Bukefalos 28 år!

Vad betalar ni per månad för att ha häst?

T

Timmelim

Hej!
Jag är ny här och går i hästköpartankar och räknar o räknar på vad som kostar. Jag är orolig att jag missat nåt...:crazy:

Stallplats kallhyran är 500kr per månad


Jättetacksam för svar...:banana:
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

ingen som har koll på pengar o häst?:confused:
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Jag betalar 1100:-/mån i kallhyra för alla mina. Men då är det ett fint stall med ridhus.
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

tack för ditt svar...
vad betalar du totalt per häst inkl hovslagare försäkring osv?

Är alldeles ny på det här...;)
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Här är en lista på vad jag normalt betalar per månad för en stor häst
kallhyra 500
foder 1000
strö 300
hovslagare 420
veterinär 100
avmaskning 50
försäkring 800
ridhuskort 150
träning 800

sedan tillkommer utrustning till dig själv och hästen, transport av dig själv till och från stallet, transport av hästen om du ska träna/tävla
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Kostnader för våran B-Ponny
Observera att detta är ca priser

stallhyra...500 kr
hö..ca 2 kr /kg = 6kg/dag, ca 260 dagar=3120kr/år
Halm/spån/torv, ca 30 spån bal /år á 57 kr =1710 kr/år =
Kraftfoder som havre/Grov mm Havre ca 1,50 kr /kg
Betfor ca i säck/år.. 100 kr
Mineraler ca 1 säck om året (blå miner, 350 kr)
Ev Vitaminer ca 600 kr/året
Vaccination (1 ggr per år) ca 600 kr
Hovslagare ca 1000 kr /varannan månad
Avmaskning (ca 3-4 ggr /år) 60-150 kr /st
Försäkring ca 2000 kr

Hästutrustning som täcken , grimmor mm ca 1000 kr/år
Ryttarutrustning (kläderoch skor) ca 2000 kr
Grejor till stallet? (fodertunnor, hinkar mm)500 kr
Ridning för instruktör: 600 kr /månad
mm

Jag har säker inte fått med alla kostnader.
Jag gjorde en kostnadsberäkning på vår B-ponny med bara det mest nödvändiga, dvs mat, veterinär, hovslagare, hyra (500 kr /mån)
Det gav ca 20000 kr /år
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

De "vanliga" kostnaderna för min häst (de som återkommer någorlunda regelbundet (per månad):

Stallhyra: 2300 :-
Försäkring: ca 350 :-
Hovslagare: 425 :-
(Träning: ca 1000 :-)

Sen tillkommer för mig startavgifter, bensin, massage, utrusting mm, men det är ju mer individuella utgifter. Jag har tur som väldigt sällan har veterinärkostnader, om man kollar på de "vanliga" kostnaderna som tandkoll, vaccination mm, då jag har en nära vän som är veterinär och som i sin tur får andra tjänster av mig.

Ullis
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Ja det där varierar ju beroende på vad det är för häst och vad den har för behov m.m. men nu räknar jag lite på en av mina stora och friska hästar.


Hyra: 500kr/månad.
Grovfoder: 10kg analyserat hö/dag=600kr/månad(räknat på 2kr/kg)
Kraftfoder:2kg kornkross/havre/dag=90kr/månad(räknat på 1,50kr/kg)
Betfor: Ca 150kr för 10kr.Hästarna får 3dl/dag
Hovslagare: Verkning=250-450kr var 6-8e vecka(olika priser)
Skoning=600-800kr var 6-8e vecka(olika priser)
Underlag tex spån,torv eller liknande:Ca 300-400kr/månad(olika)
Försäkring: Jätte olika men utan livförsäkring med vet.vård 100 000kr= 2500kr/år=208kr/måna

Sedan tillkommer alla saker man behöver köpa. Efterhand blir det bara mer och mer man vill ha och behöver att ha men ett "startpaket2 måste till med sadel,träns m.m. jag du förstår säkert.

Alla priser varierar ju mycket beroende på vart du bor m.m. men se till att kolla upp alla ordentligt innan hästköpet.Det kostar mer än man tror samt att man får vara beredd på oförutsedda utgifter så som sjukdom m.m.

Lycka till!
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Tack så jättemkt allihopa!

det verkar som om jag har räknat realistiskt:)

tack igen!!
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Va billiga stallhyror ni hade...
Vår kallhyra ligger på 1.100, och total stallhyra varje månad blir 3400 kr (strö, foder och fodringar ingår) sen kostar ett ridhuskort ca 400 kr i månaden. Fast det kanske är lite olika beroende på var man bor?
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

slår jag ut på året landar det nog runt 3000:-

hyra 1600
skor 300
busskort 450
försäkring 400

sen tillkommer ju mineraler,utrustning,tandläkare,vaccinering ev annan vetrinärvård,avmaskning
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

ungefärliga priser nu.

stallhyra inkl. foder och strö 3100 kr
hovslagare 400 kr
extra foder 500 kr
försäkring 850 kr

ca 5000 kr / månad alltså.


sen tillkommer avmaskning under sommaren, träningar, tävlingar och eventuella veterinärkostnader, vaccineringar osv.
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Det blir ca 2000kr i månaden för oss. Jag har hästen på lösdrift med tillgång till stall. Ridhus, ridbana, rundcorall på gården, nästan 30 hektar hage, två ligghallar och underbara ridvägar bortom trafik. ;) Vad mer kan man begära?

Kostnad för plats med foder och allt kostar hos oss ca 1500kr i månaden. Oftast mindre, beror på hösilageåtgången.

Hovslagaren kommer ut ca var 6e vecka till oss då han håller på att få ordning på hovarna på min häst som varit felverkade. Annars kan man kanske ta ut dem var 7e-8e vecka, beroende på hästen och dess hovar. Vår hovslagare tar 700:- att sko runt om.

Det som kostar i övrigt är ju täckeslagning, inköp av nya täcken, bogskydd etc. Det är sånt som man måste göra. Räkna också med att alltid ha dubbla uppsättningar av täcken för de går sönder och då måste du ha något att lägga på hästen medan du skaffar nytt/lagar.

I övrigt är det ju mineraler och sånt. B-vitamin på vår och höst för pälsens skull - vid fällning och pälssättning. Och sen får man såklart inte glömma vaccination 1 gång om året. Kostar inte speciellt mycket. Vi har även tandläkare och ryggveterinär, något som vi inte räknat med men behövs till vår häst.

På våren tar vi också träckprov istället för att avmaska och det brukar kosta ca 50kr/häst. Är hästarna utan mask behöver de inte avmaskas alls på hela året. Annars kostar avmaskningsmedel ca 300kr/dos.

hm.. det var nog det mesta. Får lägga till om jag kommer på nåt mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Eget stall

Jag betalar hö 1000:-(till 2 hästar på lösdrift)
Kraftfoder 200:- månaden
Halm 50:-

skoning/verkning var 8:de vecka 900

Sommartid kostar bäda hästarna bara 200=)
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

ursäkta trådskaparen men jag måste bara få fråga alla på bukefalos.

Är de inte billigare att ha häst på lösdrift än i vanligt om ni förstår ? :confused: :p
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Jag betalar:

Stallhyra 1900 kr (inkl. allt foder)
Hovslagare 300 kr
Försäkring 200 kr (har nästan ingen livförs.)
Veterinärkostnader 100 kr (utslaget)

Summa: 2500 kr

Sen betalar jag ridhusabonnemang + medlemskap i ridklubben, 1640 kr/år samt det jag lägger ca 400 kr/mån på träningar. Då blir summan lite drygt 3000 kr.
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Jo här omkring är det..Här kostar lösdrift mellan 800-1000 kronor per häst!
Då ingår hö halm tillsyn och bevattning
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Jag räknar också med ca 3000 i månaden för en häst... Sedan tillkommer det ofta en massa extra utgifter.
 
Sv: Vad betalar ni per månad för att ha häst?

Ja, det är nästan alltid billigare. Det krävs ju mindre antal boxar om inte annat. Själv tycker jag att vår lösdrift borde kosta lika mycket som det kostar att stå inne efter som att vi har precis samma saker och dessutom större hage än inackorderingarna. Endast servicen vi inte får och sen slitaget på stallet blir ju mindre när de går ute.

För att inte tala om hur mycket bättre det är för hästarna. Men det är ju lite bekvämare för alla att slippa ha hästarna i ett stall och kraven på stallet är ju mindre. Till sist kan man ju tillägga att det kräv mindre strö. Och många gånger så betalar man ju endast för den höåtgång som det är, och inte ett fast pris, då betalar man aldrig för mycket.

Men gör inte folk medvetna om detta, då kanske priserna stiger! :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 494
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Funderarn
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 021
Senast: Sofie.S
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp