Vad gäller vid inarbetad övertid??

Aliche

Trådstartare
Jag jobbar i en butik (kläder) och är anställd på ett visst antal timmar (ej heltid då ingen har heltidstjänst här) men jobbar i princip varje vecka fler timmar vilket innebär att jag varje månad har övertidstimmar/mertidstimmar (vad är skillnaden egentligen?) Problemet är att vi har snortajta lönebudgetar som inte får överskridas trots att timmarna ändå måste täckas upp och vi i princip alltid jobbar ensamma så det går inte att dra in på nåt mer där.
Jag har då alltså timmar som jag inte kan få ut i pengar, ibland får jag det om lönebudgeten tillåter men oftast inte, men jag kan inte heller ta speciellt mycket ledigt då vi är så få som jobbar i företaget och butiken.

Jag undrar vad som gäller enligt lagen; om jag har konsekvent övertid kan jag kräva att få ut iaf en del i pengar eller kan dom ge mig allt i ledighet trots att jag sällan kan utnyttja den? Jag vill ju hellre ha pengarna då jag inte har behovet av ledigheten men däremot av pengar :)
Jag är inte med i handels eller annat fack då dom för många gånger svikit mig och inte hjälpt mig när jag behövt det så dit kan jag inte ringa/vill inte ringa.

Jag är fast anställd om det spelar någon roll och har jobbat inom företaget i 3 år.
 
Jag tror att skillnaden mellan övertid och mertid är att det kallas mertid när det är utöver din avtalade tjänstgöringsgrad, men under 40 h/v.
det finns lagar som styr hur mycket man får arbeta övertid varje år. Det är dock svårt att driva igenom det såvida du inte är med i facket.
Byt jobb säger jag. Det känns som en oseriös företagare som får de anställda att arbeta mertid och sedan varken kunna ta ut det i tid eller pengar.
 
Okej så då är det mertid jag har jobbat in då, inte övertid då jag hamnar under 40 tim/vecka. Men även om man inte är med i facket måste det väl finnas lagar om vad som gäller eller?
Känns pissigt att jag ska behöva va med i ett fack och betala en massa pengar när jag inte får nån hjälp dom gångerna jag behöver det, bara för att för att kunna få ut vad jag borde ha laglig rätt till i pengar eller ledighet..

Byta jobb skulle jag gärna men kan inte säga upp mig utan ett nytt jobb färdigt då jag verkligen inte har råd att vara mellan jobb, så tills vidare måste jag jobba här och då vill jag gärna få det jag jobbat ihop :)
 
Du kan såklart driva ärendet själv, men det är svårt och kan bli dyrt som jag har förstått det. Lagar gäller såklart de som inte är med i facket också, bara det att man har så lita att sätta emot utan facket som stöd.
 
Men vem vänder man sig till då? Om man vill ta upp det med någon annan än företaget?
 
Börja med att läsa arbetstidslagen http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Arbetstidslag-1982673_sfs-1982-673/

Har du rättigheter som du anser du kan kräva, kräv det av företaget. Redan där kan du nog räkna med att förlora jobbet om de inte vill ha dig kvar för att du är obekväm. Om de ändå inte ger dig det du anser dig ha rätt till, får du stämma dem på beloppet (tingsrätten). Då driver du det själv eller med hjälp av en jurist du anlitar.
 
Så jag kan egentligen inte kräva att få ut någon form av ersättning trots att jag jobbat för jag inte är med i ett fack som gjort noll och nada för mig tidigare. Eftersom jag inte kan riskera mitt jobb så får jag då vackert jobba gratis X antal timmar varje månad för dom schemalägger mig på mer än jag egentligen är anställd på?

Man är som enskild individ utan facket total körd med andra ord när arbetsgivaren utnyttjar en? Fantastiskt....
 
Du kan kräva. Men du får inte någon hjälp av annan instans, utan får själv bekosta jurister etc. Rätt självklart, eller hur.

Om du accepterar dina villkor så får du ju vackert ha det så. Eller så tackar du nej och söker dig ett annat jobb. Alternativet är att ta striden med företaget, men troligen blir det helt ohållbart att jobba kvar.

Börja med att hör hur du ska göra med din mertid. Ska du ta ut den i pengar eller ledighet? Och så får de schemalägga utifrån din ledighet, om de inte vill ersätta dig i pengar. För jag förutsätter att du i ditt kontrakt har rätt till betald mertid?
 
Man är som enskild individ utan facket total körd med andra ord när arbetsgivaren utnyttjar en? Fantastiskt....
Det är ju det som är grejen med facket, och därför fackföreningsrörelsen en gång startade. Ensam har man väldigt liten chans att påverka, men tillsammans brukar man kunna få mer att säga till om.

Hoppas det löser sig för dig!
 
@Manza jo det är klart att det är meningen med facket men vad gör man när sitt eget fack är slappa och inte orkar ta några fighter eller ens engagera sig tillräckligt för att ta reda på svaren när man frågar om saker är okej eller inte.

Jag har innan jag gick ur facket fått svaren:
"Nja jag vet inte riktigt om det är okej...
-Kan du ta reda på det då, om det verkligen är förhandlat?
-Alltså om företaget gör så så lär det väl va förhandlat antar jag..."
Det va inte förhandlat kom det fram sen...

Eller:
"Alltså vill du verkligen bråka med dina chefer om en sån skitsak?
-Ja för mig är det ju inte en skitsak eftersom det stod i kontraktet som en förmån och när dom tar bort en bonus vill jag ju ifrågasätta det..
-Jamen vad handlar det om för pengar då?
-Mellan 0-1000:- beroende på X och X. Det är mycket pengar för mig när jag har en ganska låg månadslön..
-Jag hade ju inte bråkat utan kanske låtit bli 2 utekvällar eller middagar i månaden!
-Fast jag går inte ut 2 gånger i månaden... jag vill bara ha min bonus som jag jobbar hårt för och som stod i kontraktet när jag anställdes.
-Jag tycker verkligen inte att det är värt det, det finns vettigare saker att bråka om."

Så nej jag vill inte vara med i ett sånt fack och ja, jag kanske har haft otur men jag vill inte känna mig som en puckad börda när jag ringer för att få stöd och råd. Jag vill inte betala för det men istället så är jag nu utlämnad eftersom jag verkligen inte har råd med någon jurist.
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänker att det skulle fungera. En instans att klaga hos, typ "Kränkta vita män"? Vem annars mer än du och ev. facket kan vara aktuella att driva frågan?

Har du börjat med att be att de schemalägger din inarbetade komptid? Möjligen blir det så ohållbart att de går med på att betala ut i pengar. Hur mycket är ersättningen?
 
Beror helt på vad som är avtalat. Många har i avtal (jag har haft det i alla anställningsavtal) att inarbetad tid som inte tagits ut förfaller vid anställningens avslut.
 
Nej jag tänkte mig ingen sån instans som för Kränkta vita män.... jag undrade bara vem man vänder sig till, om det fanns någon annan instans än rätten eftersom jag inte vet. Jag frågade eftersom jag inte visste.

Det känns ju lite skevt att AG kan göra precis som dom vill om de anställda inte är med i facket/har 100000-tals kronor liggandes att använda till jurister....
 
Nej jag tänkte mig ingen sån instans som för Kränkta vita män.... jag undrade bara vem man vänder sig till, om det fanns någon annan instans än rätten eftersom jag inte vet. Jag frågade eftersom jag inte visste.

Det känns ju lite skevt att AG kan göra precis som dom vill om de anställda inte är med i facket/har 100000-tals kronor liggandes att använda till jurister....

Tyvärr så är det precis så..... är man INTE med i facket, alt har en massa pengar undanstoppade så står man sig ganska slätt mot en osmidig arbetsgivare.... Om man inte själv har talets gåva och kan gällande lagar och avtal på sitt område...
 
Nej jag tänkte mig ingen sån instans som för Kränkta vita män.... jag undrade bara vem man vänder sig till, om det fanns någon annan instans än rätten eftersom jag inte vet. Jag frågade eftersom jag inte visste.

Det känns ju lite skevt att AG kan göra precis som dom vill om de anställda inte är med i facket/har 100000-tals kronor liggandes att använda till jurister....

Gissa varför facket kom till? ;)
 
Ofta täcker hemförsäkringar för rättegångskostnader så kolla upp din hemförsäkring på den punkten. Det handlar inte om att ligga ut med en massa hundratusen kronor om man ska driva ett sådant här fall i Tingsrätten.
 
@MissFideli Jo som sagt jag gillar ju verkligen konceptet med facket, tyvärr har ju mitt varit lika behjälpliga som en säck potatis när det gäller andra problem jag haft med samma AG, se citaten längre upp så jag gick ur då jag inte vill sponsra något som behandlar mig så... Synd att man ska vara så utlämnad när man har rätten på sin sida; jag har jobbat alltså så ska jag ha ersättning i någon form, tyvärr hjälper det ju inte hur rätt jag än har verkar det som.

Det känns helt koko att det är 2014 och AG kan fortfarande komma undan med att utnyttja sina anställda och eftersom man är så beroende när man har en fast anställning och jobben inte precis står som spön i backen så kan man inte riskera sitt jobb hursomhelst när man har lägenhet, räkningar, djur osv.
 
@Manza jo det är klart att det är meningen med facket men vad gör man när sitt eget fack är slappa och inte orkar ta några fighter eller ens engagera sig tillräckligt för att ta reda på svaren när man frågar om saker är okej eller inte.

Jag har innan jag gick ur facket fått svaren:
"Nja jag vet inte riktigt om det är okej...
-Kan du ta reda på det då, om det verkligen är förhandlat?
-Alltså om företaget gör så så lär det väl va förhandlat antar jag..."
Det va inte förhandlat kom det fram sen...

Eller:
"Alltså vill du verkligen bråka med dina chefer om en sån skitsak?
-Ja för mig är det ju inte en skitsak eftersom det stod i kontraktet som en förmån och när dom tar bort en bonus vill jag ju ifrågasätta det..
-Jamen vad handlar det om för pengar då?
-Mellan 0-1000:- beroende på X och X. Det är mycket pengar för mig när jag har en ganska låg månadslön..
-Jag hade ju inte bråkat utan kanske låtit bli 2 utekvällar eller middagar i månaden!
-Fast jag går inte ut 2 gånger i månaden... jag vill bara ha min bonus som jag jobbar hårt för och som stod i kontraktet när jag anställdes.
-Jag tycker verkligen inte att det är värt det, det finns vettigare saker att bråka om."

Så nej jag vill inte vara med i ett sånt fack och ja, jag kanske har haft otur men jag vill inte känna mig som en puckad börda när jag ringer för att få stöd och råd. Jag vill inte betala för det men istället så är jag nu utlämnad eftersom jag verkligen inte har råd med någon jurist.
Det låter ju onekligen som ett väldigt tråkigt bemötande. Vilket fack är det du varit med i? Eftersom du skrivit butik tänker jag Handels...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 758
Senast: Manji
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 556
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 517
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp