Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Det som kan störa mig vansinnigt är hur allting som är ”tjejkodat” fortfarande verkar stå lägre i status inte bara hos barnen utan även bland föräldrarna. Om en tjej gillar motorsport, hockey eller liknande så är det respekt men en kille som gillar jazzdans eller ridning är helt klart obekvämt på ett annat sätt.

Vi har ju en numera snart nioåring som absolut har starka åsikter om hur han vill klä sig och vad som är coolt. Han har ingenting emot att sticka ut, om det görs på rätt sätt. Rosa och glitter kan han absolut ha fortfarande. Jag vet inte säkert om han fått pikar för nånting i skolan ännu, han är ganska brydd om vad folk tycker och tänker om honom rent generellt så tror att han skulle säga om någon varit på honom. Blir kanske värre i mellanstadiet vem vet 😬

Det är förjävlig. Det är likadant för vuxna, tycker jag. Häftigare med manligt kodade egenskaper och sysselsättningar än kvinnliga. Kvinna som man.

Sonen ärver mycket kläder från sina kusiner. De har väldigt fina saker, och tåliga, så vi är tacksamma för det. Tyvärr är det nästan bara blått, beige osv. Dottern har inte hunnit växa ur så mycket det senaste året, men när hon gör det så hoppas jag på mer diversitet i sonens garderob. Det är ju så himla fint med färgglatt, och rosa är min absoluta favoritfärg.

Så fint att höra att ni är så många här som pratar om normer hemma :heart
 
Jag är glad för att de andra två småkillarna på min sons förskola dels är otroligt trevliga! Men oxå att den ena har medvetna föräldrar och glada kläder. Den andra har en storasyster och ärver mycket.
Så min unge som har en väldigt blandad garderob sticker inte alls ut när han kommer i en rosa tröja.
 
Mina barn var på kalas för några veckor sen. En vuxen tittade på min son, 2,5 år, och sa vad gullig, är det en tjej? Nej det är en kille sa jag (helt neutralt). Jaha okej han har ju tjejkläder på sig sa hen.

Mitt barn hade då en mörkblå långärmad t-shirt med en basketboll i paljetter samt vita tights med färgglada ballonger och kaniner.
 
Sedan några månader slipper vi de långa nattvaken med ledsna barn med magont, efter att ha bytt laxativ från Lactulos till Forlax. En klar gamechanger för magarna. 👍

Nästa steg är att vänja bort nattmatningarna, jag har inga illusioner om att det kommer att bli en enkel resa.

För sömnen för oss vuxna, framför allt mig, är fortfarande inte så jättebra. 🥱
Barnen som nu är drygt 1,5 år somnar vid 20-tiden, vi lägger oss runt 21:30 och somnar ganska omgående. Oftast vaknar barnen 1-2 gånger vardera innan midnatt för litet flaskpåfyllning. Nån timme senare vill först den ene och en stund senare den andre upp i vår säng, inte förhandlingsbart. Under andra halvan av natten vaknar de 2-3 gånger vardera, det kan vara för litet flaskpåfyllning, eller tappad napp, eller allmän oro som behöver tröst, eller att de hamnat i en obekväm syskonhög med brorsans fot i ansiktet. Redan där är det alltså åtta-tio uppvak, under en ganska normal natt. Jag minns inte när jag senast sov en hel sömncykel.

(Med det sagt har det hänt att nån av dem faktiskt sovit en hel natt, kanske två gånger var sedan de föddes.)

Nu... morgonens andra espresso på jobbet. 🫨🙃
 
Tänkte ha en trevlig dag hemma med bägge barnen. Stora börjar med att tokgråta över sitt tv-spel :banghead:
Mina är visserligen på förskolan nu, men här inleddes dagen med att äldsta hade inte mindre än 3 gråtutbrott av olika anledningar...vi blev sena, sen var det vägarbete så blev ännu senare. Sen glömde(!!) jag vinka till yngsta när jag lämnat henne. Kanske påverkar det mig mer än henne, men min dag är typ förstörd.
 
Väckt mellan nattpassen för att barnets förskola ringde och ville veta tiderna för hösten. (1. Jag skulle stängt av telefonen innan jag somnade, fan. 2. Det är inte första gången de ringer och frågar. 3. Jag blir bara mer stressad för varje gång pga har ingen aning om höstens arbetstider för varken pappan eller mig.) Lycka till att somna om nu då när tankarna bara far runt angående hur vi ska lösa hösten så att alla blir nöjda.
 
Väckt mellan nattpassen för att barnets förskola ringde och ville veta tiderna för hösten. (1. Jag skulle stängt av telefonen innan jag somnade, fan. 2. Det är inte första gången de ringer och frågar. 3. Jag blir bara mer stressad för varje gång pga har ingen aning om höstens arbetstider för varken pappan eller mig.) Lycka till att somna om nu då när tankarna bara far runt angående hur vi ska lösa hösten så att alla blir nöjda.
Säg från öppning till stägning. Det där kunde jag bli galen på. Det kunde tjatas om semester och jag svarade att vi vet inte. Så länge sambon inte fått sin spikad eller jag detsamma så hade vi ingen aning tillslut svarade jag att än så länge vet vi inget annat så räkna med att vi jobbar.
 
Smart @Krålus (Att jag inte tänkt på det.)

Tycker fö att det är lite märkligt att det förutsätts att man har fasta tider måndag-fredag. Här verkar det vara mer regel än undantag att folk jobbar skift så jag tänkte ju att de borde vara vana på förskolan.

Hoppas att det är mindre struligt än vad det låter som när han väl börjar.

Hade varit fint med en förskola där alla föräldrar jobbat skift så att man kännt sig mindre jobbig :crazy:
 
Appropå tjejigt eller killigt har vi de så bra här i vår by!
De kommer killar med rosa och paljetter på förskolan och vår 8 åring i första klass bryr sig inte alls hur man ser ut i skolan, eller jo han vill känna sig men fin men har inget emot att köpa de där jätte fina Unicorn stövlarna med blommor på och har hittills aldrig fått några kommentarer om det.

Vi köpte nya ridbyxor för ett tag sen (sonen använder bara maya delorez) de byxor som sitter bra på honom ligger under tjej fliken på barn och han reagerar direkt.
- men mamma varför står de att de är byxor för tjejer? Det spelar väll ingen roll om man är tjej eller kille som använder dem, tänker om de kommer en annan kille och vill köpa ridbyxor och köper de som står kille då blir de ju alldeles för stora. 🤷

Jag är så glad varje dag han fortsätter ha så fina skolkompisar 😍
 
Ikväll har jag varit på föräldramöte på skolan där 6åringen börjar i höst. :) Blandade känslor, skolan verkar bra, det är den som ligger i vår by och all personal som var med verkade väldigt bra. Men, det är så himla många barn! 🙈 3 grupper i förskoleklass med runt 27 barn per klass... Och så är 1-3 på det. Jämfört med de dryga 60 barn på förskolan nu. Vet såklart att det finns betydligt större barngrupper på andra ställen i landet men det är mycket mer än jag någonsin var med om själv som barn. Det blir förhoppningsvis bra, iaf väldigt spännande med skolstart 😊
 
Smart @Krålus (Att jag inte tänkt på det.)

Tycker fö att det är lite märkligt att det förutsätts att man har fasta tider måndag-fredag. Här verkar det vara mer regel än undantag att folk jobbar skift så jag tänkte ju att de borde vara vana på förskolan.

Hoppas att det är mindre struligt än vad det låter som när han väl börjar.

Hade varit fint med en förskola där alla föräldrar jobbat skift så att man kännt sig mindre jobbig :crazy:
Ja det är ju inte lätt att veta ett halvår innan om man inte har raka tider. Ibland visste vi inte förrän typ 14 dagar innan jul vilka dagar vi skulle jobba. Semester har Ibland vi fått svar på i slutet av maj. Mitt jobb har tjafsat med kunden och kunden har inte velar svara typ. Samma med sambon Ibland har inte Semester varit spikat förrän i slutet av maj typ.
 
Ikväll har jag varit på föräldramöte på skolan där 6åringen börjar i höst. :) Blandade känslor, skolan verkar bra, det är den som ligger i vår by och all personal som var med verkade väldigt bra. Men, det är så himla många barn! 🙈 3 grupper i förskoleklass med runt 27 barn per klass... Och så är 1-3 på det. Jämfört med de dryga 60 barn på förskolan nu. Vet såklart att det finns betydligt större barngrupper på andra ställen i landet men det är mycket mer än jag någonsin var med om själv som barn. Det blir förhoppningsvis bra, iaf väldigt spännande med skolstart 😊
Sonen var på första besök i skolan idag. I hans klass är de 3 st 🙈 vilken skillnad
 
Vi ska på besök på dotterns blivande skola om några veckor.
Min känsla är att det är för tidigt att börja vid 6 år.. men nu är det som det är.
Hon kan redan läsa och skriva så på det sättet är det väl inga problem. Men jag tycker sexåringar fortfarande känns rätt små 🥺
 
Vi ska på besök på dotterns blivande skola om några veckor.
Min känsla är att det är för tidigt att börja vid 6 år.. men nu är det som det är.
Hon kan redan läsa och skriva så på det sättet är det väl inga problem. Men jag tycker sexåringar fortfarande känns rätt små 🥺
Min 6åring känns redo. Han är född i januari med flera kompisar som är december 17-barn och därför började redan förra året. Jag är SÅ glad att han inte hamnade på den sidan nyåret, det tror jag inte hade varit lika lyckat...

Senaste året har han mognat enormt och blivit mer självständig på flera sätt, jag tror skolan blir en bra och nyttig grej att ta sig an 😊
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 473
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 281
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp