Vad är tanken med Bukefalos?

Tambourine

Trådstartare
I jämförelse med forumstandard så faller buke pladask vad gäller struktur, i synnerhet när det gäller moderering.

För det första så missar man hälften av allt som skrivs på grund av off topic-faktorn; minst dubbelt så många ämnen diskuteras jämfört med hur många trådar det finns.

För det andra finns det inga som helst krav när det kommer till att sätta rubrik på sina trådar, vilket gör att man oftast får klicka sig fram på måfå. Detta kan jag tänka mig är särskilt frustrerande för dem som inte har välsignats med bredband.

För det tredje tillåts utan problem trådar i stil med "Idag fick jag en nalle av min pojke, gullit va !! hi hi hi!!!11".
Tanken med ett forum är ju faktiskt att trådarna ska ha ett tydligt diskussionsunderlag.

Personligen tror jag att bukefalos har mycket att vinna på att i större utsträckning använda sig av de regler som vanligtvis gäller i forum. Dessa regler har ju utformats just för att underlätta för användarna, och för att effektivisera diskussionerna.
För mig försvinner mycket av forumupplevelsen när en sån stor del av forumet faktiskt är...trams. Tydligare regler och striktare moderering skulle i alla fall få mig att engagera mig betydligt mer, och delta mer aktivt i diskussioner. Som det är nu så orkar jag bara inte, det är alldeles för kackligt och osakligt. :crazy:

Därför undrar jag två saker:

1. Är tanken med bukefalos att det ska vara just såhär som det är, eller är det bara ingen som orkar styra upp det? Den frågan kanske riktar sig främst till Gunnar.

2. Vad tycker ni andra? :)

/Tambourine.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Bra med diskussioner om sådana här saker.

Jag skall börja med lite av en motfråga. Det finns många olika typer av underforum här på bukefalos. Jag anser att seriositeten skiljer och bör skilja en aning mellan olika typer av forum. Anser du att dessa "problem" finns på alla forum?

I övrigt vill även jag höra vad alla andra tycker.

Just nu arbetar jag febrilt med bland annat nya servrar för att snabba upp och förbättra, så om jag inte hinner svara så mycket de närmsta dagarna beror det på det.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Nej, det skiljer sig förstås en hel del mellan de olika forumdelarna, de jag främst tänker på är då givetvis de generella delarna.
Jag antar att det är just dessa som du vill ska vara lite friare, men jag tror ändå att det skulle förhöja bukefalosupplevelsen om lite mer "riktiga" regler skulle tillämpas även där.
Vill man prata strunt om allt och inget så finns det väl en chat, och det är ju fritt fram att starta en tråd dedikerad till struntprat. Poängen är att det räcker med EN sådan tråd.
Jag förstår om folk vill gratta varandra på födelsedagen, berätta hur gullig deras hund är eller något annat skojigt, men det är just den typen av reglemente som finns nu som bidrar till klubben för inbördes beundran-syndromet.
Direkta och tydliga regler tror jag skulle släppa in fler på forumet. Förstår du hur jag menar, Gunnar? :)

Även om folk säkert skulle ha svårt att vänja sig vid hårdare tag (jag har sett varje ramaskri som utbrutit ända sedan stallet.se-tiden :D) så tror jag att fler användare skulle få större nytta av ett mer effektivt forum.

/Tambourine.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Fast det är ju just det som är charmen med buke :love:
Att man kan diskutera seriöst, men kan tramsa, man kan gnälla och man kan dela med sig av glada småsaker, som hänt :)

Tar man bort det som gör buke till buke, så blir det bara ett (tråk)forum i mängden :eek: :crazy: och dessutom så kommer det nog att försvinna många användare..
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Fast det är ju just det som är charmen med buke :love:
Att man kan diskutera seriöst, men kan tramsa, man kan gnälla och man kan dela med sig av glada småsaker, som hänt :)

Tar man bort det som gör buke till buke, så blir det bara ett (tråk)forum i mängden :eek: :crazy: och dessutom så kommer det nog att försvinna många användare..


Kopierar rakt av dina ord och instämmer :bow:

Till TS:
Måste alla forum se likadana ut?
Man har ju faktiskt friheten att själv bestämma vilka/vilket forum man vill besöka.

Till Gunnar:
Tack för ett forum med alla delar. :bow:
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Jag är rätt argsint vad gäller rubriker. Jag vill verkligen ha vettiga rubriker, inte HJÄLP! eller Åååååh! eller ännu värre, ........

Tyvärr stödjer inte forumreglerna mig helt på den punkten. Men fortsätt önska så kanske Gunnar kan fixa nåt.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Där håller jag med dig, jag vill helst ha en hint i rubriken om vad tråden handlar om. I övrigt tycker jag att nivån är okej, det finns något för de flesta.
Ot-faktorn tycker jag är rätt kul oftast, trådar som var trista från början kan få en chans att utvecklas åt ett intressantare håll.

Blir det för ot kan man ju skapa en spin-off.

Det jag överlag stör mig mest på är : vart är min tråd?-trådar,
och rena idiottrådar av typen: hej alla glada bukare, bumpa allt ni kan!!!:bump: :bump:

Så länge någon form av diskussion eller informationsutbyte pågår är jag rätt nöjd.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

jag ÄLSKAR buke som det är :love::love:
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Fast det är ju just det som är charmen med buke :love:
Att man kan diskutera seriöst, men kan tramsa, man kan gnälla och man kan dela med sig av glada småsaker, som hänt :)

Tar man bort det som gör buke till buke, så blir det bara ett (tråk)forum i mängden :eek: :crazy: och dessutom så kommer det nog att försvinna många användare..

Själv tycker jag att charmen med buke är alla bra människor, alla goda råd, och den ofta trevliga stämningen. Allt detta skulle bara främjas av en tydligare modereringsapparat!
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Tycker det är skönt att buke inte är som alla andra forum.
Känns som att det är lite mer gemenskap, eller vad man kan kalla det, här.
Också finns det alltid någon som vet om det man undrar över, mer behöver man inte :D
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Till TS:
Måste alla forum se likadana ut?
Man har ju faktiskt friheten att själv bestämma vilka/vilket forum man vill besöka.

Nej det måste de inte. Men det finns en tanke bakom de riktlinjer som normalt sätts.

Och ja, det står mig ju fritt att lämna buke. Men jag väljer att stanna och försöka förbättra det istället. Om ingen någonsin framförde några synpunkter så skulle det inte bli någon vidare utveckling.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Saken med buke är att det är väldigt svårt för nya att komma in i den här gemenskapen. Vilket delvis beror på off topic-faktorn, internskämt om typ marängswiss som uppstått 450 sidor in i en urspårad tråd om väggkakel.

Så det är just därför jag undrar, ska buke vara till främst för bukegänget, eller finns det någon önskan om att utveckla det lite och göra buke mer tillgängligt?

Om det är det första alternativet som gäller så får jag väl bita i det sura äpplet, om det är det andra så kan jag gärna komma med lite förslag på hur det kan förbättras. :)
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Okej, kan du utveckla det lite? Vad är det som är bra med buke vad gäller just moderering? :)

jag tycker dom är lagom hårda o moderatorerna är underbara:love:

Men viss grejjor skulle dom kunna vara hårdare på som rubriker o sånt.. ganska störande när det står ".."

OT oxå kanske liiiiite jag e OTdrottning det skulle jag nog kunna skärpa mig lite på den fronten:D
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Saken med buke är att det är väldigt svårt för nya att komma in i den här gemenskapen. Vilket delvis beror på off topic-faktorn, internskämt om typ marängswiss som uppstått 450 sidor in i en urspårad tråd om väggkakel.

Så det är just därför jag undrar, ska buke vara till främst för bukegänget, eller finns det någon önskan om att utveckla det lite och göra buke mer tillgängligt?

Om det är det första alternativet som gäller så får jag väl bita i det sura äpplet, om det är det andra så kan jag gärna komma med lite förslag på hur det kan förbättras. :)

det är väl bla. därför iaf ullo låser dag o nattrådar för att nya ska få komm in vilket jag tycker är suuuper :bow:
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

:rofl:

Det kan jag skriva under på... det är svårt att hänga med och stoppa OT på U när man har med sådana mästare att göra. :D

Vad tycker du som U-are att man ska göra med t ex skumma rubriker? Hur hård ska en moderator vara?
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

:angel::angel:

Lås trådarna med skumma rubriker:devil: så får man göra nya med tydliga rubriker :angel:
Fast frågan är ju vart gränsen går på skumma rubriker.. Det får du bestämma själv:D

Och så borde det skrivas in i forumreglerna för det står inte där va?
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

jag tycker dom är lagom hårda o moderatorerna är underbara:love:

Men viss grejjor skulle dom kunna vara hårdare på som rubriker o sånt.. ganska störande när det står ".."

OT oxå kanske liiiiite jag e OTdrottning det skulle jag nog kunna skärpa mig lite på den fronten:D

Jag tycker också att moderatorerna är himla gulliga typer, men det hör liksom inte riktigt till saken. :D
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Fast det är ju just det som är charmen med buke :love:
Att man kan diskutera seriöst, men kan tramsa, man kan gnälla och man kan dela med sig av glada småsaker, som hänt :)

Tar man bort det som gör buke till buke, så blir det bara ett (tråk)forum i mängden :eek: :crazy: och dessutom så kommer det nog att försvinna många användare..


Jag kunde inte hålla med mer. Det är ju därför man är på just buke! Är inte heller medlem på någon annat forum. Förstår hela ideén att saker och ting måste utvecklas, men samtidigt.."If it aint broken, why fix it"?
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: SiZo
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp