Vad är svenskhet?

Jag tänker att svenskheten och hur man eventuellt skulle definiera den är irrelevant. I allmänhet, och kanske i dessa sammanhang i synnerhet. SD vill bevara svenskheten och börjar man diskutera vad den där svenskheten är så rör man sig i farligt territorium, eftersom man då indirekt validerar svenskheten som någonslags utgångspunkt att använda för att problematisera den tänkta motsatsen, det icke-svenska. Det är väldigt lätt att låta SD skapa problemformuleringarna på så vis, och ett av de absolut största problemen i diskussionen kring invandring och integration är ju just att SD tillåts i alldeles för stor utsträckning att diskutera helt utifrån sin egen agenda.

Det säger väl sig självt att svenskhet inte är någonting konstant? Allting förändras ju. Språket, normer, kultur, självbild. Har så gjort långt, långt innan invandringen blev ett ”problem”. Jag förstår inte riktigt hur det ens kan anses vara ett rimligt mål; att försöka bevara någonting som aldrig funnits.

Jag tror jag ser det hela tvärtom, faktiskt... Idén om något slags "äkta svenskhet", den svenska själen eller vad det nu handlar om, för många är den romantisk och vacker. Som med all romantik (cynisk? vem? jag? :angel:) förblir det vackert så länge det är på avstånd och rejält med vaselin på linsen, men börjar man granska för nära så spricker snabbt den drömska stämningen... Det typiskt svenska för mig är inte det typiskt svenska för dig, de fina svenska traditionerna är inte från Sverige, det nostalgiska är obekvämt, och framförallt (som jag ser det) är "svensk kultur" rejält varierande beroende på var i Sverige man kommer ifrån.

Visst har vi saker gemensamt som svenskar, både saker vi är medvetna om och inte. Men ju mer vi granskar det, desto mer är det som faktiskt inte stämmer (medan om vi låter det bara ligga bekvämt ur fokus i bakhuvudet så är vi alla blonda, blåögda och jämställda, med ett heroiskt arv från de fantastiska vikingarna). Jag ser det som positivt att granska föreställningarna om "svenskheten", för i min erfarenhet tål inte de där romantiska föreställningarna ljuset. Alls.
 
Tro kan man göra, men det är fullt möjligt att den våldsamhet som brakar loss i slutet av 700-talet är en hämndaktion, riktat mot bärare av kristendomen. Samtidigt håller Karl den store på att kristna Europa och han gör det våldsamt. Rykten om grymheten spred sig och det finns en teori om att detta var en utlösande faktor till vikingatågen.
nej det var nog istället mycket ungar, missväxt som drev ut dem. arvskiftena gjorde gårdarna mindre och det enda sättet var att föra in resurser utifrån och eller att några av sönerna sökte ny jord någon annan stans. Sedan när man märkte att det fungerade så eskalerade ¨så länge tills "offren" lärt att försvara sig. Vad kan man lära av detta då? Ja den gamla devisen, om du vill fred så rusta för krig, den är inte så dum...
 
nej det var nog istället mycket ungar, missväxt som drev ut dem. arvskiftena gjorde gårdarna mindre och det enda sättet var att föra in resurser utifrån och eller att några av sönerna sökte ny jord någon annan stans. Sedan när man märkte att det fungerade så eskalerade ¨så länge tills "offren" lärt att försvara sig. Vad kan man lära av detta då? Ja den gamla devisen, om du vill fred så rusta för krig, den är inte så dum...

Det var väl inte så att den tidens anglo-saxer direkt var ett pacifistiskt folk, av vad man vet arkeologiskt så var det mer eller mindre konstanta väpnade konflikter. Vikingarnas taktik (långskeppen) var en ny slags krigsföring som anglosaxerna inte mött innan, med nya mål (kloster, kyrkor och präster) och det var delvis därför vikingarna var så framgångsrika. Ungefär som islamiska extremister införde en ny slags krigsföring genom terrorattacker mot den civila befolkningen i USA. Mycket effektivt och har nått sitt mål att öka islamfobin i västvärlden. Vikingarna spred terror genom att just inrikta sig på kristna byggnader osv.

Vad som drev vikingarna är exakt vad som driver dagens migranter, politiskt förtryck (blodsfejder), ekonomisk fattigdom, överbefolkning och krig. Det är bara att inse att Sverige är anglosaxerna och invandrare är vikingar :angel: ja förutom då att dagens migranter är fredligare och inte har dödat en massa svenskar och tagit deras hem då :)

Men vi är lite OT. Vad tycker du är den svenska essensen?
 
Det var väl inte så att den tidens anglo-saxer direkt var ett pacifistiskt folk, av vad man vet arkeologiskt så var det mer eller mindre konstanta väpnade konflikter. Vikingarnas taktik (långskeppen) var en ny slags krigsföring som anglosaxerna inte mött innan, med nya mål (kloster, kyrkor och präster) och det var delvis därför vikingarna var så framgångsrika. Ungefär som islamiska extremister införde en ny slags krigsföring genom terrorattacker mot den civila befolkningen i USA. Mycket effektivt och har nått sitt mål att öka islamfobin i västvärlden. Vikingarna spred terror genom att just inrikta sig på kristna byggnader osv.

Vad som drev vikingarna är exakt vad som driver dagens migranter, politiskt förtryck (blodsfejder), ekonomisk fattigdom, överbefolkning och krig. Det är bara att inse att Sverige är anglosaxerna och invandrare är vikingar :angel: ja förutom då att dagens migranter är fredligare och inte har dödat en massa svenskar och tagit deras hem då :)

Men vi är lite OT. Vad tycker du är den svenska essensen?
England var nog det land som var rikast i Europa när vikingaeran började, väl strukturerade samhällen utbildning etc etc

Den svenska essensen?
Doften av bränt gummi och mullret från v8;or en sommarkväll
Röken från brasan när man grillar sin nyfångade harr
Lukten av skog en råkall dimmig älgjaktsmorgon det är svenska essenser för mig ;)
 
Vikingatiden är ju sista etappen på järnåldern, dessförinnan några steg upp har vi ju folkvandringstiden. Det kan väl inte förnekas att invandring är eller borde ses som ett kulturarv. Även om nationsgräserna ännu inte fanns (och egentligen fortfarande inte finns även om vi människor låtsas det). Tycket det är skojigt att vikingarna omnämns som våldsamma plundrare, det uppskattas vara typ 2% av alla vikingar som gjorde detta, resten var bönder. Men så är det ju alltid, de som syns mest är de som komms ihågs bäst.
 
(Ibland råkar jag trycka på "visa ignorerat innehåll" och får huvudvärk direkt. :meh: Älskar ignorerafunktionen!)

Jag tror för övrigt jag listat ut det. Den äkta svenskheten, den djupt inrotade, genetiskt nedärvda essensen, det som verkligen särskiljer oss från alla andra folk, måste ändå vara:
smörgåståårta! :d

Tänk om invandrarna tar det ifrån oss. :(
 
(Ibland råkar jag trycka på "visa ignorerat innehåll" och får huvudvärk direkt. :meh: Älskar ignorerafunktionen!)

Jag tror för övrigt jag listat ut det. Den äkta svenskheten, den djupt inrotade, genetiskt nedärvda essensen, det som verkligen särskiljer oss från alla andra folk, måste ändå vara:
smörgåståårta! :d

Tänk om invandrarna tar det ifrån oss. :(
Det har DE redan gjort, ibland finns det hummus i den, infiltratörer :cautious:!
 
Vikingatiden är ju sista etappen på järnåldern, dessförinnan några steg upp har vi ju folkvandringstiden. Det kan väl inte förnekas att invandring är eller borde ses som ett kulturarv. Även om nationsgräserna ännu inte fanns (och egentligen fortfarande inte finns även om vi människor låtsas det). Tycket det är skojigt att vikingarna omnämns som våldsamma plundrare, det uppskattas vara typ 2% av alla vikingar som gjorde detta, resten var bönder. Men så är det ju alltid, de som syns mest är de som komms ihågs bäst.
Så är det ju, men den teknik o kulturinfluens som kom hela landet till godo under vikingatiden kan nog inte tillräckligt uppskattas. Det var ju så vi lärde oss att bygga en stat, en nation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp