Vad betyder dessa förkortningar ?

Mynta2

Trådstartare
Många skriver förkortningar jag fatta jota av...tex:ffa, irl och några till jag ej kommer i håg. Vad tusan betyder allt ni skriver i förkortad version ???? Kan någon skriva vad förkortningarna betyder ? OCH...varför dessa 3-4 stavelser..vad är det bra för ?
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

ffa=framförallt .... tror jag.. :D

brb=be right back
öht=över huvudtaget

hmmmm
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

oj då, fel smiley,,.skulle vara denna: :D
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

De flesta förkortningarna folk använder är vedertagna förkortningar och brukar stå längst fram i ordböcker.

Om du går in på Svenska Akademiens ordbok och klickar på »uppslagsord« så finns en länk till förkortningar, där finns de flesta allmänna svenska förkortningarna.

De förkortningar som jag oftast stöter på i inlägg är:
p.g.a. (pga) = på grund av
öht = överhuvudtaget
isf = isåfall
iofs = i och för sig
t.ex. (tex) = till exempel
exv = exempelvis
iaf = i alla fall
IRL = In Real Life - i verkliga livet, inte på nätet
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

Ok, då fattar jag..men herreguuud vad töntiga uttryck ;-))...nåja...jag kommer nog inte lägga dom på minnet utan får läsa dom som vanliga bokstäver..ha ha ! Man fattar ju ändå innehållet.
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

Att skriva i förkortningar är ju ngt som utvecklats via SMS tekniken, man har ju inte så många tecken på sig i ett sms och därför är det i många fall enklare med förkortningar.
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

Förkortningar är bara enkla om mottagaren begriper dom...

/Görel, som har svårt att hänga med i nyspråket :D
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

Varför inte försvenska saker lite ?? I går fattade jag vad VS betydde..men det var bara för det skulle visas på z-tv om Sabrina och samantha fox..dvs att dom ställdes inför varandra ...eller nåt sånt...Vs...möte kanske, ställas emot...konfronteras..osv...
 
Sv: Vad betyder dessa förkortningar ?

Mynta2 skrev:
Varför inte försvenska saker lite ?? I går fattade jag vad VS betydde..men det var bara för det skulle visas på z-tv om Sabrina och samantha fox..dvs att dom ställdes inför varandra ...eller nåt sånt...Vs...möte kanske, ställas emot...konfronteras..osv...

Den som har sett boxningsreklam har sett de där VS till leda :smirk:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 562
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
443
Senast: ufot
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 054
Senast: Dentaku
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp