Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Har läst några inlägg ang "utbildningsnivån + tempot" på unghästar, och jag tycker det är lite fel taktik att ha målen att "när den är 6 månader, då SKA den kunna det o det o det, o när den är 1 år då ska den kunna det o det, o sen när den är...". Har en -07a som är mycket klar över det hon blir ombedd att prova på, tex stå i gången lugnt o stilla, verka hovarna, lasta, bli ledd till o från hage själv, vara själv i stallet, tränsat i gången, haft på täcke i hagen m.m. Men detta har jag under inga omständigheter forcerat fram, utan tagit allt i hennes takt. Skulle hon varit osäker med någonting eller tvekat med något skulle jag abolut inte varit så tidig med henne.
Det jag tycker ÄR just att man ska titta på individen och se vad den är redo att testa på, och märker man att den är det och det inte sliter på den så tycker jag, visst Go For It! då jag tror att man får igen det senare när den ska börja utbildas på RIKTIGT.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

:D

helt otroligt ofattbart hur lite folk vet om hästar.....att förfäras över en som faktiskt FATTAR hur viktigt det är att börja i tid med hästar för deras hållbarhet.Att allt är enklare om man börjar hantera dom i tid.

Fahlis...heder åt dig som förbereder din häst på ett bra sätt :bow:

För övrigt så håller jag på o tömkör mina för fullt och till veckan ska dom i vagn och börjas med så smått...vid årsskiftet räknar jag med att dom klarar av att jogga 8 km - 1 mil varannan dag....
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

helt otroligt ofattbart hur lite folk vet om hästar.....
Fast de tror tvärtom om sig själva.
att förfäras över en som faktiskt FATTAR hur viktigt det är att börja i tid med hästar för deras hållbarhet.
Mmmm och hävdar det motsatta. Ju längre man väntar med belastning av leder,senor, ligament, hjärta och lungor.........ju sämre förutsättnigar för hästen i framtiden.
Att allt är enklare om man börjar hantera dom i tid.
Ja några ledarskapsövningar har då aldrig jag/vi behövt i vårat stall med våra unghästar.
Fahlis...heder åt dig som förbereder din häst på ett bra sätt
Verkligen. Forsätt så och du kan till och med öka på lite fler dagar.
För övrigt så håller jag på o tömkör mina för fullt och till veckan ska dom i vagn och börjas med så smått...vid årsskiftet räknar jag med att dom klarar av att jogga 8 km - 1 mil varannan dag....
Idag 16:50
Vi har kört in våran enda unghäst. I aug var det bestämt. Han körs nästan varje dag runt 20min jogg och jag tror han "släpps" någon raka varje tur. Vid årskiftet börjar fortkörningen........ Då klarar de en motionsrunda i hyggligt tempo i 30-45 minuter.......utan att flåsa lungorna av sig.
3-åring / Förskolan
4-åring / Lågstadiet
5-åring / Mellan stad
6-åring / Högstadiet
7- åring / Gymnasiet
8-åring / Vuxen
Tänk så olika.
föl/går med mamma
avskilld (åring)/ dagis
1½/ lågstadie (=inkörning)
2år/ mellanstadie
3 Högstadie (start) och förhoppningsvis får man en häst som snabbt tar sig upp i gymnasiet.......OCH......inget jag vågar hoppas på högskola eller universitet
4 medelålder
5,6,7,8 gammling
10 eller 12 pension.
Jag kallar 1½ och 2 åringen för unghäst. En 3 åring är vuxen
gulan
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

håller med gulan och martha..

jag har en 07a hemma som jag för ett par veckor sen skilde från mamma på nätterna.. om någon månad har jag tänkt skilja dom helt och då börja gå ut och gå med henne.. så småningom med sele också så hon vänjer sig med trycket.. runt årskiftet börjar tömköra lite smått.. ta jäätte lång tid på mig med det så hon verkligen hinner fundera över det.. sen framåt våren ska vagnen på.. Han ska helst kunna köras lugnt i skritt ett par kilometer iaf innan hon åker iväg på sommarbete.. Sen på hösten tar jag upp körningen igen..

så har jag iaf planerat men visar det sig att det inte passar fröken så tar jag det givetvis i hennes takt
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Tänk så olika.
föl/går med mamma
avskilld (åring)/ dagis
1½/ lågstadie (=inkörning)
2år/ mellanstadie
3 Högstadie (start) och förhoppningsvis får man en häst som snabbt tar sig upp i gymnasiet.......OCH......inget jag vågar hoppas på högskola eller universitet
4 medelålder
5,6,7,8 gammling
10 eller 12 pension.
Jag kallar 1½ och 2 åringen för unghäst. En 3 åring är vuxen
gulan

Jag håller till viss del med om detta men.. Pension vid 10-12????? :confused:
Då måste man ju verkligen ha pajjat hästen i förtid.
Pension för mig är när hästen är minst 18 år.
Sen håller jag inte redigt med om att en 3åring är vuxen heller. Den är ju fortfarande i grundutbildningsstadiet. :)
När den är ca 4-7 ungefär är den ju också under utbildning/mognad/tillväxt.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Innom travet förstår man att en häst inte klarar hur mycket som helst, så därför är gränsen satt till 12 år för hingstar och 10 för ston. Det är ochså för att man vill ha snurr på aveln.
Det är sällan en häst tävlar upp till maxålder. Skador sätter stop för nästan alla travhästar.
Då måste man ju verkligen ha pajjat hästen i förtid.
Som jag sa ovan. Ja, hästar går sönder och det har jag full förståelse för. Det är inte lite belastnig de utsätts för. Däremot har jag ingen som helst förståelse för att ridhästar -sparsamt tävlade eller tävlat låga höjder typ 110-120 får skador och uttdömda vid låg ålder.
Pension för mig är när hästen är minst 18 år.
Beror på vad hästen gjort i sitt liv, eller hur? Jag kan bli ledsen då jag hör någon gammal storhoppare eller en dressyrklasshäst som är 17-18 år få kajka runt på tävlingsbanor. De säger med beundran i rösten......den där hästen gick världskuppen för 5 år sedan -"stil going strong". Varför kunde inte hästen få ett lugnt "familjeliv" efter det då?
Med vissa travhästar sker det ochså och jag lider å deras vägar. En häst som efter livet som travtävlingshäst inte har någon karriär efter tävlingslivet (ofta valacker) blir sålda till privatbanor och får tävla om en skinka eller en korv och kuskens ära. ( detta i Italien, ej i Sverige) Det känns inte bra. Här finns inga dopingkontroller utan det är frittfram. Jag vet inte hur dopingkontroll sker på en vanlig lokal hopptävling i Köping, men jag skulle gissa att den inte är rigorös......
Sen håller jag inte redigt med om att en 3åring är vuxen heller. Den är ju fortfarande i grundutbildningsstadiet.
Det där beror heeeelt på vad man som ägare förväntar sig av sin häst. Tänker man på den som omogen och ska hanteras varsamt och försiktigt, så kommer hästen att uppföra sig som en omogen och valpig unghäst. Och tvärtom. Nu pratar jag om psykisk mognad. Den fysiska beror ju på hur hästen har grundjobbats och förberetts och vad man ska ha den till. Självklart måste man förstå att en treåring fysiskt inte ser ut eller är som en sexåring.
När den är ca 4-7 ungefär är den ju också under utbildning/mognad/tillväxt.
Som sagt. Beror på vilken sport man inriktar sig på, men att grunden är lika viktig för alla hästar som ska brukas av människa.
gulan
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Jag är väldigt tidig med mina hästar, men när dom är runt 1år så ser det ut ca så här:

*Ska kunna ledas med grimma och grimskaft utan problem
*Ska kunna stå i stallgången utan problem
*Borstas
*Inte reagera på hovslagare eller något sånt
*Ha bett i munnen utan problem
*Stå i hagen själv i hagen
*Stå själv i stallet
*Åka transport
*Tömköras
*Löshoppas lite smått
*Ridhus utan problem
*Trafik van och presseningar m.m. ska vara lugnt

Sen promenerar jag varje dag med dom, 15 - 20 min om dagen.
När dom är 2 ½ år sitter jag upp första gången lite smått och sen när dom är 3 börjas den riktiga inridningen och utbildningen
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Innom travet förstår man att en häst inte klarar hur mycket som helst, så därför är gränsen satt till 12 år för hingstar och 10 för ston. Det är ochså för att man vill ha snurr på aveln.
Det är sällan en häst tävlar upp till maxålder. Skador sätter stop för nästan alla travhästar.
Jag pratade visserligen om ridhästar nu.Travhästar är ju lite skillnad iom att de verkligen hårdtränas, och som du säger (ev) går till avel senare.

Som jag sa ovan. Ja, hästar går sönder och det har jag full förståelse för. Det är inte lite belastnig de utsätts för. Däremot har jag ingen som helst förståelse för att ridhästar -sparsamt tävlade eller tävlat låga höjder typ 110-120 får skador och uttdömda vid låg ålder.
Det är ju därför att man många gånger sätter igång dem för hårt.
Mna kan inte förvänta sig att alla hästar är 100%igt starka i ben och leder vid 4års ålder när många börjar tävla dem.

Beror på vad hästen gjort i sitt liv, eller hur? Jag kan bli ledsen då jag hör någon gammal storhoppare eller en dressyrklasshäst som är 17-18 år få kajka runt på tävlingsbanor. De säger med beundran i rösten......den där hästen gick världskuppen för 5 år sedan -"stil going strong". Varför kunde inte hästen få ett lugnt "familjeliv" efter det då?
Med vissa travhästar sker det ochså och jag lider å deras vägar. En häst som efter livet som travtävlingshäst inte har någon karriär efter tävlingslivet (ofta valacker) blir sålda till privatbanor och får tävla om en skinka eller en korv och kuskens ära. ( detta i Italien, ej i Sverige) Det känns inte bra. Här finns inga dopingkontroller utan det är frittfram. Jag vet inte hur dopingkontroll sker på en vanlig lokal hopptävling i Köping, men jag skulle gissa att den inte är rigorös......
Fast varför ska man sluta tävla bara för att hästen blivit "gammal".?
En fräsch häst kan om man har tur tävlas när den är 20 och kanske även ännu äldre.
En tjej i min stall har en liten ponny som är 19 (tror jag) som har gått som både tävlingshäst och ridskolehäst hela sitt liv och den hästen älskar att hoppa.
Jag tycker personligen inte att man behöver sluta träna/tävla hårt förrän det verkligen märks på hästen att den börjar bli gammal.

Ang doping så tvivlar jag på att det är så spec. vanligt på lokala hopptävlingar. Iallafall inte medveten doping.

Det där beror heeeelt på vad man som ägare förväntar sig av sin häst. Tänker man på den som omogen och ska hanteras varsamt och försiktigt, så kommer hästen att uppföra sig som en omogen och valpig unghäst. Och tvärtom. Nu pratar jag om psykisk mognad. Den fysiska beror ju på hur hästen har grundjobbats och förberetts och vad man ska ha den till. Självklart måste man förstå att en treåring fysiskt inte ser ut eller är som en sexåring.
Återigen tänkte jag på ridhäst och inte travhäst.
En travhäst är ju ganska så "färdig" som 3åring medan en ridhäst är precis i början på sin karriär.
Man lär den ju grunderna när den är 3, för att sen bygga upp det mesta när den är 4-5.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Det är ju därför att man många gånger sätter igång dem för hårt.
Ja, för hårt och för sent, utan en ordentlig förberedelse.
Mna kan inte förvänta sig att alla hästar är 100%igt starka i ben och leder vid 4års ålder när många börjar tävla dem.
Nej har man slarvat med grunden (vilket jag tycker att många gör) så kan man inte räkna med att hästen ska hålla heller.
En travhäst är ju ganska så "färdig" som 3åring medan en ridhäst är precis i början på sin karriär.
Men en häst ser väl likadan ut på insidan? Travare eller ridhäst? Ska hästarna andvändas av människa så är en tidig start mycket viktig. Innom travet är en häst nästan rökt som tävlingshäst om inte blir inkörd i tidig ålder. En unghäst som blivit två år och är oinkörd är inget att hänga i julgran.
gulan
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Ang doping så tvivlar jag på att det är så spec. vanligt på lokala hopptävlingar. Iallafall inte medveten doping.


Här tror jag tvärt om! Jag tror att VÄLDIGT många hästar på lokal nivå skulle fastna i en dopingkontroll även om jag håller med om att det säkert i 99% av fallen är omedvetet från ryttaren.
Hur många hobbyryttare har koll på att det kan räcka med en minttablett för att provet ska ge utslag?
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Svar på: + några fler inlägg från andra!!!

Istället för att skriva ett nytt svar här, då jag PRECIS gjort det i den andra tråden som rosita startat (Tävla en åring!!!), kopierar jag här mitt svar (med några tillägg!) :

INNAN jag tog beslutet att köra in min unghäst var jag VÄLDIGT skeptisk! MEN efter att ha rådfrågat FLERTALET MYCKET KOMPETENTA veterinärer, uppfödare och kunniga hästmänniskor med låååång erfarenhet, tog jag beslutet. (Ska kanske tillägga att jag själv bor i Helsingborg, är 42 år, har hållt på med hästar i ca. 35 år, haft flertalet hästar, tävlat både hoppning o dressyr och känner mycket hästfolk.) Fick råden från SAMTLIGA tillfrågade, och det var en hel del, att det var det BÄSTA man kan göra med sin åring! De ÖNSKADE att fler gjorde på samma vis! Det hade förebyggt många skador!! (Tänk så många som rider in sina omusklade o "oarbetade" hästar som 2½-åringar!) Förr körde man nästan ALLTID in "halvbloden" tidigt! (Och det räcker att du går tillbaka o kollar bara något tiotal år!') I många länder gör man på detta vis fortfarande!

Sen får man ju faktiskt se från individ till individ!! Min hästs föräldrar är/var (mamman fick jag tyvärr avliva i feb.) riktiga arbetsmyror. Farfar Elmshorn är en arbetsnarkoman av stora mått, vilket hans avkommor oftast ärver. Min "lill-kille" är otroligt trygg i sig själv o tycker det är UR-KUL att "arbeta". Hade det inte varit så, så hade jag inte tänkt tanken ens! Detta är en häst som verkligen behöver stimuleras!! Som det är nu tömkörs han ca. 10-15 min i hage, på väg el. fält 1-2 ggr/v. Han körs ca. 10-15 min 1-2 ggr/v. Alltså någon vecka körs han 2 ggr o tömkörs 1 gång. Någon vecka tvärtom. Någon vecka körs han 1 gång o pysslas med ett par gånger, vilket oxå väl räknas som lite "arbete". OCH....JA, jag tar hänsyn till hur han mår och är. Han FÅR vila emellanåt. ALL annan tid går han ihop med ett gäng hingstar o valacker i åldrarna 1½-2½ + en 6-årig "gubbe" som håller dem i ordning! Har fött upp honom själv och var med och förlöste honom. Skulle ALDRIG utsätta honom för något som han INTE klarar av! Och en mer social, positiv, glad o trygg häst har jag aldrig haft. Han har aldrig varit med om att någon människa varit dum mot honom. Det är aldrig någon som har "piskat" honom el. tvingat honom. Har ständigt öronen fram o kommer ALLTID i hagen!
Förresten om en vagn är välavvägd är det inte många kilo som hästen har i som tyngd i däckeln. Men som jag förstår så har "ni" inte så stor kunnighet om körning, eller?
Jag köpte sele i agusti genom Gunilla på selar.se. Hon var så snäll att hon på väg hem till Norrland från Holland, kom inom med selen o provade in den på Shiloh. (Hon är tom kördommare o har i många år dömt internationellt!) Hon höjde INTE på ögonbrynen utan tyckte att Shiloh var en JÄTTE-TREVLIG kille o att det inte var några konstigheter.
Har ni vägarna förbi Helsingborg-Ängelholm, så är ni mer än välkommen att få träffa både honom o mig!
Välkomna!!!


Samtidigt som en annan jag vet körde in sin ett åring och idag har den en brottskada (broskbildning) i ryggen p.g.a förtidig ansträngning av skelett som inte är färdigvuxen.
Men det är den risk du valde att ta så jag bryr mig inte.

Jag är inte emot att börja tidigt, jag red in min häst om 2 åring, sedan fick han vila från belastning till det att han blev tre och så hade jag en mycket ''enklare'' häst att ha o göra med.
Men jag tycker att köra in en åring är fel, hur rätt ni än säger att det är.
Och bara för att jag säger det så vet jag inte lite om hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Hur kan man bevisa att det är av belastning och inte dåliga gener eller att den skrotat omkull i hagen? :confused:
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Hur kan man bevisa att det är av belastning och inte dåliga gener eller att den skrotat omkull i hagen? :confused:

För hästen ifråga var tänkt att bli en tävlingshäst och hade både stam och exteriör som talade därefter, och har pga av detta hållits i säkra sandade hagar och har aldrig haft en möjlighet att skada sig på det sättet. De kunde inte heller hitta något fel på hästen som skulle göra den skörare än någon annan.
Utan veterinärer har kommit fram till att skadan berodde på för tidigt ansträngning av skelett och muskler.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

men du måste väl hålla med om att det är konstigt att inte alla hästar från det kända travstuteriet är skadade då? för jag kan lova dig att alla tränas på samma sätt.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Min första tanke var att "gud vad bebisarna har höga krav på sig!"
Jag fick min som 1 ½ åring och under detta året har han bara gått och haft det mysigt och växt till sig. Varit ute och gått, sprungit lös i paddoken för att roa sig lite, stå uppbunden i stallgången, duschat, gå med täcke och åka transport (Är en ängel i trailern! :angel:)
Har precis skickat honom på inridning och då hade han blivit longerad 2 gånger med träns och haft träns på sig några ggr/vecka i 2 månader och blivit skodd fram. annars var han helt grön och det blev possitivt bemött kan jag säga. :)
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Min 06 (RP) som är en försiktig herre, men klok, gjorde följande i våras:

* Borstad
* Snäll vid verkning
* Transporterad (lös)
* Löshoppad 2 ggr
* Led i grimma och grimmskaft

Ska nu i höst/vinter/vår göra:

* Vara uppbunden.Provat 3 ggr, har gått bra (Har varit lite osäker innan, därför inte fastbunden i våras)
* Tränsas
* ev tömköras
* Bära sadel (litan ponnyputa)
* Ha täcke
* Benskydd
* Promeneras
* transporteras (uppbunden)
* löshoppning
* ev lite longering

Går på lösdrift med lillsyrran, mkt bra lekkamrat , och ett äldre sto. Har varit lite tunn här i höst pga av kastrering, växtperiod och pälssättning som kom samtidigt, men nu har han lagt på sig. Har verkligen mognat över sommaren när han bara har loppat sig!!

Skulle gärna köra in honom om jag hade haft rätt grejor och rätt folk till hjälp, nu får jag hoppa över det.

Min 07 (RP) hoppas jag att jag kan göra lite mer med under vintern/våren än vad jag gjorde med 06. Tror nog att det kommer att gå bra för hon har ett helt annat temperament:devil: än brorsan. henne måste man hålla lite kort, men hon är inte dum eller rädd, bara ifrågasättande:banana::banana:.
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

Hej

Min lilla skrutta är 1år och 6 mån. Hos uppfödaren gick hon på lösdrift med andra 1-åringar. Ingen hantering mer än en klapp vid fodring. När vi skulle hämta henne lastades hon på transporten utan problem och stod som ett ljus hela vägen hem. Utom i de hemska tunnlarna som vi var tvunga att åka genom:devil:

Jag köpte henne i Juli och har sedan dess vant henne vid grimman, att leda henne till och från stallet, med och utan kompisar vilket är minst sagt jobbigt för damen:)

Hon står snällt när man borstar henne och man kan visitera och lyfta hovar. Vi har även provat diverse "läskiga" saker. Hon har haft täckesgjord och täcke på sig. Benskydd, sadeln har legat löst ett par minuter utan problem. Allt är funkar kanon så länge som jag är lugn och hon får inspektera det nya sakerna som matte kommer med.

Hon är en pärla min lilla Corona...
 
Sv: Vad gör ni med era 1 åringar (-06)

För hästen ifråga var tänkt att bli en tävlingshäst och hade både stam och exteriör som talade därefter, och har pga av detta hållits i säkra sandade hagar och har aldrig haft en möjlighet att skada sig på det sättet. De kunde inte heller hitta något fel på hästen som skulle göra den skörare än någon annan.
Utan veterinärer har kommit fram till att skadan berodde på för tidigt ansträngning av skelett och muskler.

Plana hagar vill säga? :angel:




(Alla vet väl att hästar som går i kuperade hagar som unghästar blir starkare i lederna?)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 147
Senast: Mirtai
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 904
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 068
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp