Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

Alexandra_W

Trådstartare
Unghästen skoddes för 1½ vecka sen, och jag vetefan om hovis var full när han nitade eller vad det är, men idag hittade jag henne på betet där hon lyckats med att få skon lös och sen skjutit den BAKÅT på hoven och trampat in tåkappan i tån (på undersidan av hoven alltså). Inte varm, halt eller något men med ett fint 'hål' in. Drog av skon, och drog sen av den andra framskon med.

PROBLEMET är att hovslagaren är på semester i två veckor nu, åkte i torsdags. Jag kan kanske få ut någon annan att spika på skorna (observera kan KANSKE), men jag är ganska ovillig att låta någon annan sko henne faktiskt, om jag inte kan få dem att verkligen bara spika på skorna UTAN att ändra ett smack.

Grejen är att jag inte vet om jag törs ha henne barfota heller? Sist blev hon ju öm, och fick (om det påverkades av ömheten eller ej vetefan) ledinflammationer. Nu har hon ju redan rejäla ledinflammationer och jag vet inte riktigt om det bästa för dem är att bli av med skorna och nyverkad för skoning gå omkring barfota?

Så, pest eller kolera? Låta henne gå barfota, eller få ut annan hovslagare och riskera att de tycker hon ska skos 'annorlunda' än min hovis tycker (dvs de får för sig ändra vinklar eller annat trams). Åsikter, synpunkter och råd?

(Jag ska se om jag får tag i min hovis imorgon och se vad han tycker, men..)
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

hej!
pm:a gärna vad du har för hovis, eventuellt på jakt efter en ny då jag inte är helt nöjd med min...
sen, om du tar ut en annan hovis till kele borde det väl bara vara att säga att du bara vill få skon påslagen och inget mer gjort, förutsatt att hovarna är hela och fina? kunden har alltid rätt... :)
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

megin skrev:
hej!
pm:a gärna vad du har för hovis, eventuellt på jakt efter en ny då jag inte är helt nöjd med min...
sen, om du tar ut en annan hovis till kele borde det väl bara vara att säga att du bara vill få skon påslagen och inget mer gjort, förutsatt att hovarna är hela och fina? kunden har alltid rätt... :)

Jo visst kan man säga det, men sen vad de GÖR är en helt annan femma, speciellt om hon sliter ner/trasar hovarna lite innan så det inte bara är slå på i samma sömhål, somd et är nu. Och jag törs INTE ge mig p att slå på dem igen själv trots tappskokompetensen just för hon har knackiga leder redan. PM:ar dig vilken hovis jag har, tror faktiskt han har plats för några nya kunder, vet en del av hans gamla har flyttat så jag tror inte han har fullt längre. Men det beror ju på var du bor också..
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

jag skulle låta henne gå barfota. För många hästar som itne rids så hårt är ju det oftast bara bra.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

OM det går att spika i samma sömhål NU, så gör det själv... NU, innan hovarna går sönder, det skulle jag ha gjort... & Du har ju tappskokompetens... ;) :idea:

Min häst tappade en baksko för någon dag sedan & min hovis har också semester, 4 VECKOR till, jag försökte ringa, men han har stängt av mobilen...

Så JAG (tro det eller ej) riktade skon litegrann mot stalltröskeln (som är i järn) & slog ihop den något, för eftersom hoven trasats sönder lite på insidan så var skon för vid.
Slog fast i samma hål på utsidan av hoven (där var den hel) och spikade helt själv två nya sömmar på insidan, ovanför där det spruckit upp.. *stolt* (det var skönt att kusen, som kan vara lite jobbig annars stod & sov typ, så jag kunde vara säker på att inte ha sömstuckit/klämt henne i af)

Skon sitter än idag (hrm, två dagar senare) men detta är en provisorisk lösning för mig tills jag får tag i hovis, just nu är nämligen ridhuset avstängt & jag vill inte rida på våra hårda grusvägar utan en baksko...

Observera att jag inte har nån såndär nittång eller vad det heter att dra ihop sömmarna utan jag fick vika ned dom med en hammare & knipsa av dom :o ...

P:S Om du känner att du inte "vågar" slå på dem själv så ring en annan hovslagare! Så länge det går spika i samma hål så finns det ju ingen anledning för honom/henne att verka & slå i nya hål, hästen är ju trots allt rel. nyverkad!

LYCKA TILL!
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

Jag är ju som jag är och jag hade fixat till hovarna lite så att hon kunde gå barfota.
Men jag vet ju att du inte skor henne för roligt, och tänker inte tjata om det mer än att det kanske vore läge nu när det är mjukt i markerna. Om det nu är det hos er?

I vilket fall ser jag inte varför det vore värre för henne att du slog på skorna nu medans hovarna inte har slitits något än att ni väntar några dagar tills du eventuellt kan få ut en hovslagare. Därför tycker jag att DU skall sömma i nya sömmar i gamla sömshålen. Då är du ju säker på att du inte får hem en "tyckare" som skall ändra hit och dit.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

emindy skrev:
Jag är ju som jag är och jag hade fixat till hovarna lite så att hon kunde gå barfota.
Men jag vet ju att du inte skor henne för roligt, och tänker inte tjata om det mer än att det kanske vore läge nu när det är mjukt i markerna. Om det nu är det hos er?

I vilket fall ser jag inte varför det vore värre för henne att du slog på skorna nu medans hovarna inte har slitits något än att ni väntar några dagar tills du eventuellt kan få ut en hovslagare. Därför tycker jag att DU skall sömma i nya sömmar i gamla sömshålen. Då är du ju säker på att du inte får hem en "tyckare" som skall ändra hit och dit.

Mjukt i markerna? Hoho *suckar* Det är sådan torka här att det är deprimerande, gräsmattorna går i gulbrunt, betet lider svårt (vilket jag tycker är BRA iofs med tanke på hullet på mina) och marken spricker.

Jag TÖRS helt enkelt inte slå på skorna själv. Jag har tappskokompetens, som har X år på nacken, men jag använder den inte så den är inte underhållen. Och det skulle alldeles säkert gå utmärkt iom att hon är nyverkad och sömhålen är intakta osv, men jag är för rädd att komma fel med en söm ändå. Dvs samma anledning till att jag inte använt mig av tappskokompetensen fast jag skaffade den så att säga..
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

*smurfan* skrev:
jag skulle låta henne gå barfota. För många hästar som itne rids så hårt är ju det oftast bara bra.

Hästen rids inte alls, men soms agt så finns det en anledning att hon går med skor, och hon är inte frisk. Kanske skulle det gå utmärkt att ha henne barfota nu, men kan jag slippa tar jag inte risken. Hon är 2 år, varit oskodd drygt 1½ år avs itt liv (och bra hovkvalitet etc, inga problem så). Sen skoddes hon i vintras pga den förbannade halkan. Hon vurpade nämligen i hagen på den föbaskade isen, fick en muskelskada och den ville inte ge sig eftersom hon gick och spände sig i hagen när det var halt. Fick knäledsinflammationer bak med. Så hon skoddes på runt om och fick broddar och blev mycket bättre. (Att det var tvunget att sko henne för att ge henne grepp var två veterinärer, hovslagaren och equiatrikern rörande ense om - ingen av dem är 'skoivrare' egentligen).

Och sen när hon skoddes av så blev hon öm (inte alls mycket men lite) och fick (om det hade med skorna att göra övht vet vi inte dock!) kotledsinflammationer bägge fram. Skoddes på igen på rek av veterinären. Friskförklarades, men är nu tvärdålig igen. Har ledinflammationer i princip 'överallt'. Behandlas för det. Så att just nu ändra övht NÅGONTING på henne känns otroligt riskabelt just för ledernas skull.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

Grejen är att du kan inte komma fel! Är hästen nyskodd kan du trycka in sömmen med handkraft och bara banka på den det sista. Är alltså helt omöjligt att komma fel.

Tom jag som ej har tappskokompetens vågar slå på skor om sömhålen är intakta.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

Tasja skrev:
Grejen är att du kan inte komma fel! Är hästen nyskodd kan du trycka in sömmen med handkraft och bara banka på den det sista. Är alltså helt omöjligt att komma fel.

Tom jag som ej har tappskokompetens vågar slå på skor om sömhålen är intakta.

Uppmuntrad av detta var jag ut för att försöka, och inser det tragiska. Jag har ingen söm till hennes kor. Jag har ju 'vanlig' söm för järnåttor i reserv, men jag har INTE söm för travskor (Kele har ju travskor för att det ska bli nättare och så dels smalare sko sett vad som ligger mot hoven).

Ringde hovis som tyckte jag nog kunde låta henne gå oskodd men också talade om vad det skulle vara för söm ifall jag ville köpa imorgon (allt är ju stängt idag tyvärr).
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

"kunden har alltid rätt... "

Tycker du verkligen det? Om du anser att hästen ska skos på ett visst sätt och hovisen på ett annat då han/hon har utbildning inom området. Ska då den idiot-regeln gå före hästens bästa?
Om mina kunder vill ha något gjort på hennes/hans sätt och det inte överensstämmer med min tanke berättar jag alltid för kunden hur jag tänker och varför med all anatomi det innebär. Hittils har jag alltid fått göra som jag vill.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

vdb skrev:
"kunden har alltid rätt... "

Tycker du verkligen det? Om du anser att hästen ska skos på ett visst sätt och hovisen på ett annat då han/hon har utbildning inom området. Ska då den idiot-regeln gå före hästens bästa?
Om mina kunder vill ha något gjort på hennes/hans sätt och det inte överensstämmer med min tanke berättar jag alltid för kunden hur jag tänker och varför med all anatomi det innebär. Hittils har jag alltid fått göra som jag vill.

JA, jag anser att jag som tappskokund har RÄTT att kräva att skon bara ska spikas på utefter den verkning och skoning som min ORDINARIE hovslagare har gjort. Utan minsta tvekan.

Hästen är verkad/skott så som jag och min hovslagare kommit överens om, hon har alltid inkasserat beröm för skoningen (mycket bra skodd, mycket väl skodd, och nu senast PERFEKTA vinklar osv) och det finns för mig INGEN anledning att ändra skoningen (och jag litar på min hovslagare, jag är KINKIG och jag har ändå varit nöjd kund i snart fem år..).

Men jag vet ju också att liksom i nästan alla andra 'hantverksyrkesgrupper' så finns det synpunkter och teorier om vad som är det bästa. Och att två olika hovslagare kan titta på samma häst och sen ha två HELT olika ideer om hur den ska skos. Ingen behöver ha FEL dock. Men att på en ung, växande häst MED multipla ledinflammationer under behandling börja ändra vinklar etc - det gör jag INTE. Oavsett. Och om jag tar ut en annan än min ordinarie för att slå på skorna, och han tycker 'jag tycker man ska sänka trakten' t ex så kan JAG som lekman INTE säga om det är bra eller dåligt eller rätt eller fel. Och eftersom det aldrig funnits minsta klagomål på hur hon är verkad/skodd ser jag ingen anledning att ändra något, och definitivt inte NU när hon redan är känslig i lederna.

Så tänk inte 'en kund med ideer', tänk 'en kund som är nöjd med sin hovslagare och inte vill byta varken hovslagare eller skosött utan bara ha på två tappskor på en nyskodd häst'.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

Det är busenkelt att sätta dit den i de galma hålen om de finns kvar. Huvudsaken är väl att det sitter en sko tills hovis kommer.
Kan du Pm a om vilke hovis du har? Intressant även om jag inte tänker byta.
hoppas det löser sig.
Synd att jag inte är hemma hos mamma och pappa annars hade jag kunnat tittat på det och jag har ju slim och vanlig travskosöm.
Jag skor ju enormt mycket och är jättenoga. JAg skodde ju mina själv och fick dem bara verkade av hovis för att verka för skor det är jag kass på.
 
Sv: Fasiken också - dilemma.. unghästen tappat sko/r

Sputnik skrev:
Det är busenkelt att sätta dit den i de galma hålen om de finns kvar. Huvudsaken är väl att det sitter en sko tills hovis kommer.
Kan du Pm a om vilke hovis du har? Intressant även om jag inte tänker byta.
hoppas det löser sig.
Synd att jag inte är hemma hos mamma och pappa annars hade jag kunnat tittat på det och jag har ju slim och vanlig travskosöm.
Jag skor ju enormt mycket och är jättenoga. JAg skodde ju mina själv och fick dem bara verkade av hovis för att verka för skor det är jag kass på.

Har M.H om det säger dig ngt? Annars får jag PM:a.

Det är två veckor tills hovis kommer och är väl tveksamt om jag skulle få dem att sitta sålänge, men jag hade ju iaf tänkt prova. Men får se hur de ser ut imorgon, hovarna, om hon börjat trasa sönder eller om det kan tänkas gå och jag ska investera i lite söm. Fasiken att ag inte tänkt på att ha sån söm hemma, hittade till och med jäkla PG-söm och det är över ett år sen det var några PG-dojor i stallet ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 857
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 024
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 355
Senast: mily
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 773
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp