Bukefalos 28 år!

Vad betalar ni för skoning?

Jo det vet jag, jag skrev FÖRE skatt som du ser=) så 50% får du räknamed som egen företagare
det är iaf minst 250 för 45 minuter alltså inte ens en timme.... en vanlig knegare som en annan får srax unde 150kr/h FÖRE skatt. Så 250 är fortfarande rustigt bra..
250 kr timmen x 8 arbettimmar= 2000 kr dag.. gånger 22 arbetsdagar i månaden= 40000 EFTER skatt!

så 800 kr timmen är helt klart nått man klarar sig på och man skulle även klar sig på 20000.

Så de som tar 1700 dessuto där folk kommer till dom= inge bensinkostnad tar ut en lön på

1700 minus 50% skatt mm= 850 kr efter skatt per timme x timmars arbetsdag=6800 per dagx 22 arbetsdagar= 149600

Såååå helt klart att det är överpriser med 1700... vem fan tjänar 149000 MÅNADEN??
lägg dessutom till en å annan svartskoning på helger till vänner och familj...
Går inge nöd på hovslagare slitsamt jobb javisst men vem har inte de?? jobbar inom industrin och de är inge fjäderlätt arbete jag har. men inte får jag ut några 149600 efter skatt för de=(

ska va glad om jag får ut över 21000 en månad på dagtid. nu jobbar jag skift. och får ut lite mer tack vare OB och lite andr extrasaker som man får=)

Med tanke på dina matematiska kunskaper, dina kunskaper om ergonomi och skattesystemet tycker jag också du ska vara glad att du får ut 21000/mån
"Högt flyga orden, tanken stilla stå"
 
Tänkas för att det är vitt, faktura och allt:p
Skor kostar 22kr st för mig ännu billigare för hovisar) så 75 kr för skor sedan 8 sömmar några kronor men vi säger 300 material för att ta i.. lite bensin å så
så 500 för jobbet för 45 minuter... vem tjänar så bra för 45mn jobb? jag jobbar och sliter hårt och får inte ens 150 i timmen före skatt och jag klarar mig superbra på min lön.

Så nog är de bra betalt med 800. 1700 däremot är ockerpris!!

Då tar vi dina 500 kr som exempel, på dessa 500 ska bil, verktyg, utbildning, telefon, försäkringar, skatt, moms och andra egeneavgifter betalas. En hovis blir ju också gammal och behöver pension, hur mycket tror du att det då blir kvar av dessa 500 kr. Jag vill påstå att det är en timpenning som du själv inte ens skulle vilja jobba för. ;)
 
Med tanke på dina matematiska kunskaper, dina kunskaper om ergonomi och skattesystemet tycker jag också du ska vara glad att du får ut 21000/mån
"Högt flyga orden, tanken stilla stå"

Det är ju inte bara matten som brister, även om hur lång tid en korrekt verkning med skor faktiskt tar. Om det tar 45 minuter i detta fall, skulle jag ställa mig frågan vad har man inte gjort under denna session. :)
 
Jag betalar 1400:- för helskoning inkl moms, resa osv. Vitt med faktura. Hovis är utbildad och har gesällbrev men är inte JBV godkänd än så länge av eget val. Värd varenda krona och jag har aldrig haft några som helst hovrelaterade problem med någon av de tre hästar han har skott åt mig.
Han skor ca 4-5 hästar per dag för att kunna orka länge inom yrket. Har dessutom en hel verkstad i bilen för att kunna göra ett bra jobb. Jag betalar gärna för en sådan hovslagare.
 
Med tanke på dina matematiska kunskaper, dina kunskaper om ergonomi och skattesystemet tycker jag också du ska vara glad att du får ut 21000/mån
"Högt flyga orden, tanken stilla stå"

Förstår inte varför inte föreningen på sin hemsida kan ge den minst matematiska hästägaren en väldigt enkel förklaring i ekonomi så man slipper se skrivna inlägg där hästägarna helt öppet skriver att vi har kollegor som skor svart.

Jag skiter personligen i det men tycker synd om dom eftersom det verkar vara helt främmande att skatteverket har koll på vad och vem som skriver på även detta forum precis som bl.a länstyrelsen.
 
Då tar vi dina 500 kr som exempel, på dessa 500 ska bil, verktyg, utbildning, telefon, försäkringar, skatt, moms och andra egeneavgifter betalas. En hovis blir ju också gammal och behöver pension, hur mycket tror du att det då blir kvar av dessa 500 kr. Jag vill påstå att det är en timpenning som du själv inte ens skulle vilja jobba för. ;)

Det många "vanliga löntagare glömmer" är att det inte utfaller någon timpenning mellan resorna precis lika enkelt uträknat som om en vanlig löntagare blir fem timmar försenad till jobbet beroende på inställda kommunala kommunikationer..

DÅ JÄVLAR BLIR DET LIV Å STORA RUBRIKER OM STATLIG ERSÄTTNING!!!
 
Jag betalar 1400:- för helskoning inkl moms, resa osv. Vitt med faktura. Hovis är utbildad och har gesällbrev men är inte JBV godkänd än så länge av eget val. Värd varenda krona och jag har aldrig haft några som helst hovrelaterade problem med någon av de tre hästar han har skott åt mig.
Han skor ca 4-5 hästar per dag för att kunna orka länge inom yrket. Har dessutom en hel verkstad i bilen för att kunna göra ett bra jobb. Jag betalar gärna för en sådan hovslagare.

Skulle jag oxå göra å du tillhör den skara hästägare som sätter hästens välbefinnande före din plånboks välbefinnande.

Man blir bestört när man läser att det finns hästägare i dagens välfärdssamhälle 2015 som har häst fast dom skriver i klartext att som inte har dom rätta ekonomiska förutsättningarna och tillika kunskapen om vad som krävs för att grundläggande god hästvård.
 
Förstår inte varför inte föreningen på sin hemsida kan ge den minst matematiska hästägaren en väldigt enkel förklaring i ekonomi så man slipper se skrivna inlägg där hästägarna helt öppet skriver att vi har kollegor som skor svart.

Jag skiter personligen i det men tycker synd om dom eftersom det verkar vara helt främmande att skatteverket har koll på vad och vem som skriver på även detta forum precis som bl.a länstyrelsen.

Snälla kan du inte sätta upp lite schematiskt vad en skoning faktiskt bör kosta som minst?

Är också nyfiken på hur lång tid som är normalt för en vanlig helskoning?

Båda två vid generellt goda förutsättningar för att få en sort gräns för normal "lägsta nivå".
 
Snälla kan du inte sätta upp lite schematiskt vad en skoning faktiskt bör kosta som minst?

Är också nyfiken på hur lång tid som är normalt för en vanlig helskoning?

Båda två vid generellt goda förutsättningar för att få en sort gräns för normal "lägsta nivå".

Det är ju lite synd, för jag vet att en sådan beräkning faktiskt fanns förr på Hovslagareföreningens hemsida. Både vad momenten tar i tid samt en rekommenderad kostnad. MEN, det innebär inte att hovis måste hålla sig till den. I vissa fall kan ju faktiskt kostnader öka, jag tänker främst på om det är långt till kunderna och genom det innebär färre hästar per dag.
 
Snälla kan du inte sätta upp lite schematiskt vad en skoning faktiskt bör kosta som minst?

Är också nyfiken på hur lång tid som är normalt för en vanlig helskoning?

Båda två vid generellt goda förutsättningar för att få en sort gräns för normal "lägsta nivå".

Om vi börjar så här,, vad har du själv för lön i timmen netto och vad är din effektiva arbetstid som baserar denna timlön?

Jag förutsätter att du har en anställning och inte är egen företagare för i så fall skulle du inte ens varit undrande.
 
I vissa fall kan ju faktiskt kostnader öka, jag tänker främst på om det är långt till kunderna och genom det innebär färre hästar per dag.
Det dom flesta glömmer är att på Ica får man full timmersättning bara man är timanställd men som hovis har man bara timersättning för den verkliga arbetstiden på den enskilda skoningen..

Ännu värre vissa hästägare fattar inte ens att brutto kan inte jämföras med netto.
 
Bor i Dalarna och betalar 1100 kr för helskoning, 600-800 kr för halvskoning. Då ingår skor, resa, moms. Utbildad hovslagare som kommer när man har bokad tid vilket för mig är viktigt. Blir lite dyrare för vinterskoning förstås med brodd och sulor. Tycker det är helt okej pris för ett bra jobb.
 
Om vi börjar så här,, vad har du själv för lön i timmen netto och vad är din effektiva arbetstid som baserar denna timlön?

Jag förutsätter att du har en anställning och inte är egen företagare för i så fall skulle du inte ens varit undrande.

Har månadslön + mycket ob eftersom jag jobbar 3-skift o det har liksom inte alls med frågan att göra? Ingen aning om vad min timlön blir för jag bryr mig inte så mycket om pengar. De räcker till att leva ett gott liv utan o snåla med utländsk mat till mig, underbetalt grovfoder till hästen eller tex hovslagare som inte tar ut en vettig lön (båda gångerna min hovis har höjt priset har det föranletts av tjatade från min sida att hon måste värdera sitt arbete högre). Jag vill ha kvalité o vill betala för det oxå o rättar hästantalet efter min plånbok istället för att snåla på baskostnaderna.

Jag ville veta ett rimligt pris utifrån en hovslagares generella kostnader och med rimlig lön ovanpå det mest för att kunna argumentera mot de som tycker en helskoning för 1000 spänn är skitdyrt.
 
Har månadslön + mycket ob eftersom jag jobbar 3-skift o det har liksom inte alls med frågan att göra? Ingen aning om vad min timlön blir för jag bryr mig inte så mycket om pengar. De räcker till att leva ett gott liv utan o snåla med utländsk mat till mig, underbetalt grovfoder till hästen eller tex hovslagare som inte tar ut en vettig lön (båda gångerna min hovis har höjt priset har det föranletts av tjatade från min sida att hon måste värdera sitt arbete högre). Jag vill ha kvalité o vill betala för det oxå o rättar hästantalet efter min plånbok istället för att snåla på baskostnaderna.

Jag ville veta ett rimligt pris utifrån en hovslagares generella kostnader och med rimlig lön ovanpå det mest för att kunna argumentera mot de som tycker en helskoning för 1000 spänn är skitdyrt.
Tror faktiskt att man hade ett pris på 1300-1500, men lite högre för tung häst. Men som sagt, det var ett tag sedan och kanske har priset gått upp sedan dess.
 
Tror faktiskt att man hade ett pris på 1300-1500, men lite högre för tung häst. Men som sagt, det var ett tag sedan och kanske har priset gått upp sedan dess.

Har för mig det för X år sedan låg på just 1300 som 'minst'. Vet att då - ett antal år sedan nu - så konstaterade hovslagarna själva att "det kanske går i Stockholm, men här skulle vi på en vecka förlorat hela kundkretsen till de som skor svart". På den tiden så låg priset här för utbildad hovslagare på ca 800 kr, vitt och inkl moms. Dock tillkom resa med någon hundralapp. Men riktpriset från SHF låg alltså betydligt högre men hovslagarna själva ansåg sig inte kunna ta ut det.

Rekommenderad reseersättning var än mer orimligt att ta ut ansåg de. Och just där håller jag med - ska de börja ta 800 spänn i resa så förlorar de kunderna =/
 
Vet att på landsorten i Skåne/S Småland/ Blekinge ligger utbildade på olika nivåer på runt 1000-1300 inkl moms, material och resa.
Svarthovslagare från 500-600 och uppåt. De har hästägare som är nöjda , men de gör inget bra arbete. Nivån är "Inga tappskor" "Snäll mot min häst" etc etc.
MÅNGA hästägare som kommer in på kliniken jag har samarbete med TROR på fullt allvar att deras hästar är bra skodda trots att den dåliga, obalanserade skoningen ofta är en del av problematiken.
Tråkigt
 
Jag betalar 1400:- för helskoning inkl moms, resa osv. Vitt med faktura. Hovis är utbildad och har gesällbrev men är inte JBV godkänd än så länge av eget val. Värd varenda krona och jag har aldrig haft några som helst hovrelaterade problem med någon av de tre hästar han har skott åt mig.
Han skor ca 4-5 hästar per dag för att kunna orka länge inom yrket. Har dessutom en hel verkstad i bilen för att kunna göra ett bra jobb. Jag betalar gärna för en sådan hovslagare.
Betalar också 1400kr för helskoning och min hovslagare brukar ha 5 kunder som mest samma dag. Det kan bli någon mer om dom står på samma ställe alla hästarna.

Han har också en hel verkstad i bilen :D

Att sko 8 hästar per dag sliter inte bara på kroppen utan det tar även tid i anspråk att åka runt till kunderna.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
2 950
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 667
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp