Vad är svenskhet?

Vad är fel? Du och @MJLee skriver väl ungefär samma sak? Naturligtvis blir det mycket förenklat eftersom syftet inte är att diskutera handels- och emigrationsmönster under vikingatiden. Eller vilken sida som var worst guys under trettioåriga kriget. Exemplen lyftes fram för att de ofta har använts för att hylla "det svenska", något som blir väldigt motsägelsefullt.[/QUOTE]
Vikingen har tagits som symbol av bla nazister och nationalister.
men när man tittar hur dessa vikingar agerade så var de allt annat än just rasister. visst man erövrade områden men efter erövringen integrerade och interagerade man med lokalbefolkningen så att det "nordiska" snart nog försvann och man försvann in, smälte samman med det folk man besegrat.
 
Jag undrar fortfarande vad det är som @MJLee har fel i?

Fast det du skriver stämmer inte. Anledningen att vi kan definiera att vissa städer haft skandinavisk befolkning arkeologiskt är just att de inte förändrade sin materiella kultur. Den är fortsatt skandinavisk. Med tiden blandades dock de aktuella kulturerna med varandra. Kulturblandning var knappast ett övergripande, medvetet mål. Men när man är kvar på platsen man erövrat (eller fått, t ex Normandie) så blir ju hemlandet med tiden och generationerna mer och mer avlägset. Vid invasionen av England och slaget vid Hastings 1066 var de norsk-ättade normanderna inte skandinaver längre - men de hade fortfarande vikingaskepp.

Kulturblandning var knappast ett mål. Men det var inte heller något märkligt. Det finns exempel i Birka på där personen gravlagts i orientalisk dräkt. Sådant inflytande kan även ses på avbildningar. Men poängen är inte huruvida från vad som nu är Sverige stammande vikingar var vad vi skulle kalla rasister. Poängen är att vikingatiden används av rasister, lyfts fram som något "ursvenskt" trots att nationen Sverige inte existerade då hur kan det då vara svenskt? Och om det ska jiddras om essens så tycks inte den tidens människor att döma av de som reste (de flesta var trots allt inte vikingar utan bönder) inte ha några problem med att möta andra kulturer.
 
För mig är rätterna köttbullar med potatismos och gräddsås samt sill och potatis svenskt. Traditionerna är nog för det mesta lånade om jag inte minns helt galet. Möjligen sättet vi firar midsommar på?

Språket är ju "typiskt svenskt" trots låneord, tycker jag. Jag är övertygad om att varje gång det trillar in ett nytt utländskt ord blir JÅ och övriga sverigedemokrater skitsura :) undrar om de skulle kunna skriva lagar om det om de kom till makten.
 
Jag har aldrig sagt att vikingarna var rasister, eftersom de inte var det. Vad jag sagt är att de är en udda symbol för dagens hypernationalistiska extremister eftersom vikingarna inte ville bo i Sverige, deras mål var utflyttning från vad som en dag skulle vara Sverige. Och ja, de skapade sig nya hem genom att besegra, döda och plundra lokala invånare och röva deras kvinnor som sedan fick barn och efter några generationer så smälte vikingarna och anglo-saxernas kultur ihop och skapade en ny gemensam kultur med influenser från båda håll. Återigen det SD är mest rädda för.

Därav min förundran att just vikingarna tagits som symbol för högerextremister och nazister. Det sista vikingarna brydde sig om var rasrenhet, patriotism el dyl. De brydde sig om att slåss, plundring, dricka öl, jordbruk, handel och många söner. De verkar ha haft noll utskillning eller intresse av var andra människor kom från och upptog dem i gemenskapen om de passade ovanstående kriterier.
 
@MJLee - fast målet var inte utflyttning för alla. Många återvände. Det fanns olika syften med att dra i viking. Men i vissa fall var det fråga om ren emigration, men i många andra inte.
 
@MJLee - fast målet var inte utflyttning för alla. Många återvände. Det fanns olika syften med att dra i viking. Men i vissa fall var det fråga om ren emigration, men i många andra inte.
Du ser den signifikativa skillnaden mellan Vikingen och ex den anglosaxiska kolonialismen. Där fanns vattentäta skott mellan ockupant och befolkning.
Skulle tro att till en början var det nog en ren piratverksamhet, men de var ju inte dummare än att de insåg att handel o samarbete på sikt ger större vinster.
 
Språket är ju "typiskt svenskt" trots låneord, tycker jag. Jag är övertygad om att varje gång det trillar in ett nytt utländskt ord blir JÅ och övriga sverigedemokrater skitsura :) undrar om de skulle kunna skriva lagar om det om de kom till makten.

De hade antagligen fått väldigt svårt att formulera sina lagar utan att använda sig av inlånade ord...
 
Åh, bästa Madrid är bäst på allt! Du borde ha testat G&Ts här, de är fab alltså och man kan få dem i alla möjliga stilar. Mmmm... Mojito är inte min grej men om du minns stället där du drack den kan jag ge're en ny chans :up:

FÖRLÅT FÖR OT.

Du måste sluta prata om G&T hela tiden! Jag blir så jävla sugen och klockan är bara 12! Skärpning!
 
Nu i svallvågorna efter SDs framgångar tycker jag det är läge att diskutera definitionen av svensk essens och svenskhet vilket är vad SD har profilerat sig på. Om man lägger åt sidan den mer problematiska frågan om 'svensk' genetisk tillhörighet och DNA, vad betyder egentligen svenskhet?

Jag tänker att svenskheten och hur man eventuellt skulle definiera den är irrelevant. I allmänhet, och kanske i dessa sammanhang i synnerhet. SD vill bevara svenskheten och börjar man diskutera vad den där svenskheten är så rör man sig i farligt territorium, eftersom man då indirekt validerar svenskheten som någonslags utgångspunkt att använda för att problematisera den tänkta motsatsen, det icke-svenska. Det är väldigt lätt att låta SD skapa problemformuleringarna på så vis, och ett av de absolut största problemen i diskussionen kring invandring och integration är ju just att SD tillåts i alldeles för stor utsträckning att diskutera helt utifrån sin egen agenda.

Det säger väl sig självt att svenskhet inte är någonting konstant? Allting förändras ju. Språket, normer, kultur, självbild. Har så gjort långt, långt innan invandringen blev ett ”problem”. Jag förstår inte riktigt hur det ens kan anses vara ett rimligt mål; att försöka bevara någonting som aldrig funnits.
 
Jag tänker att svenskheten och hur man eventuellt skulle definiera den är irrelevant. I allmänhet, och kanske i dessa sammanhang i synnerhet. SD vill bevara svenskheten och börjar man diskutera vad den där svenskheten är så rör man sig i farligt territorium, eftersom man då indirekt validerar svenskheten som någonslags utgångspunkt att använda för att problematisera den tänkta motsatsen, det icke-svenska. Det är väldigt lätt att låta SD skapa problemformuleringarna på så vis, och ett av de absolut största problemen i diskussionen kring invandring och integration är ju just att SD tillåts i alldeles för stor utsträckning att diskutera helt utifrån sin egen agenda.

Det säger väl sig självt att svenskhet inte är någonting konstant? Allting förändras ju. Språket, normer, kultur, självbild. Har så gjort långt, långt innan invandringen blev ett ”problem”. Jag förstår inte riktigt hur det ens kan anses vara ett rimligt mål; att försöka bevara någonting som aldrig funnits.

En hel massa gilla på ditt inlägg! Ett är liksom inte nog och man kan ju bara gilla ett inlägg en enda gång.
 
Du ser den signifikativa skillnaden mellan Vikingen och ex den anglosaxiska kolonialismen. Där fanns vattentäta skott mellan ockupant och befolkning.
Skulle tro att till en början var det nog en ren piratverksamhet, men de var ju inte dummare än att de insåg att handel o samarbete på sikt ger större vinster.

Tro kan man göra, men det är fullt möjligt att den våldsamhet som brakar loss i slutet av 700-talet är en hämndaktion, riktat mot bärare av kristendomen. Samtidigt håller Karl den store på att kristna Europa och han gör det våldsamt. Rykten om grymheten spred sig och det finns en teori om att detta var en utlösande faktor till vikingatågen.
 
Angående G&T kan jag verkligen rekommendera en nyhet på systembolaget; Boschendal 1685 G&T. Namnet till trots så är det ett Sydafrikanskt rödvin, vilket kanske gör mig till landsförrädare men utbudet av svenska rödviner är så dåligt.
 
SD vill bevara svenskheten och börjar man diskutera vad den där svenskheten är så rör man sig i farligt territorium, eftersom man då indirekt validerar svenskheten som någonslags utgångspunkt att använda för att problematisera den tänkta motsatsen, det icke-svenska.

Jag håller helt med hela ditt inlägg, och samtidigt är just det anledningen till att jag verkligen skulle vilja få höra en sverigedemokrat definiera vad den där svenskheten och den svenska essensen består av. För jag har aldrig lyckats få ett begripligt svar på det någonsin (öhhh... fira midsommar?) vilket gör att själva diskussionen invaliderar svenskhet som utgångspunkt och belyser det absurda i det. Det var nog också så jag uppfattade trådstarten, som en fråga ställd för att belysa att frågan är meningslös. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp