vad för tränare ska man ha?

0210nemo

Trådstartare
Hej! Jag har nyligen köpt en f.d travare som jag vill skola om till ridhäst men jag behöver en tränare till detta så jag undrar vad för tränare det är jag ska ha?
 
hon ska bli en hobby häst så lite allt möjligt egentligen främst att hon ska lära sig galoppera, och få lite finare gångarter osv sen så vill jag nog mest satsa på hoppning, ingen stjärnhoppare såklart ;)
 
Hej! Jag har nyligen köpt en f.d travare som jag vill skola om till ridhäst men jag behöver en tränare till detta så jag undrar vad för tränare det är jag ska ha?

Oavsett val av disciplin:
Du ska ha en tränare med stor erfarenhet av att träna "gröna" unghästar. En tränare med bred repertoar av övningar, som är duktig på lösgörande arbete.
En tränare som är engagerad i hästar som har lite sämre förutsättningar och som är öppen för att "tänka utanför fyrkanten".

När jag hade en vbl-travare som inte kunde något (och jag kunde heller inget mer än att sitta och åka häst) för dryga tiotalet år sedan hittade jag två mycket bra westerntränare. På ett år tog de - och min envishet - mig och min travare från utbildningsnivå noll upp till att kunna tävla på regional nivå med viss framgång. Jag hade då fördomarna att en "vanlig" engelsk dressyrtränare kanske inte riktigt skulle välkomna mig med min ponny. Hur det hade varit med den saken vet jag inte, men inom western kände jag mig väldigt välkommen.

Numera tränar jag mer dressyr, på både "ridtravare" och annat. Jag har träffat en "vanlig" dressyrtränare som är väldigt fördomsfri; säger uttryckligen att hon skiter i vad man rider på, så länge man vill träna.
Så det viktigaste är väl egentligen att hitta en tränare man trivs med och som förstår vad man har för ambitioner.
 
Oavsett val av disciplin:

Du ska ha en tränare med stor erfarenhet av att träna "gröna" unghästar. En tränare med bred repertoar av övningar, som är duktig på lösgörande arbete.

En tränare som är engagerad i hästar som har lite sämre förutsättningar och som är öppen för att "tänka utanför fyrkanten".
[...]

Jag håller med, men jag vill bara lägga till att jag tror att det andra stycket är betydligt viktigare än det första, om inte travaren är väldigt ung. En travare på 5 år har redan hanterats i 3 år och åkt på tävlingar och hunnits se ganska mycket. Redan som 5-åring handlar det om att vidareutbilda hästen och inte om att utbilda den från noll. Alltså hade jag fokuserat mer på kunskap om utbildning av travare/udda hästar än kunskap om unghästar.
 
Hon är 19 år gick sin sista tävling 05 gick sedan till avel och är nu hos mig men känns som en unghäst, pigg som en mört och kan typ gå och stopp. Tack för hjälpen då ska jag börja leta efter en tränare
 
Jag håller med, men jag vill bara lägga till att jag tror att det andra stycket är betydligt viktigare än det första, om inte travaren är väldigt ung. En travare på 5 år har redan hanterats i 3 år och åkt på tävlingar och hunnits se ganska mycket. Redan som 5-åring handlar det om att vidareutbilda hästen och inte om att utbilda den från noll. Alltså hade jag fokuserat mer på kunskap om utbildning av travare/udda hästar än kunskap om unghästar.

Jag tror egentligen vi tänker lika men uttrycker oss olika.
Håller helt med dig om travarnas "tålighet" och vana att stå ut med det mesta.
Men ridmässigt är de ju på noll eller möjligen på minus om de gått på travet. Så någon som tänker långsam uppbyggnad och utbildning i lugn takt är antagligen bra.
 
Någon som är jättebra på grundläggande träning, utbildning och hur man bygger upp hästar.
En speciell ridtravartränare behövs inte, men någon med rätt öga och kompetens inom vidareutbildning av hästen.
Någon som är bra på tömkörning och avsuttet arbete är ett extra plus.

En del är liksom bra ifall hästen redan är grundad men här krävs nog att man gör allt grundjobb från början. Vet själv av egen erfarenhet och det är egentligen mest basic uppbyggnad, mjukgörande och styrka som behöver vara fokus till en början. Myyycket markarbete. Hästen behöver lära sig använda sin kropp på annat sätt och träna upp den för att klara det. Unghästnivå till en början.
Senare kommer vidareutbildning.

Galoppera kan alla hästar men för en travare krävs styrka och samling för att orka bära sig själv och ryttare i en ok galopp som inte innebär full karriär rakt fram, den ska orka även på kort böjt spår..deras kroppar är lite annorlunda jämfört med en ridavlad häst, den är gjord för att ta skjut bakifrån i långa vägvinnande steg. Finare gångarter lär den inte heller få för de har redan gångarter som är anpassad till kroppen, men bättre, behagligare och mer lämpligt för att ridas på när den orkar samla sig :)

Det är superkul med travare men man får räkna med att det tar tid men det är enormt roligt att följa utvecklingen
 
Senast ändrad:
Så säger som någon skrev ovan. Börja söka efter någon som håller till på en lokal klubb tex så att du kan gå efter rekommendationer.

Och någon som tar hänsyn till åldern, det är en gammal häst.
 
När jag hade en vbl-travare som inte kunde något (och jag kunde heller inget mer än att sitta och åka häst) för dryga tiotalet år sedan hittade jag två mycket bra westerntränare. På ett år tog de - och min envishet - mig och min travare från utbildningsnivå noll upp till att kunna tävla på regional nivå med viss framgång.
PM:a gärna vilka det var! :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 241
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp