Bukefalos 28 år!

Vad är vila och återhämtning för dig?

Helt enkelt att ett glas vin eller två markerar övergången till kravlös ledighet. Dels rent symboliskt, dels för att det ju räcker med väldigt lite vin för att sänka ens prestationsförmågor ganska rejält. Jag blir varken smartare, effektivare eller mer strukturerad, om vi säger så. Lite vin tillåter mig att mest flyta med tiden resten av dagen/kvällen.

Låter rätt liknande mitt sätt att hantera middagsmaten. Jag blir alltid slö och oproduktiv efter middagen, och även om jag kan få saker gjorda så blir ansträngningen att göra något tio gånger värre. Så middagen markerar för mig i många fall slutet på dagen, i alla fall fysiskt. Jag äter dock sen middag, 19-20-tiden.
 
Tack for att du brot ut min fraga - precis som du tycker jag det ar en valdigt intressant fragestallning, och jag ar intresserad av att se hur andra ser pa det.

Mitt problem ar att jag intellektuellt har svart med att "slosa bort" dagen, och jag maste kanna att jag kan redovisa att jag gjort nagot nyttigt med dagen - vilket aven om jag faktiskt planerar vila, blir kontraproduktivt, eftersom tankarna om produktivitet hela tiden svarmar!

Jag tror vila ar formagan att koppla bort det som ar icke-vila (jobb eller annan orsak till stress) - men vila kan ocksa vara i stunden, utan att for den sakens skull leda till aterhamtning.
Precis som Petruska tar jag garna ett glas vin da o da, kanske pa kvallen efter en dags jobb, och upplever da en valdigt kravlos ledighet, men jag vet inte om den faktiskt bidrar till att rusta mig for foljande dag eller ej..

Jag känner igen mig i att slösa bort dagen, mest för att jag blir rastlös. För mig funkar det att dela vilan i fysisk eller mental, och göra saker därefter. Betala räkningar = fysisk vila, gå och träna = mental vila osv.
 
Jag har inte funderat mycket på skillnaderna, men när jag nu gör det är återhämtning något långsiktigt och åt det mentala hållet. Jag behöver det efter att ha tröttat ut hjärnan, t.ex. efter att ha jobbat en längre tid utan ledighet, eller vid en social tillställning. Vid återhämtning måste jag känna att jag kan ta det lugnt. Det ska inte finnas några måsten, inga inbokningar eller annat. Jag vill ha lugn och ro. Jag behöver dessutom ensamtid. Sedan vad jag gör med tiden spelar mindre roll, det kan vara aktiviteter lika gärna som att sitta och spela TV-spel.

Vila är både mentalt och fysiskt, men mer kortsiktigt. Jag kan behöva rensa huvudet och vila från mina arbetsuppgifter, lika mycket som jag behöver vila efter ett träningspass. Jag behöver vilostunder rätt ofta, och gör då något som är kravlöst för både huvud och kropp. Hur länge pauserna varar beror på vad jag gjort, ett par minuter till några enstaka timmar brukar göra susen. Struntar jag i viloperioderna blir det en stress och jag kommer behöva längre återhämtningsperiod.
 
Jag klarar inte av att sitta stilla för länge om jag inte är sjuk. Visst att jag kan kolla nån film eller spela spel en stund men det blir aldrig regelbundet och helst gör jag någonting annat samtidigt. Tar mig gärna ut i skogen på olika sätt med djuren och kameran eller bara sitteri hästhagen och dricker kaffe. Känns lite som jag blivit tant i förtid ibland :o Optimal återhämtning fås genom att åka till landet nån vecka vilket är för långt bort för att någon ska kunna ringa och vilja att jag ska ta extrapass på jobbet. Men det är en dagsutflykt att bara ta sig dit, som tur är gillar jag att både köra bil och åka tåg och tycker det i sig är rätt avkopplande. Tror jag ska ta tag i att stängsla in en hästhage och bygga ligghall med förvaring där nästa sommar så att hela djurfarmen kan börja följa med när jag har längre semester.
 
För mig är återhämtning att inte ha något inplanerat. Jag kan för mig själv tänka att jag ska göra olika saker om jag känner för det, men vill inte ha något som måste göras (utöver hundens aktivering som ju är rolig och kan anpassas).
Jag vill helst ha en sån kväll i veckan samt minst en heldag varannan vecka, gärna mer om det är en intensiv period på jobbet.
 
Frågan lyftes av en annan användare i tråden "Hur värdesätter vi jobb och fritid?" men fick inte mycket svar, och jag tycker att det är en intressant fråga.
Hur ser ni på vila och återhämtning? Är de samma sak? Vad är vila för dig? Återhämtning?
Är det Netflix? TV? Ta det lugnt? Ut i skogen? Aktiviteter?

Det är olika beroende på vad som tagit all energi.

Ofta att få planera och laga mat. Att det tar timmar att göra en vardagsmiddag gör inte ett skit, bara tiden finns.
Ibland en stunds godnattsaga med barn med tindrande och till slut slocknade ögon.
Ibland en bok och ett glas whisky.
Ibland att få åka till jobbet och inte behöva ägna en tanke åt annat än just jobbet.
Ibland att gå ut till hästarna, sitta på en sten och bara fundera.
Ibland att plocka svamp eller bara gå en bit i skogen där det inte finns någon annan själ i närheten.
Ibland att mocka eller måla huset.
Ibland en intressant film.
Ibland en urbota kass film att skratta åt.
Ibland en stunds kramande och bus med något av barnen.
Ibland en resa till Stockholm, Tallinn eller Riga - eller nån annanstans.

Allt som bryter av det som just då är jobbigt, är återhämtning och vila för mig.
 
Alltså.. jag pallar inte riktigt att ha folk omkring mig hela tiden. Så jag har ur den synpunkten valt ett riktigt korkat yrke. :cool:

Jag taggar ned genom att isolera mig. Tyckte det var jätteskönt att ex komma från jobbet och vara ensam i stallet för att rehab:a mig efter dagens sociala krav. Jag var den tysta som vägrade stallfika och bara hängde med min häst.

Nu när Häst är död, är jag ute med Hund, jag klappar Katt, jag promenerar i skogen, eller jag hänger över netflix. Tar gärna ett glas vin också, men efter arbete behöver jag ensamtid.
 
Jag kan nog inte välja ut en sak, har behov av vila och återhämtning på olika sätt.
Dels behöver jag göra roliga saker där jag helt släpper jobbtankarna, det kan tex vara att vara i stallet eller rida. Men jag behöver också få ligga i soffan och slökolla på serier i flera timmar och så behöver jag få sova ut.
Om jag är trött så hjälper inte stallet, stallet kan hjälpa mot viss stress och för att få in positiva saker men är jag trött är det vila på riktigt som gäller. Sova länge och ligga hela dagen i soffan.

Jag vill ha minst en dag på helgen när jag bara skrotar hemma och så gärna en kväll i veckan när jag bara vilar framför tvn.
Sover även långa nätter så ofta jag kan för att få tillräckligt med återhämtning.
 
Detta aktualiserades rejält idag.
Jag hade inte karaktär nog att avstå att åka iväg och delta i lite kampanjande inför valet. Så det blev ett par timmar mitt i folkvimlet.

Efter en dryg timme blev jag yr och lite vimsig. Världen snurrade rätt rejält. Var fortfarande yr när jag kom hem. Nu har jag staplat ved, gått i trädgården och skrotat och lagat mat inför veckan. Och är genast bättre.

Hoppas innerligt att jag kan få lite balans nu i veckan - mellan ansträngning och vila. Ska försöka vara ensam på kvällarna och inte sitta framför skärm utan ägna mig mer åt kroppsarbete.
Och lite vin.
 
Senast ändrad:
Låter rätt liknande mitt sätt att hantera middagsmaten. Jag blir alltid slö och oproduktiv efter middagen, och även om jag kan få saker gjorda så blir ansträngningen att göra något tio gånger värre. Så middagen markerar för mig i många fall slutet på dagen, i alla fall fysiskt. Jag äter dock sen middag, 19-20-tiden.
Jag har samma förhållande till middagen, även utan vin. Jag trivs också bra med att låta middagen glida över i kvällens ledighet och inte direkt göra något mer sen. (Äter middag runt kl 21 vanligtvis.)
 
Vila och återhämtning för mig då jag är stressad och uppvarvad är oftast återhämtning i min ensamhet. Med Netflix eller ett broderi och en pod.

Stallet var batteriladdare för mig då jag höll på med hästar. Hoppas på att kunna återgå till det när jag tagit min examen.
 
Återhämtning är att inte behöva känna att nu måste jag göra klart det där och det där. Utan att kunna göra det som känns bra just då.
Kroppsarbete, kolla på Netflix, sova extra länge, besöka en kär vän. Rida och pyssla med hästarna och eventuellt deras utrustning hela dagen.


Även om kroppsarbetet kanske är ved eller annat som måste göras (inom något slags tidsrymd) så just att det inte måste göras senast i morgon ytan att jag gör det för att jag känner att idag vill jag göra det, i kombination med att det inte kräver så mycket tankeverksamhet. Något @tanten redan tagit upp.

Netflix+sova, läsa eller liknande är vad jag lägger in under ordet vila. Återhämtning är som ni ser ovan mycket bredare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 555
Senast: MML
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 290
Senast: bollen__
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 332
Senast: Sel
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp