Vad är syftet med denna skoning?

millifjoris

Trådstartare
Var i Kraków en sväng i förra veckan och det fanns mängder med häst&vagn-ekipage (ursäkta den formuleringen, min hjärna har semester) som körde runt, runt dagarna i ända på gatorna.
Något jag snabbt noterade, och reagerade på, var hur alla dessa hästar vad skodda. Jag har aldrig sett något liknande och blev därför lite nyfiken! :)
Min fråga är alltså som följer; Vad är syftet med denna skoning? Allt får ju liksom en helt annan vinkel än vad det hade haft normalt sett, borde inte detta vara negativt?
ALLA ekipage var skodda på detta sätt. På vissa slutade skon där den gör "normalt sett" och på andra såg skorna ut att vara för långa och stack ut bakåt. Skorna har alltså som en liten klack baktill.

10492232_10152127574531986_5826449409627578545_n.jpg
 
Visst är det tänkt som halkskydd och främst på kullerstens gator så funkar inte vanlig traditionell broddning , (inte ens i Sveriges huvudstads slottsbacke)
 
Jo halkskydd anade jag också att det var. Men varför ge hästen klackskor på det viset? Borde inte belastningen bli konstig då? Eller är jag helt ute och cyklar? :)
 
Jag håller helt med! Det kändes inte bra att se hästarna i Kraków kämpa så många timmar i sträck, trots att de fick både mat och vatten. Det var fruktansvärt varmt och de fick inte mycket till vila :/
 
Jag håller helt med! Det kändes inte bra att se hästarna i Kraków kämpa så många timmar i sträck, trots att de fick både mat och vatten. Det var fruktansvärt varmt och de fick inte mycket till vila :/

din reflektion lär dock beröra betydligt många mer ställen än just Krakow och i de flesta fall vara än mer betydligt problematiska världen runt. I min erf så är de flesta hästar i Polen allmänt ganska väl omhändertagna jmf med väldigt många fler ställen jag skulle kunna tänka mig att nämna, både skoningsmässigt utifrån behov, och allmänt omhändertagande i fråga om foder, vatten och tillsyn under arbete osv, så jag tycker svaren i tråden blir lite konstiga och tycker det är synd att svaren inte fokuseras på just TS syfte och fråga specifikt.
 
din reflektion lär dock beröra betydligt många mer ställen än just Krakow och i de flesta fall vara än mer betydligt problematiska världen runt. I min erf så är de flesta hästar i Polen allmänt ganska väl omhändertagna jmf med väldigt många fler ställen jag skulle kunna tänka mig att nämna, både skoningsmässigt utifrån behov, och allmänt omhändertagande i fråga om foder, vatten och tillsyn under arbete osv, så jag tycker svaren i tråden blir lite konstiga och tycker det är synd att svaren inte fokuseras på just TS syfte och fråga specifikt.
Fast nu var det ju som så att jag svarade på inlägget ovan och spann vidare på det coari skrev. Nämligen "Borde förbjudas i samtliga städer och länder".
Självfallet finns det mängder med hästar (och andra djur) som har det betydligt mycket sämre än de hästar jag såg i Kraków. Nu är det dock som så att jag inte har rest såpass mycket att jag har sett dessa missförhållanden personligen och därför valde jag att enbart uttrycka mig gällande det jag faktiskt sett och hur jag kände gällande det. Och då råkade det bli just hästarna framför vagn i Kraków.
Det som coari länkade till tycker jag med allra högsta grad kan klassas som aktuellt i tråden med tanke på att den trots allt handlar om hästar som drar vagn och används i turistsyfte.
Jag tycker inte att det är ett dugg synd att svaren inte fokuseras på "mitt syfte och min fråga specifikt". Jag har nämligen fått mitt svar för länge sedan, alltså att det är halkskydd med största sannolikhet :) Därför får tråden mer än gärna spinna loss lite och handla om hästarna som drar vagnarna eller används i kommersiellt syfte på annat vis för att locka turister.
 
@millifjoris
visst men jag tycker inte expressen i sig är ngn direkt källa till allsanning i sig. Läs gärna resten av det jag skrev i sammanhanget utöver det :) i övrigt så tycker jag ditt svar till mig lite bekräftar det jag skrev som du svarade på. det är alltid svårt med djur man tycker personligen har det "dåligt" och man ska aldrig ställa ngt sånt argument mot att "det finns de som har det sämre" vilket ju mitt svar till dig kan iof tolkas som, men det var inte riktigt essensen av mitt inlägg i sig. Hoppas ngn ser/förstår det.
 
Hästarna i Krakow uppfattade jag som hästar som togs väl hand om. De jag såg var alla i bra hull, blanka och fina och med utrustning som var hel och ren. Sedan kan det väl diskuteras huruvida det är ett bra "jobb" för en häst, att dra vagn i en stad. Men å andra sidan, vad är bra sysselsättningar för hästar överhuvudtaget? Har galoppörer, travhästar, dressyrhästar, hopphästar, osv alltid det så bra? De, om de ska kunna prestera, tas ju alltid väl hand om men är deras jobb något som hästar mår bra av fysiskt och mentalt? Svårt att veta!
 
Jag tänker på hur deras raser i förlängningen kan försvinna om inget behov finns.

Att man förbättrar deras villkor- självklart.
 
De var skodda likadant för 15 år med. Men välskötta, torra fina ben etc.

Jag undrar om inte vinkeln kan ha något med att de går ganska mycket på kullersten att göra?
 
Det här med att så många vill förbjuda det i New York tex är ju just att hästarna har det inte bra på något sätt där. Jag vet dock inte hur hästarna lever sina liv i tex Kraków. Själva jobbet med att dra tex vet jag inte om det är mycket värre än dom flesta andra saker man använder hästarna till. Sålänge hästarna har det bra före och efter arbetet på landet i hagar så tycker jag det är okej att låta dom jobba i städer. Sålänge man då kan garantera säkerheten så dom inte riskerar att bli påkörda osv då.
 
De var skodda likadant för 15 år med. Men välskötta, torra fina ben etc.

Jag undrar om inte vinkeln kan ha något med att de går ganska mycket på kullersten att göra?
Alla har inte samma vinkel. såg en del med branta höga bakhovar.
Gummit nöter på trakten, men i o m att de hela tiden har som kilar så står de bra.
 
Alla har inte samma vinkel. såg en del med branta höga bakhovar.
Gummit nöter på trakten, men i o m att de hela tiden har som kilar så står de bra.

Alla jag såg då var skodda som på bilderna som lagts ut. Dvs branta vinklar och så klossarna (de var trä för 15 år sen dock).

Jag såg förresten var en del av hästarna bodde. Där hade de gräshagar och stall. Såg helt okej ut och hästarna som stod där såg bra ut allihop. De byttes ut efter 4 h tjänst. Dvs de hästar som arbetat på fm hade ledigt på em och omvänt.
 
Det låter ju som ett prima hästliv... och hästarna på bilderna såg väldigt välskötta ut.

Det i New York har väl delvis med uppstallningen att göra och delvis med den vansinniga trafiken?
 
Jag är i Krakow i detta nu och vi har spenderat ganska många timmar vid torget och (bland annat) tittat mycket på hästarna. Jag tycker att alla ser väldigt välskötta ut. Bra i hull, blanka och fina och riktigt pigga trots värmen.
Det verkar som att de jobbar lite kortare pass pga värmen och på dagtid står de inte stilla ute på torget några längre stunder.
Vi tog faktisk en tur i går kväll och fick äran att bli dragna av Daphne och Elegant!
 
Jag måste säga att hästarna i Krakow ser BETYDLIGT mer välskötta ut än de vi såg i New York.

De flesta där hade dåligt hull, alldeles matta i pälsen och ingen gnista alls i ögonen.

Tycker Krakowhästarna ser jättefina ut, kul att se!
 

Liknande trådar

Hästvård Unghästen skoddes för 1½ vecka sen, och jag vetefan om hovis var full när han nitade eller vad det är, men idag hittade jag henne på...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästvård Valacken har varit skodd av samma hovslagare på samma sätt sen 2001. Erkänt duktig hovslagare som är utbildad och har jobbat på klinik...
Svar
10
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp