Vad är svenskhet?

Jag tolkar det som att sjoberga drar en parallell till SD:s oro för att influenser utifrån inkräktar på vad de betraktar som den svenska kulturen. Att någon som firar andra högtider/cyklar en annan sorts cykel utgör ett hot mot dina högtider/ditt cykelval.
Tack för förtydligandet för oss med mindre hjärna/alkohol i kroppen/all of the above :up:
 
Jag tolkar det som att sjoberga drar en parallell till SD:s oro för att influenser utifrån inkräktar på vad de betraktar som den svenska kulturen. Att någon som firar andra högtider/cyklar en annan sorts cykel utgör ett hot mot dina högtider/ditt cykelval.

Tack, det kanske är både min whisky och niphredils drink som gör förståelseklyftan för stor....
 
*hämtar mohito flaskar*
Min godaste Mohito har jag nog druckit i Madrid btw :D @niphredil

Varför Mojito när det finns Single Malt ... :d För övrigt uppfanns inte mojito i Falun och är därmed inte godkänt. Antingen ska de va hembränd fulsprit eller mjöd. Nu får du skärpa svenskheten lite, va?

Ytterligare så uppfanns Single Malt av Malte Lindeman, på Skansen, så att ingen tvivlar och vill sätta på mig en symbol på kläderna som antyder att jag inte uppfyller svenskheten på bästa sätt.
 
*hämtar mohito flaskar*
Min godaste Mohito har jag nog druckit i Madrid btw :D @niphredil
Åh, bästa Madrid är bäst på allt! Du borde ha testat G&Ts här, de är fab alltså och man kan få dem i alla möjliga stilar. Mmmm... Mojito är inte min grej men om du minns stället där du drack den kan jag ge're en ny chans :up:

FÖRLÅT FÖR OT.
 
Åh, bästa Madrid är bäst på allt! Du borde ha testat G&Ts här, de är fab alltså och man kan få dem i alla möjliga stilar. Mmmm... Mojito är inte min grej men om du minns stället där du drack den kan jag ge're en ny chans :up:

FÖRLÅT FÖR OT.

Jag minns inte vad stället hette. Men det låg längs "huvudgatan" och hade en gigantiskt diskotekliknande entré och en nedervåning (tror jag) jag satt ute och åt en gigantisk velvet cake med LILA glasyr med peach mojito :banana:

Nu ska jag sluta OTa
 
Jag skulle säga att mycket av det du nämner är typiskt svenskt ja. Fråga vilken utlänning som helst som flyttar till Sverige så kan de rabbla massor med saker som "typiskt svenska".

I samma land på vikingatiden eller medeltiden var det helt andra saker som var "typiskt svenskt". Kort sagt, typiskt svenska saker, eller "svenskhet" för den delen definieras av samhället och dess invånare. Som hela tiden utvecklas.

Det har väldigt lite med Sverigedemokraterna att göra..
På vikingatiden fanns inte "Sverige" och således inte heller "svenskt" eller än mindre "typiskt svenskt".
 
Jag minns inte vad stället hette. Men det låg längs "huvudgatan" och hade en gigantiskt diskotekliknande entré och en nedervåning (tror jag) jag satt ute och åt en gigantisk velvet cake med LILA glasyr med peach mojito :banana:

Nu ska jag sluta OTa
Jag skola söka dessa mojitos!

[Slut på OT]
 
På vikingatiden fanns inte "Sverige" och således inte heller "svenskt" eller än mindre "typiskt svenskt".

TILLÄGG: Tekniska apparater som skickar meddelanden innan man är klar= :devil: påfund!

Jo, vad jag menar är: även om vikingatiden bara var ett exempel i @Breaktowns inlägg är det en period jag tycker att jag ofta stöter på att någon framhåller som riktigt "svensk". Det är ju smått anmärkningsvärt när det rör sig om en tidsperiod som a) präglades av kulturbyte och som b) ligger före bildandet av "Sverige", d v s Sverige fanns inte.
 
På vikingatiden fanns inte "Sverige" och således inte heller "svenskt" eller än mindre "typiskt svenskt".

Och på medeltiden gick nationsgränserna annorlunda. Det var inte så viktigt egentligen, jag kunde lika gärna valt 1910-talet eller 1950-talet.
Jag hopps att min poäng gick fram ändå :)
 
TILLÄGG: Tekniska apparater som skickar meddelanden innan man är klar= :devil: påfund!

Jo, vad jag menar är: även om vikingatiden bara var ett exempel i @Breaktowns inlägg är det en period jag tycker att jag ofta stöter på att någon framhåller som riktigt "svensk". Det är ju smått anmärkningsvärt när det rör sig om en tidsperiod som a) präglades av kulturbyte och som b) ligger före bildandet av "Sverige", d v s Sverige fanns inte.

Först nu läste jag tillägget. Och vet var verkligen inte mening mening att framställa vikingatiden som "typisk svensk". Snarare tvärtom, att det mesta var extremt annorlunda då och samhället har utvecklats enormt sedan dess. Och har sedan dess gått igenom en sanslöst massa förändringar med otroligt mycket olika influenser. Sen om det administrativa Sverige hade bildats eller inte känns inte inte lika viktigt.
 
Jag håller med att det är påfallande ofta som just vikingarna framhålls i nationalistiska kretsar som just urtypen för svenskar. Nationstaten Sverige fanns inte som redan påpekats, utan det de var endast bosatta geografiskt i det som en gång skulle bli Sverige. Dessutom var det ju faktiskt så att de inte ville bo i Sverige längre, de emigrerade och blev bofastta i sina nya hem genom att döda lokalbefolkningen och överta deras gårdar och hem.

Samma sak med Gustav II Adolf, han som 'hedras' 6 november på sin dödsdag av högerextremister. Han gjorde precis det som SD och andra varnar för muslimer kommer att göra, dvs invadera ett annat land och med våld och övergrepp tvinga befolkningen att konvertera till en ny religionsinriktning och kultur, i detta fall protenstatismen. Sverige var inte direkt hotat av katolicism utan gamle Gustav gav sig oproverat på andra länder. Dessutom stal han och hans arme en myckenhet kyrksilver och blev rika på plundring av civilbefolkningen. Verkligen en passande förebild för en grupp som påstå sig enbart värna om Sveriges försvar och kultur.
 
[

Där har du fel, vikingarna kom till ett område, antingen idkade man handel eller så slog man ner det väpnade motståndet, plundrade och slog sig ner och integrerade sig med samhället.

Och G2 var den ena sidan av de två sidorna i myntet vi kallar trettioåriga kriget, Den andra sidan var lika goda kålsupare.

Eller som man sa då...Unkraut vergeht nicht so leicht eller på hjältarnas språk ont krut förgår inte så lätt.[/QUOTE]
 
[

Där har du fel, vikingarna kom till ett område, antingen idkade man handel eller så slog man ner det väpnade motståndet, plundrade och slog sig ner och integrerade sig med samhället.

Och G2 var den ena sidan av de två sidorna i myntet vi kallar trettioåriga kriget, Den andra sidan var lika goda kålsupare.

Eller som man sa då...Unkraut vergeht nicht so leicht eller på hjältarnas språk ont krut förgår inte så lätt.
[/QUOTE]
Vad är fel? Du och @MJLee skriver väl ungefär samma sak? Naturligtvis blir det mycket förenklat eftersom syftet inte är att diskutera handels- och emigrationsmönster under vikingatiden. Eller vilken sida som var worst guys under trettioåriga kriget. Exemplen lyftes fram för att de ofta har använts för att hylla "det svenska", något som blir väldigt motsägelsefullt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp