Bukefalos 28 år!

Vad använda efter hård träning?

Kaki

Trådstartare
Vad är bra att använda efter en hård hoppträning?

Ska jag bara linda för värmens skull?
Ska jag använda något liniment? Isf vilket? Något som värmer eller kyler eller något som blue lotion som gör både och?

Är värme eller kyla bäst? (det är bara i förebyggande syfte)

Vad använder ni själva efter hårda pass/tävlingar? :)
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Jag kyler benen direkt efter hårda pass. Men vatten om det finns tillgängligt, annars med isspray.
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Okej, så du brukar inte linda? Är det kyla som gör att benen "tar-igen-sig"?

Vissa säger ju att man ska kyla på något sätt men andra påstår att det ska vara värme. Och att först kyla med kyllera eller isspray och sedan linda ett stallbandage känns som att det motsäger sig självt :p
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

kyla direkt kan stoppa eventuella blödningar eller svullnader. Så jag gör det i förebyggande syfte. Om hästen har lätt för att få gallor om den står still efter ett hårt pass kan man linda. Värme ökar blodgenomströmningen. Jag har dock inget problem med gallor eller dylikt, så det hoppar jag över
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Man kyler för att stoppa/hindra en ev skada eller blödning.

Efter det värmer man för att öka blodgenomströmningen och därmed påskynda läkningen!

Jag gör alltid detta efter hårdare pass, allt för attt vara på den säkra sidan!
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Så först ska jag kyla benen... och lite senare linda för värme om han ska stå inne efter träningen? :) (vill inte ha lindor utomhus)

Vad använder ni för att kyla benen? Vattenspilta har jag inte tillgång till och att svampa av benen med kallvatten i 20 minuter låter både kallt för mina händer och blött på golvet. Och liniment är ju oftast väldigt kladdigt så då vill jag nog inte linda på det... Är dessutom lite rädd för en blistereffekt... Finns mirakel-kyl-medlet för mig som kyler snabbt och som sen varken ger kladd eller blister? :idea:

Och jag är inte så okunnig om hästar som det kanske låter nu, jag har bara ingen koll alls om olika liniments effekter och när man ska använda dom :p Men vill gärna göra något i förebyggande syfte då han tränas och tävlas väldigt mycket och jag vill att han ska må bra.
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Jag använder antingen kyldamasker (går utmärkt att ha i en kyl/frys väska med sig på tex tävlingar), eller så använder jag Isbalsam(lite kladdigt) som tvättas av innan hästen lindas.

Jag lindar mina med BoT på natten efter hårda pass!
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Jag skulle linimentera, och linda med paddar. :idea:
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Men linimentera med vad? Vad finns det som man kan använda och vad är bäst? Vad använder du och vad tycker du är skitdåligt att använda?
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

Bäst är egentligen en vattenslang med HÅRT tryck. Det hårda trycket masserar.
 
Sv: Vad använda efter hård träning?

jag har alltid lindad och linimenterat efter hoppträningar/tävlingar på mina hästar.
Jag använder Blue Lotion, på skenben, kota och knä både fram och bak. Därför jag använder Blue Lotion är för att jag känner effekten på mina egna händer efter jag har lagt på och då tycker jag att det borde verka lite på hästen.
Men köp och använd Back on Track istället de påstår att man inte ska använda liniment när man har dem på!
Men en veterinär har sagt till mig att linda för en natt är onödigt då det inte hjälper så mycket utan det är när man lindar varje dag/natt som man kan få resultat utav det, genom att benen utvecklar mer blodkärl för att kyla benet, och genom detta försvinner mer slaggprodukter.
Så min häst har nu varit lindad i tre års tid på sina framben då hon har haft lite problem utav det, och det roliga är att nu har hon blivit avelsmärr och jag har tagit av henne lindorna och ni ska bara se hennes skenben, har aldrig sett så lurviga!!! :D
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: Piaff
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp