Vad fan gör man när man inte får sova?

Jag har inte så stora sömnproblem som du, däremot har jag kombinationen sömnproblem och ADHD, det som till slut gav mig någon slags sömnmönster va att jag tar lugnande INNAN jag ska lägga mig, ungefär en timme innan för att få lite lugn och ro i huvudet. När jag sen ska sova tar jag imovane eller stilnoct. Jag sover betydligt bättre när jag har ordentlig smärtlindring (har ME och fibro)
Vad för lugnande tar du?
 
Vad för lugnande tar du?

Oxascand tar jag. Dessutom tar jag venlafaxin och sifrol så det är mycket mediciner fast det är ju för andra saker. Jag förstår paniken i att inte få sova, innan jag fick sifrol (för RLS) så sov jag i ett år i 20 minuter efter jag somnat första gången, därefter spenderade jag resten av natten vankandes, eller i dushen (varmt vatten hjälpte men bara sålänge det rann) vissa nätter somnade jag i dushen, framåt 4 på morgonen brukade benen lugna ner sig så sen kunde jag sova några timmar, tydligen är det ganska typiskt med att det lugnar ner sig på morgonen. Enda sjukdomen som kan klockan :grin:
 
Jag har sen 20 år tillbaks dragits med svåra sömnbesvär. Jag har en whiplash och finromyalgi som båda ger värk. Det medicineras jag bara med Alvedon och Voltaren för.
Jag får dock dubbel maxdos Imovane eller Stilnoct, Melatonin och typ Propavan-liknande sorter.
Jag tar också magnesium och vitamin B-6 till natten.
Samt Valdoxan som är en antidepp som ska förbättra sömnen.
Jag skulle få testa L-tryptofan. Men den är beräknad komma till mars. Trots att den beställdes i nov.

Jag gör allt man bör enligt sömnterapi; aktiv under dagen, vilar inte, tränar, tar micropauser och andas, endast sömn i sovrummet, inga skärmar innan sömn, har sömnritualer, svalt sovrum, skön säng etc.

Trots det så sover jag max 2-3 h i sträck första vändan och sen max 1-2 h till.
Jag är dödstrött!

Finns det något mer jag själv kan göra?
Hur hanterar ni andra sånt här?
Kan jag begära mer hjälp av läkaren?

Jag är desperat. Jag orkar snart inte mer. Så tipsa gärna!
Jag tar Theralen och Nozinan för sömnen. De är inte beroendeframkallande heller. De hjälper inte direkt till med insomningen, men jag sover hela nätter när jag tar dom.
 
Jag har kronisk värk, diagnostiserad med ADHD och "emotionell instabilitet".
Kan INTE sova utan mitt 8 kg kedjetäcke. Hade gärna haft ett tyngre, men det ska gå att hantera också.
Hjälper mot både sömn och värk. Speciellt effektiv för de som har ADHD. Har jag hört. Det var så jag fick mitt.
Kanske skulle vara något för dig ?
L-Tryptophan åt jag i flera år också, superbra!
 
Oxascand tar jag. Dessutom tar jag venlafaxin och sifrol så det är mycket mediciner fast det är ju för andra saker. Jag förstår paniken i att inte få sova, innan jag fick sifrol (för RLS) så sov jag i ett år i 20 minuter efter jag somnat första gången, därefter spenderade jag resten av natten vankandes, eller i dushen (varmt vatten hjälpte men bara sålänge det rann) vissa nätter somnade jag i dushen, framåt 4 på morgonen brukade benen lugna ner sig så sen kunde jag sova några timmar, tydligen är det ganska typiskt med att det lugnar ner sig på morgonen. Enda sjukdomen som kan klockan :grin:
Jag har RLS. Men en mildare variant än din. De flesta nätter är det bara ett milt obehag som går att lindra med kylande krämer eller blöta bomullsstrumpor.
Skönt att du hittat ngt somfunkar för dig!
 
Jag tar Theralen och Nozinan för sömnen. De är inte beroendeframkallande heller. De hjälper inte direkt till med insomningen, men jag sover hela nätter när jag tar dom.

Provat båda. De hjälper tyvärr inte så mycket. Och gör mig kanonseg under dagen. Blir deppig av dem lite lätt också.
 
Jag har kronisk värk, diagnostiserad med ADHD och "emotionell instabilitet".
Kan INTE sova utan mitt 8 kg kedjetäcke. Hade gärna haft ett tyngre, men det ska gå att hantera också.
Hjälper mot både sömn och värk. Speciellt effektiv för de som har ADHD. Har jag hört. Det var så jag fick mitt.
Kanske skulle vara något för dig ?
L-Tryptophan åt jag i flera år också, superbra!

Har ett 8 kilos jag med. Det hjälper lite grann. Men inte på långa vägar nog.
 
Oxascand tar jag. Dessutom tar jag venlafaxin och sifrol så det är mycket mediciner fast det är ju för andra saker. Jag förstår paniken i att inte få sova, innan jag fick sifrol (för RLS) så sov jag i ett år i 20 minuter efter jag somnat första gången, därefter spenderade jag resten av natten vankandes, eller i dushen (varmt vatten hjälpte men bara sålänge det rann) vissa nätter somnade jag i dushen, framåt 4 på morgonen brukade benen lugna ner sig så sen kunde jag sova några timmar, tydligen är det ganska typiskt med att det lugnar ner sig på morgonen. Enda sjukdomen som kan klockan :grin:

Oxascand, det är väl benzo? Väldigt svårt att få det om man inte har någon psyk-diagos.

I natt sov jag drygt 12 timmar på theralen. Vaknade ett par ggr men kunde somna om ganska snabbt. Det var dock jättesvårt att ta sig upp i morse och jag har känt mig extra trött hela dagen. Men svårt att säga om det är medicinens fel eller sjukdomarna+sömnbristen. Ska fortsätta ett tag och se hur det går, får väl lägga mig vid 21 så kanske jag kommer upp medan det fortfarande kan kallas morgon. :p
 
Oxascand, det är väl benzo? Väldigt svårt att få det om man inte har någon psyk-diagos.

I natt sov jag drygt 12 timmar på theralen. Vaknade ett par ggr men kunde somna om ganska snabbt. Det var dock jättesvårt att ta sig upp i morse och jag har känt mig extra trött hela dagen. Men svårt att säga om det är medicinens fel eller sjukdomarna+sömnbristen. Ska fortsätta ett tag och se hur det går, får väl lägga mig vid 21 så kanske jag kommer upp medan det fortfarande kan kallas morgon. :p
Det kan hända att kroppen vänjer sig vid theralenet efter hand och då blir man inte lika trött dagen efter. Den är känd för att ge trötthet dagen efter. Man kan ta den tidigare och/eller mindre dos.
Jag tar också theralen. Oftast 2 ml. Tar även melatonin, nozinan, stesolid och insomningstablett. Har hittat en kombination som funkar rätt ok.
 
Ni som tar lugnande a la Stesolid, Oxascand etc: Har ni märkt av något hänt med ert närminne eller andra biverkningar?
 
Ni som tar lugnande a la Stesolid, Oxascand etc: Har ni märkt av något hänt med ert närminne eller andra biverkningar?
Jag tar stesolid. Har svårt att minnas namn på personer och saker, alltså substantiv. Tappar bort de orden mitt i meningar.
Tror du att det kan bero på stesoliden?
 
Jag tar stesolid. Har svårt att minnas namn på personer och saker, alltså substantiv. Tappar bort de orden mitt i meningar.
Tror du att det kan bero på stesoliden?

Jag är inte läkare eller inom vård. Så jag vet inte.
Men flera läkare har sagt att benzo hämmar inlärningsförmågan(kan då vara svårt att lära in sundare levnadssätt om man har problem som ska jobbas med) och påverkar närminne mm.
Så det kanske kan ha med det att göra.
Så förut har jag därför inte velat prova ens IOM det. Men nu börjar jag bli desperat nog att iaf testa.
 
Jag är inte läkare eller inom vård. Så jag vet inte.
Men flera läkare har sagt att benzo hämmar inlärningsförmågan(kan då vara svårt att lära in sundare levnadssätt om man har problem som ska jobbas med) och påverkar närminne mm.
Så det kanske kan ha med det att göra.
Så förut har jag därför inte velat prova ens IOM det. Men nu börjar jag bli desperat nog att iaf testa.
Aha. Jo jag vill minnas (höhö!) att jag läst om det nånstans.
 
En god vän hade enorma svårigheter med sömnen. Svårt att somna och vaknade även flera gånger. Sov inte många timmar per natt. Hon utreddes på sömnkliniken i Uppsala och nådde viss förbättring men inte helt.

Upptäcktes sedan efter ett antal år med sömnproblem att hon hade polyper i näsan som gjorde det svårt för henne att andas. När de togs bort blev sömnen mycket bättre. Polyperna var inget de tittade efter i samband med sömnutredningen utan upptäcktes i annat sammanhang om jag minns rätt.

Nu är hennes fall kanske väldigt ovanligt men jag tänkte att det ändå kan vara värt att nämna.

En annan vän lyssnar till ljudboken "kaninen som så gärna ville somna" som egentligen är för barn men hon blir hjälpt av den. Vet dock inte om den skiljer sig nämnvärt från de andra meditationsövningarna du redan provat?

Hoppas du hittar något som fungerar för dig.
 
En god vän hade enorma svårigheter med sömnen. Svårt att somna och vaknade även flera gånger. Sov inte många timmar per natt. Hon utreddes på sömnkliniken i Uppsala och nådde viss förbättring men inte helt.

Upptäcktes sedan efter ett antal år med sömnproblem att hon hade polyper i näsan som gjorde det svårt för henne att andas. När de togs bort blev sömnen mycket bättre. Polyperna var inget de tittade efter i samband med sömnutredningen utan upptäcktes i annat sammanhang om jag minns rätt.

Nu är hennes fall kanske väldigt ovanligt men jag tänkte att det ändå kan vara värt att nämna.

En annan vän lyssnar till ljudboken "kaninen som så gärna ville somna" som egentligen är för barn men hon blir hjälpt av den. Vet dock inte om den skiljer sig nämnvärt från de andra meditationsövningarna du redan provat?

Hoppas du hittar något som fungerar för dig.

Intressant. Jag vet att jag är alltför trång i näsan och eg skulle behöva en operation men har inte tänkt på att det kan påverka sömnen. Men ilgger jag ner måste jag andas genom munnen.
 
Jag har inte så stora sömnproblem som du, däremot har jag kombinationen sömnproblem och ADHD, det som till slut gav mig någon slags sömnmönster va att jag tar lugnande INNAN jag ska lägga mig, ungefär en timme innan för att få lite lugn och ro i huvudet. När jag sen ska sova tar jag imovane eller stilnoct. Jag sover betydligt bättre när jag har ordentlig smärtlindring (har ME och fibro)
Jag tar också oxascand tillsammans eller strax innan jag tar imovane.
Bara imovane funkar sådär eller inte alls.
 
Ni som tar lugnande a la Stesolid, Oxascand etc: Har ni märkt av något hänt med ert närminne eller andra biverkningar?
Vet faktiskt inte. Har tagit så mycket mediciner de senaste fyra åren så det är svårt att säga vad som är vad. :crazy:
Men, taskigt minne har jag.
Jag känner att jag måste skriva upp det mesta som jag behöver komma ihåg. :(
Jag kan inte lära in mer än tre siffror åt gången, till exempel.

Jag tar oxascand, imovane och även stesolid någon enstaka gång.
Theralen tar jag också, 2 ml till natten, men det är neuroleptika och inte benz.
 
Ni som tar lugnande a la Stesolid, Oxascand etc: Har ni märkt av något hänt med ert närminne eller andra biverkningar?

Mitt minne har blivit sämre, men jag tror inte det har med oxascanden att göra utan med min ME, jag blir gradvis allt tröttare helt enkelt och det är ju inge vidare för minnet. Jag är mer orolig för Sifrolen i längden än oxascanden för det är en ganska trist medicin men är alternativet att inte sova så får jag ta det.

Har tagit oxascand dagligen i ungefär 6-7 år
 
Mitt minne har blivit sämre, men jag tror inte det har med oxascanden att göra utan med min ME, jag blir gradvis allt tröttare helt enkelt och det är ju inge vidare för minnet. Jag är mer orolig för Sifrolen i längden än oxascanden för det är en ganska trist medicin men är alternativet att inte sova så får jag ta det.

Har tagit oxascand dagligen i ungefär 6-7 år

Har du upplevt att du måste öka dosen ngt?
Ursäkta nyfikna frågor. Men jag funderar kring det för egen del.
 
Jag får melatonin mot min sömnlöshet. Ar så konstiga visioner när jag sover med den. men jag sover alla fal mer än 3 timmar med den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp