Bukefalos 28 år!

Vad betalar ni för skoning?

Jag betalar 900kr för helskoning, 600kr för halvskoning och 400kr för verkning och det sker vitt till en välutbildad hovslagare som fortbildar sig hela tiden och hen har även varit klinikhovis.
Jag har dock några 100-lappar i rabatt så mina priser är ju lite missriktade.
Men allt ingår i mina priser.
 
Detta är intressant!

Har i annat sammanhang börjat titta på detta vad man som hantverkare behöver ta ut för att få ut tillräckligt för att vilja göra jobbet.

Detta resonemang bygger på att det är den tid som går att räkna för att ta betalt för är tiden på plats, men hur stor del av en arbetsdag är det?

Säg 70 km per timme i snitt när man kör, det ger sju mils enkel väg till kunden på en timme vilket ger två timmar resa på dagen.

Packa bil, underhålla verktyg skyffla papper mm, vad kostar det var dag, rent av en timme var arbetsdag är inte orimligt!

Fortbildningar mm tar minst dagen i anspråk, och dagar som inte blir fullbokade kostar tid det med särskilt som ofta inte resorna blir kortare bara för det den dagen för det. Min gissning är att det är rimligt att avsätta en timme per arbetad dag för detta ihop, men det är bara en gissning som säkert är lågt tilltagen.

Hur långa arbetsdagar vill man räkna på, är det löntagarens åtta, eller är det kanske nio, tio timmar.
Nio är kanske rimligt då man åker hemifrån.

Med åtta timmar arbetsdag är det bara hälften av arbetstiden som går att ta betalt för! Med tio timmar arbetsdag är det fortfarande fyra tiondelar av arbetstiden som måste fördelas på den andra tiden.

Sen är det det med hur stor timlön man vill ha som mål att ta ut.
Hur mycket kostar verktyg, utrustning och förbrukningsmateriel.
Försäkringar, kostnader för fortbildningar och behörigheter.
Fordon, lokaler mm.
Att avsätta för lite vinst och för att jämna ut ekonomin över flera år behövs med.
Detta går då bara att fördela på de timmar man tar betalt för.

Lika förbannat så hamnar man i det att man aldrig skulle ha råd med att anlita sig själv. Och tullar man på sin egen timlön, ja då har man inte råd till något annat än att jobba, och inte tid heller för den delen.

Med jobb där man måste vara två är det inte roligt att ge pris på tusenlappar i timmen, men vad gör man?

Den andra vägen är att gömma sig bakom mängder av poster som resekostnad, startkostnader ställtider, utrustningskostnader mm, mm. För min del är jag trött på det, det är ändå priset och vad som blir gjort samt hur som är avgörande om det är prisvärt. Om vederbörande bor i Korpilombolo eller granne har mindre betydelse. (Inget fel på den orten i och för sig)

Och fasta priser kan vara en riktig styggelse då det bygger på att de jobb som går bra ska betala för de som inte går bra samt även de jobb som inte blev men som tittades på. Det kan bli dyrt men ändå med dålig lönsamhet.

En väg att gå är väl att hovslagare "uppfostrar" sina kunder att förbereda och underlätta så mycket det bara går. Vilket i och för sig kan bli dyrt då kunden kanske måste ta ledigt från jobbet. Så det som sitter där bak är där bak hur man än vänder sig!
 
Detta är intressant!

Har i annat sammanhang börjat titta på detta vad man som hantverkare behöver ta ut för att få ut tillräckligt för att vilja göra jobbet.

Detta resonemang bygger på att det är den tid som går att räkna för att ta betalt för är tiden på plats, men hur stor del av en arbetsdag är det?

Säg 70 km per timme i snitt när man kör, det ger sju mils enkel väg till kunden på en timme vilket ger två timmar resa på dagen.

Packa bil, underhålla verktyg skyffla papper mm, vad kostar det var dag, rent av en timme var arbetsdag är inte orimligt!

Fortbildningar mm tar minst dagen i anspråk, och dagar som inte blir fullbokade kostar tid det med särskilt som ofta inte resorna blir kortare bara för det den dagen för det. Min gissning är att det är rimligt att avsätta en timme per arbetad dag för detta ihop, men det är bara en gissning som säkert är lågt tilltagen.

Hur långa arbetsdagar vill man räkna på, är det löntagarens åtta, eller är det kanske nio, tio timmar.
Nio är kanske rimligt då man åker hemifrån.

Med åtta timmar arbetsdag är det bara hälften av arbetstiden som går att ta betalt för! Med tio timmar arbetsdag är det fortfarande fyra tiondelar av arbetstiden som måste fördelas på den andra tiden.

Sen är det det med hur stor timlön man vill ha som mål att ta ut.
Hur mycket kostar verktyg, utrustning och förbrukningsmateriel.
Försäkringar, kostnader för fortbildningar och behörigheter.
Fordon, lokaler mm.
Att avsätta för lite vinst och för att jämna ut ekonomin över flera år behövs med.
Detta går då bara att fördela på de timmar man tar betalt för.

Lika förbannat så hamnar man i det att man aldrig skulle ha råd med att anlita sig själv. Och tullar man på sin egen timlön, ja då har man inte råd till något annat än att jobba, och inte tid heller för den delen.

Med jobb där man måste vara två är det inte roligt att ge pris på tusenlappar i timmen, men vad gör man?

Den andra vägen är att gömma sig bakom mängder av poster som resekostnad, startkostnader ställtider, utrustningskostnader mm, mm. För min del är jag trött på det, det är ändå priset och vad som blir gjort samt hur som är avgörande om det är prisvärt. Om vederbörande bor i Korpilombolo eller granne har mindre betydelse. (Inget fel på den orten i och för sig)

Och fasta priser kan vara en riktig styggelse då det bygger på att de jobb som går bra ska betala för de som inte går bra samt även de jobb som inte blev men som tittades på. Det kan bli dyrt men ändå med dålig lönsamhet.

En väg att gå är väl att hovslagare "uppfostrar" sina kunder att förbereda och underlätta så mycket det bara går. Vilket i och för sig kan bli dyrt då kunden kanske måste ta ledigt från jobbet. Så det som sitter där bak är där bak hur man än vänder sig!

Något som även skiljer hovslagare från många andra hantverkare är just restiden. Det kostar tusen spänn att få hit rörmokaren eller elektrikern just då de tar betalt både för restid och sträcka i km/mil. Samma sak gör de flesta hantverkare, dvs olika slags reparatörer osv.

Veterinärerna tar ut resa, men där är det eg bara DV som nog är i närheten av att ta ut vad det kostar. Men det kostar ungefär lika mkt att få in DV på gårdsplanen som elektrikern.

Hovslagarna däremot tar en helt annan reseersättning. Och problemet är att de i princip inte skulle kunna ta betalt vad det kostar - då skulle de förlora kunderna.

Hur man löser det vet jag inte dock. Ett sätt är ju att kunden kommer till hovslagaren, men det är rysligt opraktiskt för många iom att det är svårt för många att samtidigt transportera alla stallets hästar som ska skos.

Men det är helt klart ett problem, den inte betalda tiden som hovslagaren måste lägga varje dag.
 
Något som även skiljer hovslagare från många andra hantverkare är just restiden. Det kostar tusen spänn att få hit rörmokaren eller elektrikern just då de tar betalt både för restid och sträcka i km/mil. Samma sak gör de flesta hantverkare, dvs olika slags reparatörer osv.

Veterinärerna tar ut resa, men där är det eg bara DV som nog är i närheten av att ta ut vad det kostar. Men det kostar ungefär lika mkt att få in DV på gårdsplanen som elektrikern.

Hovslagarna däremot tar en helt annan reseersättning. Och problemet är att de i princip inte skulle kunna ta betalt vad det kostar - då skulle de förlora kunderna.

Hur man löser det vet jag inte dock. Ett sätt är ju att kunden kommer till hovslagaren, men det är rysligt opraktiskt för många iom att det är svårt för många att samtidigt transportera alla stallets hästar som ska skos.

Men det är helt klart ett problem, den inte betalda tiden som hovslagaren måste lägga varje dag.

Och jag tycker det är extremt konstigt egentligen. Varför ska de inte kunna ta betalt som liknande yrken? Enbart för att vi hästägare är vana att det brukar kosta 1000 spänn?

Lägger sig någon på "korrekt pris" är den inte DYR, det är alla andra som är UNDERBETALDA känner jag?
 
Om man dessutom faktiskt spelar vad kostnaderna är känner jag att då är det mer upp kunden att påverka priset om hovslagaren så vill. Dvs Lisa med en häst helt off hovis upptsgningsområde är mer benägen att samköra sin skoning med kompisen i centrum o lasta sin häst ditt var 7 vecka istället för att betala 500 spänn i framkörningsavgift tex om hon vill behålla sin hovis. Eller så värderar hon sin tid högre o betalar hellre.

En hantverkare ger väl sällan reseersättning utifrån kunden han var hos på jobbet före utan ifrån sin bas eller?
 
Jag betalar 1200:- för en normal helskoning, vitt. Godkänd hovslagare, JBV-utbildningen men ganska ny. Duktig med hästarna och skor bra. 800:- för halvskoning, bara verkat har jag aldrig gjort så det vet jag inte :p
Vi skor alla hästar i stallet samtidigt för det mesta så blir ju inga större resekostnader för hovis utslaget per häst.
 
Ett sätt är ju att kunden kommer till hovslagaren, men det är rysligt opraktiskt för många iom att det är svårt för många att samtidigt transportera alla stallets hästar som ska skos.

Jag gör ju så, och efter att jag vant mig tycker jag att det är att föredra faktiskt. Slipper bekymra mig över om hovslagaren är nöjd med belysning, temperatur, uppbindning, osv. Vet inte varför inte fler hovslagare gör så egentligen? Det måste ju spara mycket tid och stress...
 
Jag gör ju så, och efter att jag vant mig tycker jag att det är att föredra faktiskt. Slipper bekymra mig över om hovslagaren är nöjd med belysning, temperatur, uppbindning, osv. Vet inte varför inte fler hovslagare gör så egentligen? Det måste ju spara mycket tid och stress...

Fast du har möjlighet att åka med båda samtidigt. Om du byter ut B och C mot tex tre hästar som du måste köra enkom så har du nog svaret där ;)

Dessutom har inte alla hovslagare egen gård etc.

Två av mina kan jag köra samtidigt. Men om hovslagaren kommer hit (5 mil) så det tar för mig max en halv dag i anspråk inkl tid att ta in innan osv.
Ska jag åka dit så 30 min ta in etc, sen åka en vända = 2 h resa. Och så själva hovvården utöver det. Väl hemma lasta ur och lasta i nästa och så 2 h resa totalt. Plus hovvården. Dvs det skulle ta en hel dag i anspråk, innebära 20 mil, hovslagaren skulle även vara tvungen att boka hästar omlott så att säga, så att han kan sko en medan jag åker och byter häst. Smittrisken kan också diskuteras.

Alla har dessutom inte fem mil, utan kan ha 15.

Hade jag en häst eller möjlighet att köra alla samtidigt skulle jag inte se det som något större problem förutom att det skulle bli jävligt dyrt att byta bil bara för det. Men med flera vändor blir det drygt. Särskilt en gång i månaden...
 
Men att samköra lite, kanske är där ett stall som hovslagaren trivs att jobba i och då går det att åka, gå eller rent av rida dit.

Bara det att det blir till fem timmars arbete på ett ställe borde göra en hel del, dessutom kan de då ta riktiga raster och inte bara stoppa i sig en banan när di sitter i bilen.

Har man många hästar kanske det är tvärtom det skulle vara, se till att ha en hygglig plats att jobba på och så kan det dyka upp nån mer med sina hästar.

Eller så är man rätt nöjd att man får hem hovslagaren så att säga exklusivt och betalar för det.

Alla varianter borde funka och kompletterar varandra, dessutom behöver det inte vara lika var gång. De där som man måste åka med oftare kanske man kan lasta och åka med den där gången i mellan, och så få hovslagaren komma när alla ska tas.

Bara lite tankar och idéer. Tror nog där är rätt många olika varianter i omlopp.
 
Men att samköra lite, kanske är där ett stall som hovslagaren trivs att jobba i och då går det att åka, gå eller rent av rida dit.

Bara det att det blir till fem timmars arbete på ett ställe borde göra en hel del, dessutom kan de då ta riktiga raster och inte bara stoppa i sig en banan när di sitter i bilen.

Har man många hästar kanske det är tvärtom det skulle vara, se till att ha en hygglig plats att jobba på och så kan det dyka upp nån mer med sina hästar.

Eller så är man rätt nöjd att man får hem hovslagaren så att säga exklusivt och betalar för det.

Alla varianter borde funka och kompletterar varandra, dessutom behöver det inte vara lika var gång. De där som man måste åka med oftare kanske man kan lasta och åka med den där gången i mellan, och så få hovslagaren komma när alla ska tas.

Bara lite tankar och idéer. Tror nog där är rätt många olika varianter i omlopp.

Närmsta sådana stall här är för mig 30 minuter bort, så de blir mer görligt. Men jag tror ändå det är svårt få ihop rent praktiskt - och även smittmässigt. (Det brukar inte vara jättepoppis ta in en massa främmande hästar i andra stall). Och då att många skulle bli tvugna att köpa en annan bil. Men en del av året borde det vara funktionellt i alla fall, om det gick att få ihop praktiskt då. Att alla kan samma tid och dag osv.

Jag antar att det ur hovslagarperspektiv finns en anledning att de åker och inte bara bygger sig en smedja och tycker "kom hit". Men det borde gå att lösa så de kan få lite vettigare betalt, om än kanske inte i klass med övriga hantverkare - det tror jag aldrig går.
 
Tradition, kanske? Numera har ju de flesta människor transport eller möjlighet att låna/hyra. Så var det kanske inte innan?

Tror det är andra anledningar också. Dock ingen aning om vilka. Vet hovslagare son har möjlighet att ta emot kunder hemma men som ändå åker. Utan att ens fråga om kunden kan komma till dem.
 
När jag skodde min så frågade jag alltid de andra som hade samma om det var dags att sko. På så sätt hade hovis 4 hästar på samma gång. Jag tog in och ut alla hästarna så att det skulle funka för de som jobbade. Efter jag blev hästlös så tvivlar jag på att det funkar att nån styr upp det.
 
När jag skodde min så frågade jag alltid de andra som hade samma om det var dags att sko. På så sätt hade hovis 4 hästar på samma gång. Jag tog in och ut alla hästarna så att det skulle funka för de som jobbade. Efter jag blev hästlös så tvivlar jag på att det funkar att nån styr upp det.
Såhär gör vi också. Så gott som alla i vårt stall har nu samma hovis (11 hästar) så vi kör bara ihop flera åt gången :)
 
Jag (Dalarna) har en utbildad godkänd hovslagare som jag är jättenöjd med! Han är väldigt duktig och vet vad han håller på med, är riktigt trevlig! Han tar 750 kr för en vanlig omskoning med "vanliga ridskor" och det är vad jag betalat fram tills förra gången då jag ville ha ett par andra skor, som kostar mer. Så då fixade han fram dom till mig och tog 1000:-
Bara att säga vad jag vill ha så fixar han det. Jag kunde inte vart nöjdare!
 
NyJa, vad betalar ni?

Vad för typ av skoning inkl verkning? Normal kallskoning.
Inkl skor osv? Ca 120-180:- , beroende på vilka skor jag köper. En låda söm för en hundring räcker länge.
Inkl resa? Ingen separat resa för skoning, ska ändå dit.
Inkl moms? Ja
Ev extra tillägg/inkl extra grejer? Nån låda öl, foder, lunch eller liknande åt vän, lärare och support. Ryggvärk, svett och sveda för mig. ;)
Var i Sverige finns ni? Västra Gästrikland.
Ev rabatt? Massor! Ingen kostnad för annan hovslagare, och så den fantastiska förmånen att få lära något nytt. :)

Kanske ska tillägga att vi stämmer av med utbildad och certifierad hovis regelbundet, så ni slipper skälla om det. Han får naturligtvis också rycka in vid minsta misstanke om uppkommande problem.
 
[QUOTE="pink;):)

Kanske ska tillägga att vi stämmer av med utbildad och certifierad hovis regelbundet, så ni slipper skälla om det. Han får naturligtvis också rycka in vid minsta misstanke om uppkommande problem.[/QUOTE]

Å vad är hans konsult arvode?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
2 952
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 667
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 963
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp