Vad fan gör man när man inte får sova?

Har du upplevt att du måste öka dosen ngt?
Ursäkta nyfikna frågor. Men jag funderar kring det för egen del.
Nej jag har aldrig behövt öka den, men jag är nog ganska tålig på det sättet. Äter 15mg (10mg funkar inte) per natt, har aldrig behövt öka imovane heller men får däremot skifta till stilnoct ibland för att få effekt. Några gånger har jag dock skippat dom i nån vecka för att "återställa" kroppen. Även där är jag ganska tålig för jag har aldrig haft problem att sluta på varken oxascand eller imovane, jag får utsättningssymptom men inte abstinens eller så.

Fråga på du, jag har inget emot att svara :)
 
Jag har sen 20 år tillbaks dragits med svåra sömnbesvär. Jag har en whiplash och finromyalgi som båda ger värk. Det medicineras jag bara med Alvedon och Voltaren för.
Jag får dock dubbel maxdos Imovane eller Stilnoct, Melatonin och typ Propavan-liknande sorter.
Jag tar också magnesium och vitamin B-6 till natten.
Samt Valdoxan som är en antidepp som ska förbättra sömnen.
Jag skulle få testa L-tryptofan. Men den är beräknad komma till mars. Trots att den beställdes i nov.

Jag gör allt man bör enligt sömnterapi; aktiv under dagen, vilar inte, tränar, tar micropauser och andas, endast sömn i sovrummet, inga skärmar innan sömn, har sömnritualer, svalt sovrum, skön säng etc.

Trots det så sover jag max 2-3 h i sträck första vändan och sen max 1-2 h till.
Jag är dödstrött!

Finns det något mer jag själv kan göra?
Hur hanterar ni andra sånt här?
Kan jag begära mer hjälp av läkaren?

Jag är desperat. Jag orkar snart inte mer. Så tipsa gärna!

Jag har sovit dåligt i 10 år, det går lite i vågor, men sover aldrig 6-7 timmar per natt mer än någon natt då och då. Fick mardrömmar av melatonin, zombie av propavan, klubbad säl av theralen, oxascand ingen verkan. Tar imovande 2 nätter i veckan (så de inte förlorar sin verkan), då somnar jag inom en timma och sover ofta 2 h i sträck. Har lättare att somna om sen efter att jag tagit dom.
Stesolid tar jag ibland om jag känner att jag är väldigt spänd, vilket jag ofta är.
Framförallt käkar och nacke. Snittar väl på 2-3 h/natt.
Har tyngdtäcke men det är för lätt.. vet inte om man kan byta in till ett tyngre?

Tränar varje dag och äter oftast inget socker, men blir tyvärr inte trött. Äter jag socker kan jag däremot bli trött, eller om jag skulle sova 6-7 h nån natt. Som om kroppen ba "Guuuuuuuud det är såhär det ska vara, vill ha mer!". Är inte trött på 2-3 h/natt (alltså trött i ögonen, kroppen och hjärnan mår garanterat inte bra, har svårt med inlärning, koncentration och minne).

Har kommit på att min säng är hemskt dålig för min kropp (hård och gropig), om 7 v kommer drömsängen hem :love:
Har (lite väl) höga förväntningar, men har kunnat slappna av när jag legat i den i sängbutiken, det kan jag inte i min säng. Har sovit ännu sämre men sällskap men nuvarande partner sover jag bättre med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp