Vad fan gör man när man inte får sova?

Följer tråden. Jag somnar inte utan imovane, men kan inte ta mer än en halv tablett utan att må illa nästa dag. Med jämna mellanrum uteblir effekten av Imovane. Då ligger jag vaken och får max tre timmars sömn när jag blivit utmattad.
Vaknar alltid 3-5 ggr per natt. Aldrig någonsin utvilad och jag är så jäkla trött på det här!

Någon här som gjort sömnutredning? Hur hjälpte det i så fall?
 
Min första tanke var (och nu har jag inte läst resten av tråden); är du tillräckligt smärtlindrad ? Jag har inte sovit en hel natt på flera år, men så fick jag bra smärtlindrande medicin som faktiskt hjälper och nu sover jag som en klubbad säl nätterna igenom. Jag har också en whiplash nämligen.

Nej, det är jag inte. Jag var under utredning för ca 20 år sedan. Sen igen nu för ca 2 år sedan. Då fick jag varvattenbassängsträning ett par ggr och inget mer.
Jag tror dock min mage skulle balla ur på smärtstillande. Jag får lätt magkatarr.
 
Jag köper L-Tryptonfan till hästen, beställer från England. Finns ju även till människa på nätet, men det kanske du inte vill mixtra med?

Det vågar jag nog inte. Jag betalar också redan privat för medicin för sköldkörteln. Och jag är sjukskriven med liten inkomst just nu.
Så jag får nog vackert vänta.
 
Har sömnbesvär från och till.. och efter att ha jobbar sjukt oregelbundet och långa arbetspass så insåg jag precis som @TinyWiny att sover jag inte på dagen heller blir jag zombie. Nu har ni båda andra komplicerande faktorer som inte jag har, så det kanske inte alls fungerar men...
För att kunna sova på dagen måste jag passa på när jag är inne i en dåsighetperiod och på väg att nicka till. Då somnar jag lätt 1-2h. Tex efter lunch. Jag kan aldrig somna om jag inte får den känslan. Den sömnen på dagen är avgörande för hur bra jag sover senare på natten. Obs detta gäller framför allt när jag jobbat typ 24h pass och kanske fått sova 1-4h under det passet. Vilket kanske kan vara liknande för dig om du aldrig får helnattssömn.

Jag kan tyvärr i princip aldrig somna omedicinerad. Och jag får inte medicin nog för naps. Inte ens för full natts sömn.
 
Har du provat alla adhd-medicinerna? Jag kunde inte ta metylfenidat men lisdexamfetamin funkar bra, jag har gått från att sova 4-18 eller vara vaken 30 timmar till att sova ca 22-7. Visserligen vaknar jag flera ggr på natten och har fem sömnmediciner för att få sova men det är iallafall en enorm förbättring.
Förutom metylfenidat och lisdexamfetamin finns ju dexamfetamin, strattera och voxra, som kan hjälpa vid adhd.

Jag har bara provat Concerta och Ritalin. Jag ska till läkaren om 2 v. Så jag ska ta upp det där med att prova andra adhd-mediciner då.
 
Åh jag har exakt samma problem och tänkte skriva samma tråd efter ännu en sömnlös natt. Det är verkligen hemskt att inte få sova! :(

Jag är totalt utmattad, har väldigt ont och mår jättedåligt, kan knappt röra mig för jag är så trött, så trött... Men jag blir inte sömnig. Har tagit dubbel dos propavan och 10 mg zolpidem (stilnoct) och det fungerade hyfsat några mnd, men nu verkar det ha förlorat effekten helt och hållet. I förrgår tog jag dubbel dos zolpidem, kände ingenting. I går tog jag inget, körde på dubbel dos Amosyt (illamåendemedicin med dåsighet som biverkan) istället. Brukar bli jättetrött av dem när jag tar dem för åksjuka, men i går blev jag illamående och inte sömnig alls. Ska försöka få tag på min läkare och fråga om andra mediciner, men jag vet inte vad som är bäst att prova. Circadin har motsatt effekt på mig, blir uppstressad. Imovane vaknar jag av efter någon timme.

Uppenbarligen bygger jag upp en tolerans mot sömnmediciner ganska snabbt och det är säkert det samma för dig. Jag tänker att man behöver rotera sömnmedicinerna kanske var 2-3 månad för att inte tappa effekten.

För mig är också smärta en stor del i det, det är inte lätt att slappna av och sova när det gör ont överallt. Jag tror jag behöver höja min dos igen. Ska försöka det ikväll och se om det hjälper. Kan du få starkare smärtstillande? Alvedon är typ sockerpiller när det gäller kronisk smärta (och inte alls bra för din lever!).

Mina binjurar fungerar inte som de ska och det påverkar också sömnen. Har du testat dina? Kortisol kan mätas i blod, urin och saliv.
Mina kortisolvärden är upp och ner som en jojo, ena dagen ser jag ut att ha cushing, andra dagen visar proven att jag har addisons. Endokrinologerna har inte en aning om vad det är eller vad de ska göra med det, säger bara att "det är något konstigt, något är fel med reguleringen". Har även gjort dygnsmätning och det är för högt på kvällen och jättelågt mitt på dagen. Högt kvällskortisol gör det svårt att somna. Har tagit tillskott som ska hjälpa att kontrollera det men det hjälper inte.
I ca två år gick jag på fysiologisk dos kortison och mådde då mycket bättre, förmodligen för att jag då hade en korrekt kortisolkurva istället för dessa enorma toppar och dalar. Övervägar att försöka kortison igen, men samtidigt är det inte så kul att vara beroende av kortison resten av livet och riskera att dö om jag av någon orsak inte skulle få i mig kortison.

Jag kanske måste ta tag i att få mer smärtlindring.

Mina binjurar är paj. Så även sköldkörtel. Jag medicineras för sköldkörteln och går på specialkost.
Får även äta olika mineraler och vitaminer för det.
 
Varför har du inte mer smärtlindring? Jag har fibromyalgi och har Alvedon 665 som har fördröjd frisättning, varar 8 h. Sen har jag också citodon och naproxen att alternera med, och norflex, muskelavslappnande som ibland är det som tar smärtan bäst. Tempurmadrass är viktigt för mig, jag är väldigt tryckkänslig. Sömnbristen ökar ju också smärtan, så det är verkligen en ond cirkel.

Ja, jag träffade en läkare som trodde på lite vattenträning som lösning. IOM att jag är hyfsat ung ville de inte sätta in för mkt mediciner.
Han var inte direkt en sån som lyssnade på patienten eller verkade bry sig så mkt.
Jag får nog söka igen. Hos någon ny.
 
Ja, jag träffade en läkare som trodde på lite vattenträning som lösning. IOM att jag är hyfsat ung ville de inte sätta in för mkt mediciner.
Han var inte direkt en sån som lyssnade på patienten eller verkade bry sig så mkt.
Jag får nog söka igen. Hos någon ny.
Då kan han inte mycket om smärthantering. IOM att du är hyfsat ung är det viktigt att din "smärttermostat" inte vrids upp ytterligare, man får mer ont av att ha ont. Smärta är väldigt stressande för kroppen. Sedan skall man naturligtvis inte ta mer mediciner än nödvändigt, men vad som är nödvändigt är olika för olika personer. Om du har mindre ont, kanske du sover bättre, vilket på sikt bör göra att du har mindre ont, och kan sänka dosen igen. Sök igen, och ge dig inte.
 
Jag kanske måste ta tag i att få mer smärtlindring.

Mina binjurar är paj. Så även sköldkörtel. Jag medicineras för sköldkörteln och går på specialkost.
Får även äta olika mineraler och vitaminer för det.

Gör det. Du får nog satsa på en annan typ av smärtstillande, inte öka de du har. Jag tål inte någon NSAID och endast tillfälliga doser paracetamol (alvedon). Med annan typ tänker jag på de som påverkar hjärnan och nervsystemet. I den kategorin finns opiater, div antidepp och epilepsimediciner. Har för mig att du redan provat några av dem tex Cymbalta? Jag tål opiater men inte de andra, har testat Cymbalta, Lyrica, Neurontin, Mirtazapin, Tryptizol osv, kommer ej ihåg alla.

Har du hört om LDN? Det är en opioidantagonist som ca 1/3 av de med kronisk smärta blir bättre av, enligt min smärtläkare. Jag har provat och tyvärr fungerade det inte för mig, men om du kan överleva ett tag till på paracetamol och NSAID kan det ju vara värt att prova? Jag fick sluta efter 3 mnd pga att mina smärtor var för svåra och jag tålde inte de alternativa smärtstillande jag fick. LDN får inte kombineras med opiater så jag fick istället tramadol (som endast har 1/10 effekt på opioidreceptorer och resten påverkar serotonin och noradrenalin) men den gav för dålig smärtlindring och fruktansvärd huvudvärk. Det har jag alltid fått efter några veckor på tramadol. Tramadol är annars en vanlig medicin för fibro och nervsmärta och den har mycket mer gemensamt med antidepp än med morfin. När den klassades bland opiaterna var man inte medveten om exakt hur den påverkade kroppen.

LDN ska fungera som en sorts "reset" av smärtsystemet och många får också bättre sömn. Absolut värt att prova. :)
 
Apropå att inte kunna sova. Vad hjälper det att gå och lägga sig samma tid som vanligt, tyst, svalt och mörkt i rummet när djävulskatten väcker mig vid tre genom att sitta på min bröstkorg och skrika MJAU i mitt ansikte tills jag stapplade upp och gav henne mat. Och jodå hon fick middag hon ville bara ha lite vickning, helst torrisar :meh:

Sedan somnar man efter en del besvär om, bara för att väckas efter en timme av några idioter som kör omkring på helgnätterna och spelar schlager så rutorna skallrar. Jag utmanar vem som helst att kunna somna om igen efter att ha väckts av något som lät som blåa ögon. Så nu har jag läst, har en fruktansvärd huvudvärk och en så gosig liten katt att hon fick några Dreamies. Inställsamma kräk :love:
 
Hur går det för dig @tuaphua? Har du fått någon hjälp?

Jag fick till slut kontakt med min läkare som gav mig Imovane och Theralen. Det hjälper faktiskt, ffa tror jag det är theralenen som funkar. Men den funkar lite för bra tror jag. Var redan innan helt utmattad i kroppen men nu är det värre, ligger bara på soffan och halvsover hela dagen. Orkar ingenting. Kan ju ha andra orsaker också, svårt att säga.

Men jag tänkte att jag ska prova att ta Theralen vid 19, då somnar jag förhoppningsvis tidigare och blir lite mer vaken dagen efter.
 
Hur går det för dig @tuaphua? Har du fått någon hjälp?

Jag fick till slut kontakt med min läkare som gav mig Imovane och Theralen. Det hjälper faktiskt, ffa tror jag det är theralenen som funkar. Men den funkar lite för bra tror jag. Var redan innan helt utmattad i kroppen men nu är det värre, ligger bara på soffan och halvsover hela dagen. Orkar ingenting. Kan ju ha andra orsaker också, svårt att säga.

Men jag tänkte att jag ska prova att ta Theralen vid 19, då somnar jag förhoppningsvis tidigare och blir lite mer vaken dagen efter.

Du har PM. :)
 
Min syster har liknade problem som du, både med diagnoser och adhd. Hon arbetar heltid utan problem men hon har fått fungerande medicin för sin adhd. I hennes fall var det den som ställde det. Hoppas du får det att funka, det där måste vara helt olidligt.
 
Jag har inte så stora sömnproblem som du, däremot har jag kombinationen sömnproblem och ADHD, det som till slut gav mig någon slags sömnmönster va att jag tar lugnande INNAN jag ska lägga mig, ungefär en timme innan för att få lite lugn och ro i huvudet. När jag sen ska sova tar jag imovane eller stilnoct. Jag sover betydligt bättre när jag har ordentlig smärtlindring (har ME och fibro)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp