtjäna respekt. I min värld betyder det att visa hästen respekt, annars förtjänar jag ingen tillbaka. Ta hänsyn till hästens åsikter (även om man inte alltid kan följa dom fullt ut).
 
Sv: Vad är skillnaden?

Fast de kanske inte har uppbindningsmöjlighet från två håll i anslutning till vägg bakom. Det har t ex inte jag heller. Däremot finns ju alltid boxen för dylikt, så bygga om ska ju inte krävas.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Som du säger är det.

Men jag vill inte sätta fast henne i boxen då hon kan göra sig illa om jag sätter fast nåt där. och jag vill inte behöva ta bort och sätta dit varenda gång jag ska öva detta, dessutom så är ju boxen 3 meter lång, och hästen strax under 2 meter.

Totola: Tanken är inte att hon ska stå så jämt, utan bara att hon ska klara av det. För övrigt tycker jag det är EXTREMT viktigt att hästar kan sitta fast på massor olika sätt utan att få panik! Vad händer liksom om hästen fastnar med tyglen runt ett framben eller liknande?

Min 4 åring skulle sucka och vänta på hjälp, det är rätt reaktion tycker jag! Denna häst skulle mest sannolikt få rätt rejäl panik. Det vill jag inte ha, det kommer kommer antagligen att arbetas bort så mkt det bara går.

Respekt har inte med saken att göra i detta fallet, det är bara säkerhetstänk, vissa saker måste hästarna bara finns sig i, hur onaturligt det än är.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Finns inget annat använder vi boxen, nu är ju stallet byggt för att hålla för idioter till hästar, hingstar, unghästar, tillridningshästar, problemhästar och andra dårar där det krävs lite extra för att det ska fungera inledningsvis.

Så länge det finns väggar finns det sätt att lösa uppbidningsträningen på vettiga sätt, om man vill.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Precis, därav att jag förstår att man vill att den ska klara det, rent mentalt. Inte så kul heller om någon annan som har hand om hästen/tar över hästen inte vet att hästen får panik.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Nu gör väl vi människor ganska mycket mot hästarna som är för vår egen bekvämlighets skull, men ändå:
Att binda fast hästen från båda sidor är ganska respektlöst (anser jag) eftersom det hämmar rörelsefriheten. Ungefär på samma vis som det är respektlöst mot hästen att rida rollkur eller med inspänningar som inte ger efter.
Förstår om man vill att hästen ska kunna stå så, men man kan ju ha det i åtanke utifrån hästens synvinkel.
Min kuse gillar inte att stå fast i båda sidor i stallgången, det har inget alls att göra med att den inte "kan" för det har den gjort många många gånger i sitt liv. Det man märker det på är att om den var lite stressad/nervös innan (inför att åka iväg på träning t ex eller kanske rörigt i stallet) då blir den ännu mer nervös fastbunden, medans om den var trött/cool sen innan då märks ingen skillnad. Ganska lätt löst genom att byta ut ena repet mot ett långt grimskaft för större rörelsefrihet eller bara sätta fast i det ena just dom gångerna. Vilket hästen helt klart uppskattar även om den "kan" stå fast utan problem. :)
Bara en parentes i ämnet. Respekt är ju något som pratas väldigt mycket om i hanteringsfrågor och att man måste förtjäna respekt. I min värld betyder det att visa hästen respekt, annars förtjänar jag ingen tillbaka. Ta hänsyn till hästens åsikter (även om man inte alltid kan följa dom fullt ut).

:bow::bow::bow::bow:

Du satte ord på mina tankar.

Helt vansinnigt att man ska insistera bara för att hästen "ska" kunna stå med två remmar. Innan jag kom till Sverige (är uppvuxen i Storbrittanien) så hade jag aldrig sett en häst stå uppbunden på det sättet öht. Vi satte alltid fast hästen med grimskaftet i en ring, med en "safety knot" som gick att riva upp fort om det behövdes. Det är faktiskt inte livsnödvändigt för en häst att kunna vara uppbunden från två sidor.

Nu menar inte jag att hästar ska få gå och bestämma allt men när hästen visar så tydligt att den mår dåligt av något, varför tvinga den?Helt fel tänkt anser jag, och ett uttryck för detta "dominanstänkande" som blir allt vanligare inom hästhanteringen och som är ett gissel. :(
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jo mest av den anledningen att nån annan skulle göra nåt med hästen faktiskt. Jag vill ju inte riskera nån annans hälsa.
Jag själv binder väldigt sällan upp hästar, så sällan att min 4 åring hade glömt bort hur man gjorde innan jag åkte till thailand, hon backade och hängde sig lite, jag sa "äh, skärp te dig!" och hon gick framåt igen...

Sammet: Jag vet inte, jag är ju som sagt inte där ;) men jag skulle tro någon form av repgrimma som inte kan gå sönder, vanliga grimmor går ju sönder. Men hon knyter även egna grimmor har jag för mig, så det behöver inte vara en lika skarp som en vanlig repgrimma. Men jag skulle gissa på att det är nåt åt det hållet.


Tussinussen: hästen ska bara stå såhär för att det är så vanligt att man binder upp hästar så i sverige helt enkelt. Annars hade jag inte brytt mig om det.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Tussinussen: hästen ska bara stå såhär för att det är så vanligt att man binder upp hästar så i sverige helt enkelt. Annars hade jag inte brytt mig om det.

Jo men du har inte svarat på varför. "Ska bara för att" är faktiskt inte ett skäl.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Det har jag visst det!
Men jag tar det igen.
Om hästen säljs, eller hanteras av någon annan av annan anledning så ska inte jag behöva oroa mig för att det händer nåt, oavsett vad de gör med hästen.

Är det svårt att förstå? För mig är det en självklarhet! Precis som jag tycker att hästen ska klara att nån trillar omkull och landar under magen, mellan benen på hästen. Det kan faktiskt hända om det är halt ute och eftersom att min kropp inte riktigt alltid fungerar som den ska så trillar jag väl lite oftare än genomsnittsmänniskan.

Jag arbetar med mina hästar till 99% lösa, men de måste fortfarande klara av att stå uppbindna.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jo men du har inte svarat på varför. "Ska bara för att" är faktiskt inte ett skäl.

Det var väl det mest självklara svaret? Hanterar någon annan hästen är det stor risk att den binds upp så eftersom det är vanligt i Sverige och då är det säkrast för alla inblandade om hästen har lärt sig att det är ok och inte får panik.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jag vill alltid ha hästen uppbunden i två linor om den t ex står i främmande box, för att den inte ska stå och slicka på väggar och få i sig en massa skit. Det är massor av gånger som jag behöver binda upp i bägge sidor, och jag avskyr verkligen att behöva säga "nej, det går inte för jag har inte orkat träna hästen så den funkar med det".

För det är ju vad det handlar om, träning.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jag förstår eg. inte vad som är problemet med att tills vidare säga till den som ska hantera hästen att den får fnatt om den binds från 2 sidor? No biggie.

Jag vänder mig inte emot att man tränar hästen, jag vänder mig emot att man ska tvinga den, och kanske bädda för framtida problem, för att man har inställningen att hästar ska minsann foga sig och därmed basta. Den kan ju bryta nacken om man går för hårt fram.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 583
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
741
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp