Vad betalar ni för skoning?

Å vad är hans konsult arvode?

Olika. Han gör ju allt från att sticka in huvudet och godkänna arbetet i förbifarten, handgripligen visa och ge tips till att ta hand om hovbölder.
 
hade tydligen ingen större koll på vad hovisen tar :p, 1350kr för helskoning inklusive framkörning

att blunda och betala är bra ibland :p, (buck som vanligtvis är så snål att ett 5pack med strumpor för 70kr är för dyrt...)
 
Angående detta med hovslagare som har egen smedja så körde jag under fem års tid till min hovis smedja. Tog förstås lite mer tid, men för min del funkade det bra även när jag hade två hästar. Då skoddes de samtidigt eftersom de var fler hovisar i smedjan. Roligare och mer utvecklande arbetssituation för hovslagarna som ofta tog hjälp av varandra om det var något särskilt.
 
Angående detta med hovslagare som har egen smedja så körde jag under fem års tid till min hovis smedja. Tog förstås lite mer tid, men för min del funkade det bra även när jag hade två hästar. Då skoddes de samtidigt eftersom de var fler hovisar i smedjan. Roligare och mer utvecklande arbetssituation för hovslagarna som ofta tog hjälp av varandra om det var något särskilt.
Vore kul om du kunde redogöra för vilka kostnader för utom själva skoningarna, jag menar om du då tagit ledig från ditt ordinarie arbete, resekostnader och framför allt hur lång tid totalt som detta tog från a till b och sedan tillbaka från b till a.

Den effektiva timlönen som detta kostade dig,, va det värt dom timmarna du förlorade på den större tidsåtgång du fick stå för vad gäller helt ineffektivt betald arbetstid.

Dit jag vill komma är att många "glömmer" räkna in sina egna kostnader när dom står för transport ex,, men är väldigt snabba med att påpeka hur jävla dyrt det är å hur äckligt bra timpenning alla hovisar tjänar när dom åker ut till kundernas stall och skor.

Kanske flera än du skulle behöva åka till en smejda och offra en hel semesterdag för att som du,, uppvisa ödmjukhet och uppskattning för ett fullgott arbete.
 
Hej!

Jag kör ju till min hovslagare.

Jag betalar 400 för hyra av transport, behöver inte betala för bensin då mina föräldrar hämtar upp oss i sin bil (jag har ingen bil själv). Det tar 20 min att ta oss till kliniken och 20 min hem igen. Vi är alltid där lite tidigare och sen tar det ett litet tag att få betala (och hovis är inte alltid i tid heller, fastän han är på kliniken hela dagen och jag är en av de första kunderna).

Om mina föräldrar inte kan köra och bilen är utlånad har jag en kompis som bor i närheten som kör för 550 kr (bil, transport och bensin inräknat i det)

Sen förlorar jag en dags arbetsinkomst också eftersom det är en bit till jobbet och vi inte har dusch där, så jag kan inte åka direkt. Det är ungefär 1200 före skatt.

Totalt lägger jag alltså ca 4200 var 6e vecka. Samt då en arbetsdag.

För mig är det värt det varje sekund, eftersom jag med denne hovslagare har en häst som inte har ont, inte tappar skorna var och varannan dag och dessutom är fullt ridbar.

/Lavinia, har man en prinsessa får man anpassa sig efter det :-)

Vore kul om du kunde redogöra för vilka kostnader för utom själva skoningarna, jag menar om du då tagit ledig från ditt ordinarie arbete, resekostnader och framför allt hur lång tid totalt som detta tog från a till b och sedan tillbaka från b till a.

Den effektiva timlönen som detta kostade dig,, va det värt dom timmarna du förlorade på den större tidsåtgång du fick stå för vad gäller helt ineffektivt betald arbetstid.

Dit jag vill komma är att många "glömmer" räkna in sina egna kostnader när dom står för transport ex,, men är väldigt snabba med att påpeka hur jävla dyrt det är å hur äckligt bra timpenning alla hovisar tjänar när dom åker ut till kundernas stall och skor.

Kanske flera än du skulle behöva åka till en smejda och offra en hel semesterdag för att som du,, uppvisa ödmjukhet och uppskattning för ett fullgott arbete.
 
Vi åker ju också. Har egen transport. Det tar ca 1 timme och en kvart enkel väg (ca 7 mil). Brukar kunna få komma den eftermiddagen i veckan som jag slutar lite tidigare så jag behöver inte ta ledigt. Allt som allt är vi väl iväg med hästarna nästan 4 timmar, men det är ju bara var sjätte vecka så det är helt okej :) ! Och har man en fantastisk hovslagare så är det värt det - helt klart.... :) Dessutom har hästarna blivit lättlastade helt automatiskt med allt detta resande... ;)
 
@coari Jag jobbade sådana tider att jag inte behövde ta ledigt. Tog en kvart att köra dit, en dryg timme att sko. Betalade samma där och då som (samma) hovis tar nu när hon kör ut. Sex år senare...
 
Jag körde oxå till smedja under en period när jag bodde i skåne, tog väl 20 minuter dit. Jag jobbade bara 2 dgr i veckan under den perioden när jag bodde där så det var ju inga problem.
 
Jag har också kört till smedja innan, jag föredrar egentligen det framför att hovis kör ut. Jag vet att arbetsmiljön är som hovslagaren föredrar, det finns allt på plats, temperaturen är bra osv.

Betalade 1200 för helskoning, varmskott. Flexade från jobbet, har egen släp och hade ca 3 mil enkel resa till smedjan.
Hade min nuvarande hovslagare haft det alternativet hade jag kört dit.
 
Hej!

Jag kör ju till min hovslagare.

Jag betalar 400 för hyra av transport, behöver inte betala för bensin då mina föräldrar hämtar upp oss i sin bil (jag har ingen bil själv). Det tar 20 min att ta oss till kliniken och 20 min hem igen. Vi är alltid där lite tidigare och sen tar det ett litet tag att få betala (och hovis är inte alltid i tid heller, fastän han är på kliniken hela dagen och jag är en av de första kunderna).

Om mina föräldrar inte kan köra och bilen är utlånad har jag en kompis som bor i närheten som kör för 550 kr (bil, transport och bensin inräknat i det)

Sen förlorar jag en dags arbetsinkomst också eftersom det är en bit till jobbet och vi inte har dusch där, så jag kan inte åka direkt. Det är ungefär 1200 före skatt.

Totalt lägger jag alltså ca 4200 var 6e vecka. Samt då en arbetsdag.

För mig är det värt det varje sekund, eftersom jag med denne hovslagare har en häst som inte har ont, inte tappar skorna var och varannan dag och dessutom är fullt ridbar.

/Lavinia, har man en prinsessa får man anpassa sig efter det :-)

Tack för ärligt svar och att du räknat in alla kostnader i stället för att som vissa andra bara delge det dom själva anser är en kostnad.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
2 908
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 514
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 952
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp