Vad är tanken med Bukefalos?

Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Tja, på sätt och vis... Det står "Administratären och moderatorerna på Bukefalos.com reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst." vilket ju ger oss rätt fria händer. Men, det måste ju gå att motivera ändå.

Vi får se hur det blir! Fler låsningar/raderingar.

Och vi kör definitivt vidare på att låsa dag/kväll/morgon/natt-trådar! Det ger nybörjare en chans att komma in iaf, även om det oftast är "de gamla vanliga" som brukar dominera.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

"If it aint broken, why fix it"?

Saken är ju att några av oss tycker att buke är just ganska icke-fungerande i många avseenden. Missförstå mig inte, jag har hängt här ända sedan stallet.se-tiden så nånting är det ju uppenbarligen som håller mig kvar. Det är just därför som jag vill föra buke i tiden så att säga. Så att det blir mer bra, helt enkelt.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

borde du inte låsa min förmiddagstråd:angel: det är ju inte förmiddag längre :D
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Men..eftersom det verkar vara två sidor av lägret just nu..alltså ena sidan som tycker om det som det är, och andra sidan som vill styra upp det mera.

Kan man inte låta till exempel ÄU, U och dom som är lite allmänt flummiga låta vara det och styra upp vissa andra, lite mera seriösa avdelningar då? Man måste väl egentligen inte ha antingen eller?
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Fast, de enda som man får prata om annat än hästar i, är ju just ungdom, äldre ungdom och senior. Det är just dessa som Verkligen behöver styras upp, eftersom man kan prata om vad som helst där.
På ställen där det lätt blir rörigt tycker jag man ska se till att ha en bra grundstruktur.
Som sagt så får man gärna, för att ta ett exempel, gratulera någon på födelsedagen. Men då får man starta en tråd för gratulationer, om det inte redan finns någon. Och jag förstår att det såklart är mycket roligare att få en helt egen tråd med en massa grattis i, men dylika trådar gör forumet helt oöverskådligt, samt enbart intressant för ett fåtal personer.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Hmm. Men då tycker jag faktiskt lite att, vill man vara på ett mer uppstyrt forum där man kan snacka annat än hästar så kanske inte buke är rätta platsen.

Jag är rätt säker på att många skulle försvinna (jag däribland) om buke skulle bli mycket mera uppstyrt, för som det är nu är ju hela charmen med det. Det är ju det som skiljer sig från alla andra tusentals forum på internet.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Hmm. Men då tycker jag faktiskt lite att, vill man vara på ett mer uppstyrt forum där man kan snacka annat än hästar så kanske inte buke är rätta platsen.

Jag är rätt säker på att många skulle försvinna (jag däribland) om buke skulle bli mycket mera uppstyrt, för som det är nu är ju hela charmen med det. Det är ju det som skiljer sig från alla andra tusentals forum på internet.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Jag håller med alla här lite? ;)

En sak som vi gjort för att styra upp är att skapa lek-forumen under "ålders-forumen" en hel del av "tramset" har väl hamnat där, eller.

Jag har varit extremt upptagen den senaste tiden så jag har lite dålig koll. ;)

Kanske man skall ändra namnet på lek-forumen och/eller lyfta dit ännu mer av de mindre seriösa diskussionerna.

"ålders-forumen" har jag tidigare kallat chatt-forum just för att de har varit tänkta att vara lite mindre seriösa än hästforumen m.m. förutom Gnägg.
Självklart kan det vara läge att ändra det lite i och med att lek-forumen dykt upp.

Jag är dock av den åsikten att det skall finnas plats för både seriösa diskussioner och "flams/trams" dock kanske inte på samma ställe här på forumet.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Lekforumen uppskattar jag väldigt mycket, även om jag aldrig är där:bow: :D


Fördelen med att det inte är "seriöst" hela tiden tyckar jag är att alla kan känna sig välkomna någonstans. Samt att man faktiskt kan få en annan kontakt med folk om man får gå utanför mallarna lite. Man upptäcker sidor hos folk på ett annat sätt här jämfört med andra forum. Det finns lite mer personlighet hos användarna som tillåts synas.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Alltså. Jag tror ni missförstår mig lite. Med seriöst menar jag absolut inte att det bara ska diskuteras politik, vetenskap och kultur eller något sånt, absolut inte!

Trådar av sorten "Vilken är din favoritglass?" och så vidare är jättevälkomna, men vad jag menar är att det ska vara mer struktur INOM varje tråd, och högre krav på just rubriksättning osv.

Och det här med off topic, om en tråd heter "vilken är din favoritglass?" så ska inte tråden urarta i en moraldiskussion om hur fel det är att gilla melonglass bäst. Har någon synpunkter så ska det startas en ny tråd som heter typ "Är det omoraliskt att gilla melonglass?". Bra exempel, eller hur? :rofl:

Nu ska jag försöka bidra till forumets storhet genom att posta lite intressanta trådar. :D
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Själv tycker jag att charmen med buke är alla bra människor, alla goda råd, och den ofta trevliga stämningen. Allt detta skulle bara främjas av en tydligare modereringsapparat!

Där håller jag inte med (det fetmarkerade alltså..). Inskränkningar i hur och vad man ska få skriva för nog ingenting positivt med sig för forumet...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

tycker om buke precis som de e :banana: :banana: kanske styra upp de där me rubrikerna lite så de e lättare att hitta igen rätt trådar bara :) :)
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Kanske man skall ändra namnet på lek-forumen och/eller lyfta dit ännu mer av de mindre seriösa diskussionerna.

Det är lätt att en tråd som var tänkt att vara seriös ballar ur, likaså åt andra hållet, det som var tänkt som en lättsam tråd blir seriös.

Det blir svårare att lägga en tråd på "rätt" plats (vilket redan idag börjar bli lite krångligt) och det kan bli ett väldans flyttande utifrån hur diskussionen artar sig.

Lek-avdelningarna räcker, fler kommer att hitta dit liksom de andra underforumen. Ge oss en chans att vänja oss så blir det nog som det var tänkt, en form av strukturering för att underlätta för medlemmar och moderatorer.
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Där håller jag inte med (det fetmarkerade alltså..). Inskränkningar i hur och vad man ska få skriva för nog ingenting positivt med sig för forumet...

Jag förstår vad du menar, men du har fel. :D
Nä, men allvarligt talat så menar jag ju inte att pratet på någotvis ska ändra riktning, jag tycker det är jättekul att diskutera tramsiga saker, men jag vill ändå kunna ta del av hela forumet på ett bra sätt. Genom att strukturera upp tramset lite om du förstår vad jag menar.

Ta till exempel det här med moraldiskussioner. Där trampar bukefalos ENORMT mycket vatten, samma sak händer i hundratals trådar, den egentliga frågan försvinner och hela tråden urartar i en diskussion om huruvida något är rätt eller fel.
Jag skulle mycket hellre se att det fanns riktlinjer för sånt, så att det aldrig ens inträffar. Jag vet att mitt exempel med melonglassen inte var det bästa, men förstår du inte ändå hur jag menar med det inlägget?
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Kanske man skall ändra namnet på lek-forumen och/eller lyfta dit ännu mer av de mindre seriösa diskussionerna.


Som sagt så tycker jag absolut att seriösa och oseriösa diskussioner kan samsas på samma plats, det är bara just själva modereringen av dessa som jag skulle vilja se en ändring i.
Lekforum var en jättebra idé och jag tycker de ska få vara precis som de är!
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Som sagt så tycker jag absolut att seriösa och oseriösa diskussioner kan samsas på samma plats, det är bara just själva modereringen av dessa som jag skulle vilja se en ändring i.

De modereras nog så mycket det bara hinns med.

Jag har själv fått en pm-förfrågan en gång om jag tyckte det var ok att byta rubrik en gång, det är jag jättetacksam för eftersom det var lite blockout just då och det inte går att ändra senare.

Anser du att det skulle behövas/bli bättre om det var fler moderatorer?
 
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

De modereras nog så mycket det bara hinns med.

Jag har själv fått en pm-förfrågan en gång om jag tyckte det var ok att byta rubrik en gång, det är jag jättetacksam för eftersom det var lite blockout just då och det inte går att ändra senare.

Anser du att det skulle behövas/bli bättre om det var fler moderatorer?

Jag tror att det dels behövs två-tre moderatorer för varje forumdel på de generella forumen, men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är, enligt mig alltså, att det blir lite striktare just VAD som ska modereras.
Jag menar, det är nog ingen som vill att moderatorerna ska gå in och ändra stavfel eller innehåll i folks inlägg, men däremot ta bort inlägg som är alltför off topic och kräva en bra rubrik som beskriver vad tråden handlar om.

Vill man prata off topic så får man starta en off topic-tråd och prata i den. Fast då blir det ju on topic ändå. Klurigt det där, men du fattar vad jag menar. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är tanken med Bukefalos?

Jag håller med dig. Särskilt jobbigt kan det vara på Gnägg där väldigt många trådar är lika varandra och av ganska stort ointresse för de flesta av oss. Jag förstår varför gnägg ser ut som det gör men det är inget bra forum längre.
Samma när det startas exakt likadana trådar med bara någon vecka emellan istället för att använda sökfunktionen.

Men jag håller med dig Tamburine...Buke skulle behöva bli lite mer uppstyrt.

Jag tycker även det är lite tråkigt att toleransnivån i diskussioner är så låg. Trådar låses eller tas bort när diskussionen verkligen har kommit igång.
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: SiZo
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 066
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp