Bukefalos 28 år!

vad behövs för att börja tävla?

Faith

Trådstartare
Hej!
Jag känner att det är dags att börja tävla. Jag har känt så ett tag men aldrig tagit tag i det på riktig!:)
Så nu är det dags, men vad är det egentligen som måste göras innan?
Jag har en fullblodsvalack på en ridskola som ofta anordnar klubbtävlingar, vad behövs oftast till dessa? Grönt kort?

Jag förstår att det är olika beroende på ridskola!
Och när man vill ut på andra tävlingar utanför ridskolan, vad är det som gäller då? Behöver man ha licens?

Tacksam för svar!:D
 
Sv: vad behövs för att börja tävla?

På klubbtävligar behöver man inget förutom ett medlemsskap i klubben.

Men ska du ut på lokala tävlingar behövs grönt kort och efter du tagit det löser du ut passande licens för din ålder eller möjligen en endagarlices.
Från regional tävling behöver din häst också en licens samt hästpass.
För att få vistas på tävlingsplatser med din häst måste den vara grundvaccinerad mot hästinfluensa.

:)
 
Sv: vad behövs för att börja tävla?

Vissa klubbar kräver grönt kort även på klubbtävlingar, och vaccinationsintyg förstås.
 
Sv: vad behövs för att börja tävla?

Detta är alltså något du måste ha med dig skriftligt på papper?:)
 
Sv: vad behövs för att börja tävla?

Börja med att gå kurs för grönt kort (kolla med din ridklubb om de anordnar någon kurs snart) för där kommer du få lära dig det du behöver om tävlingsregler, licenser osv. :)
 
Sv: vad behövs för att börja tävla?

Jag håller med Speedway!

Men jag tänker svara lite mer ändå.

För att tävla på officiella tävlingar behöver du ha ett konto i Tävlingsdatabasen (TDB). Det är genom TDB man anmäler sig och köper licens, till exempel. Licensen får man inte i pappersform utan det finns bara registrerat i TDB att du och hästen har licenser.

Vaccinationsintyget har du ju i pappersform och måste ta med dig, oftast använder man ett uppslag i hästpasset till att föra in vaccinationerna.

Gröna kortet antar jag att man fortfarande får i pappersform, men det måste också registreras i TDB innan man får lösa licens.

Du kan läsa mer om hur det går till att börja tävla på SvRF:s hemsida!

http://www3.ridsport.se/Tavling/Vill-du-borja-tavla/Vill-du-borja-tavla/
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 176
Senast: Zpunk
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp