Bukefalos 28 år!

Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

RubinNovak

Trådstartare
Jag springer ute en del (från och till iaf) och har hund som jag är ute med (såklart). Hur gör ni andra, brukar ni ha med er något som "försvar" om någonting skulle hända, eller är ni ute helt utan skydd? Hade förr en försvarsspray men den är ca 10 år gammal så den har legat och dammat det senaste. Funderar på att köpa en igen.. Men vill höra tips och ideer från andra som kanske är lika nojjiga som jag? ;) Både för att kunna freda sig själv och även hunden (finns en del mindre trevliga ibland okopplade hundar här i området)
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag har inte med mig något annat än hunden. Även om jag just nu gärna hade haft ett gevär i bakfickan, för att kunna freda mig mot älgkon som bosatt sig i byn..
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag brukar ha med mig telefonen.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Min hund klarar inte att springa, annars hade det onekligen känts tryggare!
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag har ingenting, men ska nog köpa mig ett överfallslarm faktiskt.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Ja, skulle jag bli hotad av en random person, så skulle nog inte min hund ge vika i första taget...
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Varför skulle jag inte känna mig trygg när jag är ute?
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Varför skulle jag inte känna mig trygg när jag är ute?

Ja nu var ju mest riktad till dom som inte känner sig trygga ute, men det kanske inte framkom så tydligt :) I mitt fall så är det mitt tillfälliga boende i stökigt område som gör att jag inte känner mig trygg.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

att jag inte är en 25 årig kille i en krogkö eller hemma med en våldsam i och/eller kontrollerande pojkvän.

Varför skulle jag vara rädd?

Det finns en eller två gator i göteborg jag möjligen skulle undvika att hänga på kvällstid, men där vore jag ändå tryggare utan manligt sällskap eller "vapen".det är inga gator man har någon större anledning att vista s på ändå.

Förorten är trygg i jämförelse
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

trygg och trygg, det beror väl på vad man befinner sig för stunden
jag är dagligen ute ensam i mörkret hemma där jag bor. så länge jag är hemma på gården är jag helt trygg men jag går ogärna ner till vår sommarhage (den tid på året då den används) i mörkret. Det som gör att jag tvekar då är förekomsten av vildsvin i vår skog. Jag kan säkert överleva att möta dem, men jag vill nog helst ha tillräckligt med ljus för att kunna se dem innan de kommer rasslande....

Ett ställe där jag faktiskt känner mig lite otrygg är på tågperronger och det har ju inte blivit bättre efter att man lyckas läsa om ett antal vansinnesdåd när folk knuffats ner. Jag håller mig alltid på mitten av perrongerna, tills tågen har stannat.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag har faktiskt också samma nojja med tågperronger, men känner mig aldrig otrygg annars. Har iofs hundar med mig, men den som hade kunnat tänkas försvara mig gick hädan förra året. De jag har nu är nog inte mycket att hänga i julgranen som försvar...
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag har inte med mig något annat än hunden. Även om jag just nu gärna hade haft ett gevär i bakfickan, för att kunna freda mig mot älgkon som bosatt sig i byn..

Skicka hit henne så ska jag rida in henne. ;)


Jag vistas ju i skog och mark både dagtid och när det är mörkt ibland och här vimlar det av vildsvin och det finns en halvtam älg också och jag är faktiskt inte ett dugg orolig att träffa nån av dom. Grisarna vet numera vem jag är, galten är nyfiken och trevlig och älgen går att handmata med morötter. I stan däremot finns många svin så där vistas jag inte kvällstid.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag väljer mina stråk.

Jag bor i två städer.
I den ena staden kan jag knata runt när som helst på dygnet utan problem.
I andra staden väljer jag helt bort vissa stadsdelar och ska jag promenera hem under kväll/natt så väljer jag verkligen väg med omsorg - av skälig anledning.

Kontrasterna mellan orterna är sorgligt påtagliga.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag har faktiskt också samma nojja med tågperronger, men känner mig aldrig otrygg annars. Har iofs hundar med mig, men den som hade kunnat tänkas försvara mig gick hädan förra året. De jag har nu är nog inte mycket att hänga i julgranen som försvar...
På allmän plats vill jag ha ryggen fri så jag står oftast med en vägg eller pelare bakom mig, om inte nån "stor och stark" håller min rygg fri.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Skicka hit henne så ska jag rida in henne. ;)


Jag vistas ju i skog och mark både dagtid och när det är mörkt ibland och här vimlar det av vildsvin och det finns en halvtam älg också och jag är faktiskt inte ett dugg orolig att träffa nån av dom. Grisarna vet numera vem jag är, galten är nyfiken och trevlig och älgen går att handmata med morötter. I stan däremot finns många svin så där vistas jag inte kvällstid.

Kom och hämta henne, hon har en kalv vid sidan också :D

Jag tyckte hon var lite obehaglig idag när hon stod och stirrade på mig och hundarna när vi gick förbi på ca 30 meters avstånd :p Jag är inte särskilt rädd av mig, men jag har INGEN större lust att bli jagad av en ilsken älgko med kalv vid sidan :crazy::(
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Sätt na på tåge så hämt ja na ve stasjon. :idea:
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Varför skulle jag inte känna mig trygg när jag är ute?
Så resonerade jag förut, och åkte nattbuss hem från krogen utan att bekymra mig. Nu på senare tid har det varit en hel del våldtäkter här ute i min lilla förort och helt plötsligt känner jag mig inte lika trygg längre. Våldtäkterna har skett nära bussar och tåg, framåt trerycket tror jag.

Och ja, jag vet att risken är större statistiskt sett om jag bor med en galen man. Men jag bor själv så för mig är risken större utanför hemmet.
 
Sv: Vad får er att känna er trygga när ni är ute själva?

Jag har faktiskt också samma nojja med tågperronger, men känner mig aldrig otrygg annars. Har iofs hundar med mig, men den som hade kunnat tänkas försvara mig gick hädan förra året. De jag har nu är nog inte mycket att hänga i julgranen som försvar...

Min livvakt avlivades i somras, min fina älskade Enya. :cry: Hon var en tuffing, skällde på folk så de blev rädda, älskade att göra så, men om de sträckte ner handen och klappade blev hon skitglad! Hon gick emellan om det var någon som skrek eller gick för nära hotande mot mig. Min trygghet.

De jag har kvar skulle inte göra något. Jag skulle kunna bli överfallen och mördad 10 gånger innan de ens hade tänkt tanken att "hmm, vi ska nog rädda matte". Fegisar! Räcker det inte att jag är en fegis, de har ju tänder de kan försvara sig med och kan springa fort ju, riktiga vapen!:mad:

Att vara otrygg när man är ute är väl inget konstigt alls? Har man sett Efterlyst några gånger så förstår man ju att människor inte alltid är några snälla gosebjörnar att kramas med.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 714
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 204
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp