Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden?

Sv: Vad är skillnaden?

Tycker också att alla hästar bör klara en vanlig uppbindning på gången. Det är inget konstigt. Det skulle bli helt ohållbart i ex ett travstall om det inte gick.

Jag brukar vänja "bäbisarna" gradvis vid uppbindningen. Sätter (som någon annan skrev) fast hästen på ena sidan och har ett grimskaft eller liknande på andra sidan som jag håller i och kan släppa om det blir panik. Tycker att en longerlina bakom lät som en bra idé att prova också. Bara stoppa upp beteendet så hästen inte fastnar i samma beteende gång på gång. (Kanske bäst att den inte sitter fast i båda ändarna heller om hon är lätt i rumpan. Då går det ju att justera och i värsta fall släppa...)

Svårt som du säger att fixa på distans. Man vet ju aldrig om man själv skulle uppfatta situationen likadant som den som hanterar hästen just nu..
 
Sv: Vad är skillnaden?

Jag förstår eg. inte vad som är problemet med att tills vidare säga till den som ska hantera hästen att den får fnatt om den binds från 2 sidor? No biggie.

Jag vänder mig inte emot att man tränar hästen, jag vänder mig emot att man ska tvinga den, och kanske bädda för framtida problem, för att man har inställningen att hästar ska minsann foga sig och därmed basta. Den kan ju bryta nacken om man går för hårt fram.

Tills vidare ja, jag syftar på träningen inför framtiden. Träningsmetoden säger jag inget om dock, jag gillar gummiband och mjuka träningssätt.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Fast jag tycker att hästen ska foga sig efter mig, jag är ledaren.

Jag tränar gärna inte denna hästen själv då hon är rädd för mig efter en skada som gjorde att jag fick spruta henne varje dag i en vecka, därav vill jag att någon annan löser problemet.

När jag jobbar med denna häst så fokuserar vi bara på tillit och nån gång när hon går över gränsen så kan jag säga till henne, men då extremt milt.

Hästen binds så pass kort att hon inte kan kasta sig med den kraften som krävs för att hon skulle bryta nacken. Nu kommer detta låta jätte fel, och jätte hårt, men jag ser hellre att hon bryter nacken av sig själv under "kontrollerad" träning än att jag slutar träna henne och hon bryter nacken av nån stackars människa.

När jag har tränat detta med henne så har hon kommit loss, och där har vi väl problemet. Så fort hon kommer loss så ställer hon sig som att inget har hänt och tuggar och slickar sig runt munnen.

Aja jag har inte pratat med tränaren på några dagar, problemet kanske är borta nu.
 
Sv: Vad är skillnaden?

Beklagar men jag tycker att det du skriver är rent ut sagt gräsligt.

Samt, dina försök att kuva hästen har tydligen bara resulterat i att den lärt sig att om den drar tillräckligt hårt så kommer den loss. Snyggt gjort :crazy:
 
Sv: Vad är skillnaden?

inte direkt nåt jag kunnat göra nåt åt. Jag visste inte att man inte kunde binda fast hästen, så jag band fast, skulle hålla på med henne och höll på att bli skadad själv i processen!

Dessvärre satt då kedjorna fast i hakar köpta i en hästbutik, något jag inte tänker göra om! Blir endast grejjer från byggbutiker numera, grejjer konstruerade för att hålla.

Jag har inte försökt "kuva" denna hästen en enda gång. Dessvärre har det blivit så iomed sprutorna, och jag är den enda med C15 i hela stallet så nåt alternativ fanns inte riktigt. Jag har arbetat med denna hästen en gång, då ville en kompis ha hjälp med att lära henne longering. Jag höll då i grimskaftet i ca 5 min.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 583
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
741
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp