Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

H

Hemligisten

Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag kommer in i stallet och får se massor med hästar som står inträngda i pytteboxar och spiltor.. i en box stod det två st c-ponnyer. Och på ställen som liknade "nödutgångar"stod det oxå uppbundna hästar med krubba och en del utan halm. :mad:
Alltså om ni tänker er ett stall som löper avlångt.. på sidorna är det fullt med hästar.. och längst ner på kortsidan så finns det till höger och vänster ett litet utrymme där de stod.. en stod längst ner i gången vågrätt mot väggen i andra delen av stallet med krubba..
Kan tillägga att alla hästar såg mer döda än levande ut inget liv i deras ögon.. någon stod och krubbbet utan krubbbitar rem.. och bara tryckte sig emot gallret för att tigga om att bli lite kliad och uppmärksammad.. då man klappade honom så bara stod han och blundade... de flesta hästar var födda tidigt 80- tal..
Ok.. som att jag inte sett nog.. Vi tog en sväng till ridhuset som stank mögel och väl där så red två tjejer den ena på en c-ponny och den andre på en stor häst..
Hon på ponnyn var vuxen och red omkring på den där stackars ponnyn i full galopp runt runt runt i små volter osså runt runt runt igen.. JAg sa till min sambo att det förvånar mig inte om hon går omkull med kraken snart.. mkt riktigt !!!

Plötsligt så brakar hon rakt in i mötande häst och hästen går omkull med svår hälta men fortsätter liksom springa ett halvt varv med sin "ryttare" efter sig.. jag går ut i banan och Wohar åt hästen som nästan direkt kommer fram emot mig.. Jag frågar vems hästen är och hon säger att det är skolans..
Jag säger att hon måste hämta någon för hästen blöder ur munnen och stödjer inte på sitt ben.. då ber hon mig att hämta någon vilket jag avböjer bestämt.. jag tar av hästen sakeln och lägger på den en filt som ligger vid läktaren.. hästen är blöt av svett..
då kommer någon som säger att det är ok hon har nog bara vrickat benet.. tjejen som red satt fällde tårar och den andre tröstade hela tiden att det är ok.. inte så farligt som det kanske såg ut osv...
Fy fan!!!

Vad kan jag göra??
JAg är osäker på att allt står rätt till på den där skolan.. inga hagar har dom heller.. bara två st små.. kanske 40*60 någonting... :cry:
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Fy fan! Anmäl, anmäl, anmäl.. det är iallafall vad jag skulle göra!
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Men hur och var vänder jag mig för att anmäla??
JAg behöver inte vara anonym...
JAg står för vad jag sett..
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Ring till kommunväxeln, därifrån kan du bli guidad till rätt "instans".
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Då måste jag alltså vänta tills på måndag??
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Ja visst gör dom det men hjärtat värker när jag tänker på de stackars små liven.. SKulle vilja åka dit och ta med mig alla därifrån med en gång tyvärr..
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Att det finns sådana stall utan att fler reagerar. Du får nog vänta till på måndag med att ringa. Som någon skrev så kan kommunen leda dig till rätt "avdelning". Det finns lag på hur mått i spilta och box få vara och även utegång. Nåt finns det nog för en inspektör att anmärka på.

Det låter som ridskolan har lite ekonomiska problem när inte hästarna ens får något att stå på.
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Dit man alltid alltid vänder sig då det gäller vanvård är till Miljö och Hälsoskyddet i den kommun man bor. Det är dit du ska vända dig.
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Anmäl. Helt klart! Fy f*n för folk som håller djur på det sätter. Kokar av ilska.

Känner till en relativt stor ridskola i min stad (Sthlm) som håller hästar ungefär så. Har alldeles för många ponnyer, vissa står två och två i de få boxarna som finns, sist jag var där hade de börjat knöka in ponnyer på nedervåningen (typ källare) och 5-6 ponnyer BODDE i stallgången. Stog uppbundna längs ena väggen med transportkrubbor och en vattenhink var på väggen. Fy bubblan.

Lycka till.
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Fy vad hemskt!!
Skulle vilja säga till alla som läser här att INTE börja rida elller stalla upp er häst på ett sådant ställe. Anmäl till djurskyddsinspektör (eller vad det nu heter) så kanske hästarna får det bättre eller åtminstone slipper lida.
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

Har du kollat upp ridskolan , ridsportförbundet har ju vissa krav på utbildning, säker anläggning mm.
Ring dem å kolla upp om ridskolan är med i förbundet, vilket jag inte tror med tanke på vad du skrivit.

Dessutom får inte en säker gård se ut på det sättet att nödutgångar är blockerade samt att boxar å spiltor ska vara av ett särskilt mått.
Ring djurskyddsinspektörenn å hälsovårdsnämnden så får de komma å mäta hela stallet samt komma upp hästarna.

Man får ju tyvärr ha ridskola fast man inte har utbildning mm men däremot är det viktigt hur stallet ser ut om man ska få hålla hästar överhuvudtaget.
Finns ingen annan ridskola då?
 
Sv: Vad gäller egentligen? LÅÅÅNGT!!!!

snälla snälla snälla anmäl!!!!! man hör så många olika stall/ridskolor som ser ut såhär och ingen anmäler, ett stall kan ju vara känt för att ha jättedålig hästhållning men dom har inte fått en enda anmälan.

Jag har varit o provridit på ca 5 ridskolor innan jag bytte, smög runt o kollade så mycket jag kunde för att sålla bort dom jag tyckte hade dålig hästhållning o en taskig syn på hur man behandlar en häst.

och låt inte din dotter börga rida där!

tycker det är förjävligt att folk har ridskola dom nån jävla "tjänapengar" grej, och tar med halta o sjuka hästar på lektion... lektions hästar gör ett jättejobb och många går 3 lektioner varge dag i drygt tio år dom borde få medalj för sin insatts o istället ser man ridskolor som inte kan ta hand om sina hästar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 046
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 109
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp