Bäst i test (ulvlek)

Myrten

Trådstartare
Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet.

430d19a4-e019-4eb8-841d-4b646058ebf7.jpeg


Testpanelen är:

Artline & Myrten (LL/programledare)
1. LenaH
2. Niyama
3. Hedinn
4. Blacksmithfarm
5. Kilauea
6. Elo
7. Qitis
8. Cirkus
9. Ceta
10. bollen__
11. fio
12. Harrysen
13. Heffaklumpen
14. Lobelia

Dessvärre är det naturligtvis några deltagare som inte kan följa reglerna utan ska vinna till varje pris. Även om det innebär att de måste gå över liken av de övriga i testpanelen. Kort sagt - onda! Men de flesta av deltagarna är ändå goda. De kämpar för att avslöja ondingarna.


REGLER OCH INFORMATION
Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek!

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa still tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: Myrten röstar på Artline för att…

Hintar – är förbjudna på så sätt att man inte får ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller bara hänvisa till att man ”vet” (för att man har information). Allt ska backas upp med teorier. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden. Ett typiskt exempel på en sådan, tillåten hin gjorde @Hedinn i en lek för ett antal år sedan när hon som ond spion (?) fått reda på att spelaren @OutOfService (OOS) var siare och skyddad. Hedinn skrev då ett meddelande i ett öppet teoriinlägg: ”…och om siaren är skyddad…” [min fetstil] till lyan. Detta är en typ av hint som är tillåten.

Goda vinner när den sista ulven är död, onda vinner när de är fler än goda.

LL är allsmäktig när det gäller regeltolkning, men förslag och input är välkommen.


RIKTLINJER
Skriv gärna OT-inlägg i avvikande färg. LL försöker använda rött, så undvik den färgen.

Det är ok att ljuga i ulvspel, men använd helst inte IRL som anledning till vad du skriver i leken om det inte är sant. Generellt ifrågasätter inte spelare att någon vimsade till teoriinlägget pga [infoga valfri, jobbig IRL-händelse] och därför är det inte ok att hitta på något sådant. Det är inte heller ok att ifrågasätta om någon ljuger om IRL. Sen är det självklart helt ok att konstatera att man fortfarande misstänker spelaren för att… även om personen haft dåligt med tid pga IRL.

Roller mm kommer i nästa inlägg

 
Senast ändrad:
ROLLER

Goda
Den pryande siaren – kan varje natt välja att sia en deltagare och få veta hens roll. Men om siaren träffar på en ulv avslöjas hen och ulven får veta siarens identitet. Detsamma gäller om pryon träffar på siar-sökaren (se nedan). Om siaren försöker läsa någon av dessa (ulvar eller siar-sökaren) blir svaret bara en testbild.

Ängel – skyddar varje natt en spelare från att käkas av ulvarna.

Siar-sökare – försöker hitta siar-pryon som försvann någonstans på kostymavdelningen. Tyvärr är enda chansen att få fast hen att pryon försöker sia sökaren. Då för sökaren veta pryons identitet. Dessvärre får inte pryon veta att det är sökaren hen försökt sia.

Den blinda - Denne kan inte se men har utvecklat hörseln desto bättre, och får 2 gånger under spelet höra när ulvarna pratar och på så sätt komma på vilka det kan vara. Denne meddelar mig innan lynchning att i natt vill jag höra något. LL meddelar ulvarna och alla ulvar skriver en mening som denne kan höra (måste ha med spelet/rollen att göra) LL lottar sedan mellan ulvarna om vilken mening som den blinde ska få höra under sin nattliga promenad. Exempel på en sådan mening kan vara "jag misstänker x" eller "x misstänker ju mig".

TV-medarbetare (bybor) – gör sitt bästa för att kämpa för goda sidan utan specialkrafter.

Goda lyan – i denna lek får lyan avlägga en röst i varje lynch. Rösten ska motiveras precis som alla andra (hintningsregeln gäller) och läggas vid samma DL som övriga. Rösten får endast ändras med motiveringen att samla rösterna. En utsedd lya-medlem skriver direkt i tråden. Röstningsinlägget och eventuell ändring är det enda goda lyan får skriva i tråden.

Onda
Ond röstfifflarulv – får tre gånger under leken avlägga en extra röst. Denna läggs dolt till LL.

Självmordsbombarulv – kan när som helst (inga DL här) välja att dö och ta med sig valfri spelare till… en annan TV-kanal.

Ulv(ar) utan andra specialegenskaper än att kunna äta.

Alla ovanstående är ulvar och kan alltså äta.

Svart får – känner till ulvarna men ulvarna känner inte till fåret. Visas som får i sior.

Allt är inte svart/vitt-roller
Tvillingar med spionegenskaper, en är ond en är god – Efter varje natt-DL får de spioninfo, men bara så länge båda tvillingarna finns i livet. De väljer själva om de vill ha kontakt med varandra utanför leken.


EXTRA UTMANINGAR I DUELLFORM
I den här leken lottar vi inte om det blir lika i lynch, vi dueller genom PM till LL. Duellerna utkämpas i det klassiska spelet sten – sax - påse, se bild för hur de vinner över varandra.

langsv-500px-Rock-paper-scissors.svg.png


Om det är lika blir det oavgjort. Duell utkämpas i bäst av fem. Därefter blir det sudden death, dvs den som först vinner har vunnit duellen.

Duell sker genom PM till LL. Om båda spelarna är online duellerar de mot varandra. Om någon inte är online träder @Artline in. Saknas båda får jag och Art duellera. Duell sker i direkt anslutning till lynch.

De dag-DL det inte är duell kommer LL istället att kalla de två spelare som fått minst antal röster i dagens omgång till en extra utmaning i form av duell. Nu finns det fina priser. I potten ligger ett (1) exemplar av alla de specialförmågor som förekommer i leken. Så läs rollistan! :p Där står vad du kan vinna.

Om en spelare anmält i förväg att hen behöver en sekond (=inte kommer att vara inne vid DL) duellerar Artline eller jag i spelarens ställe. Om anmälan inte gjorts går vi vidare i listan. Om fler spelare med lika litet antal röster finns väljs kombattanterna baserat på 1) antal röster genom leken totat och 2) lotten.

Vinnaren väljer själv sitt pris. Detta får sparas. Men bara så länge spelaren lever.

Nu ska @Artline lotta rollerna och sen kör vi!
 
Hittat hit och har fått flashbacks till Harry Potter leken där jag duellerade två gånger! :nailbiting:
 
De dag-DL det inte är duell kommer LL istället att kalla de två spelare som fått minst antal röster i dagens omgång till en extra utmaning i form av duell. Nu finns det fina priser. I potten ligger ett (1) exemplar av alla de specialförmågor som förekommer i leken. Så läs rollistan! :pDär står vad du kan vinna.
Några frågor angående detta :
1) om det är mer än två med minst antal röster i en dl utan duell mellan de som har flest - Hur blir det då ?
2) ni LL bestämmer vilket pris (specialförmåga )det är antar jag ?
 
Några frågor angående detta :
1) om det är mer än två med minst antal röster i en dl utan duell mellan de som har flest - Hur blir det då ?
2) ni LL bestämmer vilket pris (specialförmåga )det är antar jag ?
Om fler spelare med lika litet antal röster finns väljs kombattanterna baserat på 1) antal röster genom leken totat och 2) lotten.
:angel::angel:
 
Läser rollistan, spännande!! Några spontana frågor:

Är svarta fåret ond utanför Lyan, som jag tolkar det?

Kan tvillingarna rösta på varandra?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 213
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 438
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 869
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 782
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp