Bukefalos 28 år!

Vad gäller??

R

rayspool

Ponera ett exempel vad hade ni gjort??

Kort beskrivning.

"En häst är utlånad på foder under en viss tid. Under denna tiden kommer parterna överens om att fodervärden skall köpa hästen. Ett muntligt avtal om köp och ett kontrakt upprättas hos en advokat som dock inte skrivs under eftersom fodervärden anser att det skall skrivas under när pengaran lämnas.
Ett slutdatum för betalning sätts och när det datumet kommer så hör inte fodervärden av sig och hästägaren får inte tag på fodervärden genom telefon. Fodervärden ringer inte tillbaka utan hör av sig efter 4 dagar då h*n berättar att h*n inte fått ihop alla pengar utan vill pruta ner priset till den summan som hon har.

Ägaren blir vid detta laget irriterad och ger fodervärden ett ultimatum att h*n får en månad på sig att få ihop resten av pengarna och under denna tid skall hästen stå hos ägaren. Ägaren säger också upp kontraktet pga att fodervärden inte har följt de riktlinjer för hur hästen skall skötas. Fodervärden lämnar självmant tillbaka hästen och det görs en överenskommelse att hästen skall betalas dagen efter med en större summa av köpeskillingen och resterande pengar i slutet av månaden då får de även tillbaka hästen omedelbart.

Nu kommer scenariet att fodervärden gör sig onåbar och skickar ett sms att h*n inte längre vill ha hästen. Tillika så har ägaren under denna tid veterinär bes hästen och vid den vet bes så uppkommer det en massa olika fel på hästen som inte fanns vid avlämnandet av den hos fodervärden. Hästen är alltså i betydligt sämre skick och är nu inte säljbar över huvud taget."

Så vad hade ni gjort i detta läget??
 
Sv: Vad gäller??

Finns det några papper avseende fodervärdsavtalet och någon veterinärbesiktning av hästen innan den lämnades ut på foder? I annat fall lär det nog inte gå att få någon ekonomisk ersättning för att hästen är i sämre skick än när den lämnades ut. Likaså vad det gäller försäljningen, finns inga papper skrivna lär det vara svårt att bevisa ngt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp