Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jag håller med, dig och vissa andra på den här tråden.
Det är ju inte meningen att man skall belasta eller "träna" igång åringarna, utan förbereda dom och sakta stärka dom inför kommande inridningar.

Nu har jag inte möjlighet att köra in mina, (har inte rätt utrustning nu) men jag tömkör dom mycket för att lära kommandon, löshoppar (mkt låga höjder) för att hästarna ska få sakta stärka sig och få rutin. sedan är bra utevistelse med vänner A och O tycker jag.

Det gäller bara att den som kör in och arbeter sina åringar ha massor av hästvett och kunskap att veta vad man kan kräva av sin åring, och det tycker jag det verkar som du har, samt att du tagit råd av kunniga hästmänniskor.

Jag har just börjat sitta på mina 2,5 åringar, min åring tömkör jag löshoppar mm.

Håller även med att det är vansinnigt dom som låter sina unga hästar gå i hagen tills dom är tre och då förväntar dom sig att det bara skall vara att sitta upp för då är dom mogna :confused:

Dela gärna upp utbildningen för den unga hästen så det får smälta allt i tur och ordning, det gäller bara att se till att man inte belastar den unga hästen för hårt psykiskt och fysikst.

Fina hållbara individer vill vi ju alla ha :bow:
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Precis min mening!! Tack för att du sätter fingret på det hela! :)
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jag kan ju berätta vad jag gör med min då...

Hon är i och för sig travhäst och var normalhanterad, maskad och verkad när jag köpte henne i mars. Född i mitten av juni, välväxt tjej.

Innan betet:

Selvänjning, miljöträning, tömkörning, invänjd med vagn och satt för vagn 2 ggr.

Bete slutet av maj till slutet av juli 18 mil hemifrån. (på grund av att hon föll ur)

Matades upp för att i början av september börja köras 2-3 ggr i veckan igen när hon hämtat sig. Hittills enbart skritt.

I dag har hon varit på sitt första klinikbesök för att kolla efter osteochondros. Tyvärr har hon en bit i en bakkota och kommer att opereras när det blir lite mörkare (inkörningen prioriteras under den korta tid vi har kvar innan mörkret är över oss)

Edit: Jag hade samma upplägg med min tvååring, dock aningen försenat då han rullade fast i boxen strax efter betet förra året och fick stå på boxvila i 3 månader. Han är numera en mycket sansad kille som för tre veckor sedan genomförde 2-åringa travhästars stora mål, premieloppet, och nu har några veckor semester innan träningen för kommande starter sätts igång.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Här kommer en länk som jag ärligt stulit från Ghosts inlägg i andra tråden...Så nyttig läsning:bow:

Fahrle, jobba du vidare med din unge. Han ser mycket trevlig ut på bilderna!!!! Önskar jag själv haft några körkunskaper men får nöja mig med tömkörning med mina små;)
Sorry...skrev fel nick här ju...Fahlis ska det ju vara:o
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Det handlar inte om vad man lär sin häst i de olika stadierna utan vad man kan kräva av dem.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jag tycker inte man behöver göra så mycket med en 1-åring. Den ska kunna ledas och stå uppbunden. Den ska kunna verkas, borstas mm.
Det är bra om den får träna lastning och att åka transport, gärna tillsammans med en trygg vän.
Resten kommer tids nog ändå.
Min kan dessa saker och åker mer än gärna transport ensam och jag känner mig helt nöjd med detta lilla. Att han är så duktig på att åka transport beror mycket på att det blev många resor med mamman till seminstationen som liten plus att han åkt till och från beten.
Jag har inte hunnit hälften så långt med min 2,5 åring som en del av er har med era 1-åringar.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Här kommer en länk som jag ärligt stulit från Ghosts inlägg i andra tråden...Så nyttig läsning:bow:

Fahrle, jobba du vidare med din unge. Han ser mycket trevlig ut på bilderna!!!! Önskar jag själv haft några körkunskaper men får nöja mig med tömkörning med mina små;)

Tycker inte att den var så övertygande även om det fanns vissa antydanden till att träning i tidig ålder är bra. Hängde mest upp mig på att de slog ihop grupperna och skadetabellen. Är det normalt med liknande skador i den åldern?
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jag tycker inte man behöver göra så mycket med en 1-åring. Den ska kunna ledas och stå uppbunden. Den ska kunna verkas, borstas mm.
Det är bra om den får träna lastning och att åka transport, gärna tillsammans med en trygg vän.
Resten kommer tids nog ändå.
Min kan dessa saker och åker mer än gärna transport ensam och jag känner mig helt nöjd med detta lilla. Att han är så duktig på att åka transport beror mycket på att det blev många resor med mamman till seminstationen som liten plus att han åkt till och från beten.
Jag har inte hunnit hälften så långt med min 2,5 åring som en del av er har med era 1-åringar.

Tack :bow: jag känner precis lika med min 2,5 åring.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

har en 06 född 1/7
Russhingst

I sommar har han vart på hingstbete kom hem i september

han är lastad och körd 2ggr
tömkörd några gånger han kan starta stoppa svänga
tränsvan och täckesvan
snäll att verka och stå uppbunden
promenerar till och från hagen ordentligt

i höst blir det mera transport åkande till ridhus (lösgalopp och lite bommar)
träna att stå ensam i stallet (protesterar vilt mot det nu)
promenader i trafik och skog med träns och grimmskaft tillsammans med hästsällskap och slutligen själv
mera tömkörning


det är väl planen för hösten, Han är en verkligt social och go häst som är verkar ha väldigt lätt att lära,lite hingstig men har blivit betydligt bättre efter sommarbetet.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Det handlar inte om vad man lär sin häst i de olika stadierna utan vad man kan kräva av dem.

Antar att du syftade på det här inlägget:

"Ju tidigare man vänjer sin unghäst vid olika saker (ex.vis att vara själv) desto lättare har man det i farmtiden. Man tjänar så otroligt mkt på att hantera den unga hästen mkt från början.
Gillar inte riktigt resonemanget en del har (säger inte att du tänker så) att "när hästen är 2,5-3 år, DÅ ska vi göra det och det och det...." Då får den stackars hästen värsta chocken när det kommer så mkt nytt på en gång, bättre att introducera nya grejer ända från första början."


Men... först måste man lära hästen saker, SEN kan man börja kräva dessa saker av hästen. Man kan inte kräva någonting av en häst som man inte vet att den förstår/klarar av.

Man kan inte kräva av en 3-åring att den ska kunna stå still i stallet om den inte lärt sig det innan....
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

VA:eek:gör man så här mycket med åringar,det hade jag ingen aning om:confused:

haha, det är väl olika, jag fick hem en helt ohanterbar ettåring som skulle hanteras och hon är idag den positivaste och tryggaste häst jag någonsin lärt känna :crazy:

Åringen jag har nu - ja han kan stå uppbunden iaf :crazy: ja tar det lite som det kommer, jag är noga med att inte göra något som hästen inte är redo för
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Mycket vacker liten ett åring.
ser inga problem med att du jobbar han som du gör.
Jag antar att du ser ju hur din häst mår och hur han utvecklas och skulle ha stanna upp i utveckligen, gå bakåt i utveckligen eller liknande så skulle du säkert även ta hänsyn till det.

Visst är det kanske lite tidigt med att "köra" ett åringar, men å andra sidan så utvecklas hästar/föl olika precis som människor/barn.
Min son började gå vid 8 månader, och det var inget jag tvingade honom till, medans kompisens son inte gick innan han var 1 ½ år.
Så alla utvecklas olika.
Huvudsaken är väl ändå att unghästen mår bra och att den trivs med livet och med det den gör.
Hellre en väl "arbetad" ett åring än en frustrerad ett åring som inte vet vad han ska göra av all sin energi, och får en massa smäll för att den inte kan stå still.

Jag känner ju inte dig personligen men jag kan utgå från bilden att din unghäst ser nöjd ut, och det är vad jag anser är huvudsaken då det är hästens välbefinnande man ska sätta främst när man arbetar med den, oavsett ålder.

(ursäkta att det blev lite långt :o)
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jag har en -05, en -06 och en -07 i hagen, islandshästar. De utvecklas långsammare. Jag har erfarenhet av hästar som satts igång alldeles för sent så det har jag hela tiden i bakhuvudet, naturligtvis!!!

Jag tänker mej att man aldrig får belasta kroppen förrän hästen rent fysiskt har vuxit tillräckligt färdigt, men man bör heller inte vara för sen. En ettåring kan man inte belasta fysiskt överhuvudtaget, tvååring kan man eventeullt tömköra, longera eller leda i backar några minuter någon gång ibland. Ungefär så. Min tvååring hade en himla tillväxtfas i somras och den är inte över än, med massor av växtvärk och överbyggd med 5 cm, så han slipper allt fysiskt tills han är klar med detta.

Även psykiskt är det i stort sett noll vad man kan göra med en ettåring. En sak däremot som är jätteviktig och det är att man själv alltid är envisast om man hamnar i en sådan situation då ledarskapet ställs på prov. Men då är det ju per definition hästen som är envis tills den själv tröttnar, och ingen som tvingar den till uthållighet. Det gäller som regel frågan om hästen ska få lov att börja äta innan eller efter att jag släppt i från mej maten, och sådant enkelt. Men annars inga som helst krav på koncentration. De kan inte koppla i så tidig ålder.

Vad är det då man kan och kanske t o m bör göra? En hel del, iallafall! Miljöträning, ledarskap, hantering och enkla ledövningar. Det finns massor att hitta på. Det är jätteskönt att hästarna har fått all miljöträning klara för sej redan i tidig ålder, dels är det lättare då och dels slipper man ta det samtidigt med inridningen, som ju är en känslig period i utbildningen. Det mesta jag gör med mina hästar gör jag i hagen, antingen hantering uppbundna (ofta tillsammans) t ex kratsa hovar, beröring etc, eller i frihet, så att de kan springa ifrån när de vill. De är tryggast tillsammans och i frihet.

I somras lade jag ut en pressenning i hagen och tänkte ställa ut foderhinkarna där för att de skulle vänja sej vid att gå på pressenning. Men jag hann inte veckla ut pressenningen förrän ettåringen hade klivit rakt över alltihop. Bara för att hon och tvååringen är bästisar så gick han efter. Hade han varit själv hade han säkert fegat. Hade jag lett honom i grimma så hade han lärt sej att stå emot trycket. Men strax efter kom fölet också och bet tag i kanten och ruskade om precis som en hund och tyckte att det var jättekul när det prasslade! Så där stod jag med foderhinkarna och fick mest ställa ut dem för att bli av med maten jag lagt upp!!! Ungefär såhär försäker jag alltid att träna unghästarna.

Tvååringen gillade inte att jag svabbade hans ben med svamp och hink i somras, medan ettåringen gillade det. När jag lät henne stå bredvid så smittade hennes trygghet av sej på honom så han slappnade av. Det är jättebra att låta hästarna vara tillsammans, de hämtar trygghet från varandra då!

När jag ville vänja dem vid sprayflaska så ställde jag ner hinkarna med foder på marken och ställde mej strax bredvid och sprayade rätt ut i luften. Hästarna fick själv gå fram till maten. Första gången provade jag hur långt ifrån jag måste vara för att de ska våga gå fram och äta. Andra gången ställde jag mej lite närmare. Då åt bara ettåringen. Tvååringen stod en bit ifrån och tyckte att allt var läbbigt. Sedan högg hon in på hans portion också. (Det var små kvantiteter) och hon åt upp allt hans medan han tittade på och jag sprayade och så tog jag hinkarna och gick. Tredje dagen hade han tänkt på saken över natten och hade bråttom fram för han tålde inte att bli överkörd av en yngre häst på detta viset! Stoltheten segrade över fegheten och det ledde till att träningen uppnådde sitt syfte - han vande sej vid ljudet av sprayflaska! Sedan sprayade jag på detta avståndet ytterligare några tillfällen medan de åt och lade sedan detta åt sidan, tills nästa år. Nästa år tänker jag vänja dem vid att tåla att sprayet landar på kroppen också. I den takt de själva tillåter.



Saker man kan göra utan att skada hästarna:
- All vardagshantering
- Täcke, gjord, träns, sele påhängda, och låta dem gå lösa i hagen en stund ibland med detta på, tillsammans med kompisarna och under uppsikt.
- All miljö, men bara på ett rätt sätt
- Ledarskap, ledövningar, röstkommandon, flytta undan för tryck
- Klara av att vara ensam från flocken en liten stund, t ex i box en stund eller ledd ut på gårdsplanen och tillbaka, bara mycket kort. Bara principen, och inte för tidigt, och när hästen blir äldre så kommer mognaden förmodligen av sej självt, så låt den utveckla sitt mod själv. Går den i stor kuperad hage så tränas den automatiskt i att våga släppa de andra hästarna ur synfältet ibland.
- Har man möjlighet är det ypperligt att lasta sin häst tillsammans med en kompis och åka till ett ridhus och låta dem vistas där en stund då och då, utan några som helst krav, bara vara!

Allt detta kan jag inte se som skadligt. Man måste vara inkännande.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Antar att du syftade på det här inlägget:

"Ju tidigare man vänjer sin unghäst vid olika saker (ex.vis att vara själv) desto lättare har man det i farmtiden. Man tjänar så otroligt mkt på att hantera den unga hästen mkt från början.
Gillar inte riktigt resonemanget en del har (säger inte att du tänker så) att "när hästen är 2,5-3 år, DÅ ska vi göra det och det och det...." Då får den stackars hästen värsta chocken när det kommer så mkt nytt på en gång, bättre att introducera nya grejer ända från första början."


Men... först måste man lära hästen saker, SEN kan man börja kräva dessa saker av hästen. Man kan inte kräva någonting av en häst som man inte vet att den förstår/klarar av.

Man kan inte kräva av en 3-åring att den ska kunna stå still i stallet om den inte lärt sig det innan....

Nej just det, det var ju det jag menade
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Du skadar absolut inte din ettåring genom att köra honom ca. 3 ggr/vecka. De rådgivare du har har helt rätt.

Håller helt och hållet med....

Läs boken "unghästar", den används som läromedel på hästutbildningar. I förordet står bla: Citat: "För ett tiotal år sedan var begreppet "sent tagen" något positivt. Det visade att unghästen inte hade ridits in för tidigt och blivit överansträngd. Idag vet vi att detta är helt fel, tvärtom är unghästtiden (fram till fem års ålder) den viktigaste när det gäller att bygga upp och påverka skelettets hållbarhet och musklernas utvecklingsförmåga. Detta innebär att den häst som aktiveras i lagom takt under hela uppväxten är den som har största förutsättningar att bli hållbar och kunna prestera så bra som möjligt." slut citat.

Lycka till med din fina häst!!!
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Men... först måste man lära hästen saker, SEN kan man börja kräva dessa saker av hästen. Man kan inte kräva någonting av en häst som man inte vet att den förstår/klarar av.

Man kan inte kräva av en 3-åring att den ska kunna stå still i stallet om den inte lärt sig det innan....

Så rätt du har!! Jag reagerar ofta på att människor förutsätter att hästarna "kan" en massa saker (ex stå stilla, bli duschade etc), utan att man egentligen har en aning om vad hästen varit med om förut. Det tar massor med tid och engagemang att skaffa sig en väluppfostrad och trygg individ!
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Så rätt du har!! Jag reagerar ofta på att människor förutsätter att hästarna "kan" en massa saker (ex stå stilla, bli duschade etc), utan att man egentligen har en aning om vad hästen varit med om förut. Det tar massor med tid och engagemang att skaffa sig en väluppfostrad och trygg individ!

Javisst, och ju tidigare man börjar vänja dem vid saker, desto tidigare kan man ställa grundläggande krav på sin häst (som ex.vis att stå stilla i stallgången eller gå lugnt när man leder den)
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Hon är lasttränad så att man kan lasta henne själv.
Står uppbunden på gången.
Kan bada med slang (och hink).
"NH-tränad" i snöre.

Kort sagt, grundhanterad och det räcker.

Nästa vår (08) ska hon köras in och på hösten ridas in. Ca en månad på inkörningen och en månad på inridningen och resten av tiden kommer hon skrota i hage och åka på några utställningar.

Hon är även van att gå som handhäst.

Men det skulle INTE gå att köra in henne nu, hon växer så det knakar!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jaa vi har gjort lite allt möjligt med vår bebis :d

*Träns (lr rättare sagt bett) vande hon sig vid redan innan hon blev avvand. Hon ville sno mammas bett hela tiden så tillslut fick hon ett eget och det var inga protester alls :)
*Har haft vojlock + gjord
*Täckad
*Uppbunden
*Lasttränad (åkt själv), går rakt på och backar förståndigt ut!
*Löshoppad - jätteklok på hinder!
*"hängd på" och klappad/tryckt överallt samtidigt som hon går
*Lite styrning med tyglarna
*Gått med tömkörnings/longergjord
*Kan vara ensam överallt (även om det inte är frivilligt ;) )
*Kan ha 'påsar' över huvudet/ögonen ;) och överallt på sig.
*Tvättad med slang och svamp

Sen kommer jag inte på mer.
Vi ska börja tömköra henne snart och om det går bra (och kommer snö) kommer vi tolka henne lite i vinter.
Så fort vi får tag i en vagn och en bra gubbe som hjälper oss kommer vi köra in henne ordentligt. (om vi inte gör det själva, får se..)

Ah, kom på en sak till. Hon kan rymma från hagen också! :idea:
Vem bryr sig om en fjuttig eltråd när man har en decimeters vinterpäls? :smirk:
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

min är född april -06.. är en Islandshäst och skall alltså inte ridas in än på ett par år....

hon är idag snäll och trygg när det handlar om att stå själv i box, lastas samt åka transport, borstars o stå uppbunden m.m.

jag går en liten kort promenad med henne en gång i veckan...

ska inte göra nåt annat än på nåt år.... i vinter får hon vila igen (vilade i somras då jag hade brutit nyckelbenet.. :P)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 147
Senast: Mirtai
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 904
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 068
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp