Vad gör vi? Del CXCV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde sova eftersom jag skall upp och se F1 vid 04:45. Nu börjar jag ifrågasätta om det ens är värt att sova för mindre än 4 timmar. :D
 
Det var jag som skulle gå och lägga mig klockan sju. Av någon anledning sitter jag här och är inte ett dugg trött. Får nog ta några insomningstabletter. Varför blir jag alltid pigg den här tiden på dygnet :idea:
Fast om du inte måste upp i morgon bitti när det är lördag, varför ta insomningstabletter en fredag kväll? Jag tar när jag absolut måste sova för att jag antingen är så övertrött, slut och har värk av sömnbrist eller om jag måste sova men är för stressad. Annars undviker jag det för att inte skapa en tillvänjning.
 
Det var jag som skulle gå och lägga mig klockan sju. Av någon anledning sitter jag här och är inte ett dugg trött. Får nog ta några insomningstabletter. Varför blir jag alltid pigg den här tiden på dygnet :idea:
Om jag blir trött på kvällen så är det vid 19-21 och efter det blir jag piggare igen :meh: så du har mina sympatier!

Jag har börjat med att lägga mig i sängen efter middagen på vardagen innan en arbetsdag så får jag somna om jag gör det (oftast gör jag det), vaknar jag innan kl 00 så läser jag en stund, gör mig färdig och sedan läser en stund igen innan försöker somna igen några timmar senare. Då har jag fått några timmars sömn tidigare iallafall. Vaknar jag vid kl 00-01 så gör jag mig färdig och ev läser en kort stund innan jag blundar och oftast somnar jag igen efter en stund.

För första gången på flera år så lider jag inte av sömnbrist 😅 Vilket är/var ofta ett problem då jag gick och la mig vid kl 00 eller senare på vardagar innan arbetsdag, pga jag hade hunnit bli pigg igen.

Kanske lite tråkiga kvällar men jag ligger och läser (med musik ibland) vilket är ändå ganska mysigt.
 
Om jag blir trött på kvällen så är det vid 19-21 och efter det blir jag piggare igen :meh: så du har mina sympatier!

Jag har börjat med att lägga mig i sängen efter middagen på vardagen innan en arbetsdag så får jag somna om jag gör det (oftast gör jag det), vaknar jag innan kl 00 så läser jag en stund, gör mig färdig och sedan läser en stund igen innan försöker somna igen några timmar senare. Då har jag fått några timmars sömn tidigare iallafall. Vaknar jag vid kl 00-01 så gör jag mig färdig och ev läser en kort stund innan jag blundar och oftast somnar jag igen efter en stund.

För första gången på flera år så lider jag inte av sömnbrist 😅 Vilket är/var ofta ett problem då jag gick och la mig vid kl 00 eller senare på vardagar innan arbetsdag, pga jag hade hunnit bli pigg igen.

Kanske lite tråkiga kvällar men jag ligger och läser (med musik ibland) vilket är ändå ganska mysigt.
Jag minns nämligen att jag har läst att det var vanligt för tidigare människor att lägga sig när det blev mörkt (inte mycket att göra utan el), och som bekant så är det många timmar som det är mörkt här uppe på vintern så de vaknade efter några timmar. Slappade, pratade (och hade sex), innan de somnade igen inför nästa dag. Så det känns inte som en jättedum inställning för mig, är dock säkert konfirmationsbiasad 😅

Edit: Googlade och hittade bekräftelse på att jag inte bara inbillat mig, se nedan.
Evidence suggests that an eight hour sleeping pattern may not be natural for us. During and before the 15th Century, we used to sleep in two shorter periods over 12 hours. Due to a lack of artificial lighting and candlelight, our ancient ancestors went to bed at dusk for around four hours, woke in the middle of the night and were active, then slept again until dawn. During the winter, they would have slept for even longer. Documents from the 16th Century even show that doctors advised couples that the best time to conceive was between the two sleeps.
https://www.blindsdirectonline.co.uk/500-years-sleep/
Eller här: https://www.news-medical.net/news/20170517/History-of-sleep-what-was-normal.aspx
 
Senast ändrad:
Det har såhär långt varit en bra natt, men jag känner i kroppen att den längtar hem till sängen så jag hoppas resten av natten går smärtfritt och snabbt så jag kan köra hem i lugn och ro. Första anhalten blir hästarna som vanligt men säcken med kraftfoder får nog ligga kvar i bilen tills efter helgen.

Sen raka spåret hem, släppa ut hundarna, ge katterna mat och fylla på hundarnas matskålar innan jag släpper ut hönsen och hundarna och jag går in och jag vidare till sängen. 😴

"Bara" 24 timmar kvar av den här natthelgen när jag åker hem om förhoppningsvis två timmar. :up:
 
Morgon och tja... Jag sitter i soffan. För ovanlighetens skull. Sitter medvetet på skarven mellan två dynor eftersom soffan är som minst nedsutten där. Funderar lite på hur det kommer bli ikväll när en ny soffa står här. Det blir inte den planerade klädseln, för den blev visst slutsåld igår :meh: Den klädsel vi nu väljer istället är dock betydligt billigare, så jag är glad ändå...

Helst hade jag köpt en begagnad soffa, men det har visat sig vara omöjligt att hitta någon passande. Och det ska bli skönt med en ny, fräsch och bekväm soffa. Funderar nu på om man ska rädda någon av soffkuddarna som hundbädd eller liknande.
 
Blev en upphackad natt för min del. Drömde omständligt och fick äta lite mitt på natten för att kunna somna om 🙈
Funderar på hur jag ska lägga upp förmiddagen på bästa sätt för att få in en powernap innan två fördelsdagskalas 😅
 
Tjurar över att det snöar. Bakar bröd i någon form av terapi för att det snöar, och äter godis till frukost. Timjan och pumpafröbröd, ingen aning om det blir bra. Degen blev lite våt... men försöker lita på att det kommer gå bra ändå :nailbiting:

Ska springa långpass sen när jag tjurat klart och bakat klart.
 
Förstår ni våren här? Det är så vackert!
IMG_2790.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
69 155
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 722
Skola & Jobb Jag har bytt arbetsgivare ett par gånger i livet och det har varit lite olika. En chef tycker jag var lite väl ful när hon mer eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 919
Senast: RedQueen
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 077
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp