Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CXCVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dricker citronte och snörvlar och funderar på att börja rensa i någon låda. Hämta in en flyttlåda från förrådet och stoppa ner lite saker jag trots allt inte behöver här inne och fortsätta sortera ut-Bra att ha, kastas, skänkas, säljas.
 
Jag har pratat om ballarna i hela mitt liv. Tror alla infödda skåningar, precis som jag, är uppfödda med orden balle och ballarna, där det inte menas något könsord alls.
"Du har en fläck på höger balle"- fläck på byxorna på höger skinka.
"Jag blev stucken av en geting på ballen när jag satte mig på gräset"- hände mig, satte mig och blev stucken av en geting på ena skinkan, fullständigt normalt att säga för 11-åriga jag utan att tänka att balle plötsligt skulle tolkas som något annat av andra.
"Han sitter på ena ballen"-hunden sitter på ena delen av rumpan sådär lite på sniskan.

Balle är ett neutralt ord för minst ett helt landskap, känns märkligt att man ska sluta använda det för att någon annan tänker på andra saker.

Att det för övrigt används som förkortning för balkong är inte ovanligt heller, hör flera använda det, kanske för att så mycket från andra landskap flyttar till Skåne så vi är van vid att ta till oss andra uttryck också.

Men visst. Min hund är hädanefter på balkongen. Och sitter på skinkan.
Jag är uppväxt på andra sidan Skåne mot där du var. Jag har aldrig kommit i kontakt med ordet annat än i hästsammanhang.
 
Haha, verkligen inte. Använder också ballen när jag pratar om rumpan.
Sedan barnsben precis som jag? Jag har inte mött någon skåning som inte vetat vad jag menat och balle är ju ett ord som alltid kommer upp när man pratar om skånska ord, vanligare än rullebör ju, och det är nog det ordet för skinkorna som jag hört mest av andra skåningar ord (jämfört med skinkor/stjärt). Och gump för rumpan. :) Det säger min 22 åriga son för att han tycker är så sött, gumpen (och ballen/ballarna av samma orsak utan att ha en tanke på något könsord).

Jag får komma ihåg att använda skånskan när jag pratar med min familj för att inte bli mobbad och kallas utlänning och 08, och inte använda den när jag pratar med någon av annan dialekt för att inte riskera orsaka kränkning. ;)
 
Sedan barnsben precis som jag? Jag har inte mött någon skåning som inte vetat vad jag menat och balle är ju ett ord som alltid kommer upp när man pratar om skånska ord, vanligare än rullebör ju, och det är nog det ordet för skinkorna som jag hört mest av andra skåningar ord (jämfört med skinkor/stjärt). Och gump för rumpan. :) Det säger min 22 åriga son för att han tycker är så sött, gumpen (och ballen/ballarna av samma orsak utan att ha en tanke på något könsord).

Jag får komma ihåg att använda skånskan när jag pratar med min familj för att inte bli mobbad och kallas utlänning och 08, och inte använda den när jag pratar med någon av annan dialekt för att inte riskera orsaka kränkning. ;)
Jadå, sedan barnsben. Gump också!
 
Jag är uppväxt på andra sidan Skåne mot där du var. Jag har aldrig kommit i kontakt med ordet annat än i hästsammanhang.
Det här fick mig för övrigt att skratta högt! :D Jag bodde ju mitt i Skåne så på "andra sidan Skåne", är ju precis var som helst :D Himla roligt när man tänker på vilken beskrivning du gav :D
 
* du har en fläck på höger pungkula
* jag blev stucken av en geting på pungen
* han sitter på ena pungkulan

Är hur det tolkas som av mig och förmodligen de allra flesta människor (finns säkert några undantag) som bor norr om skåne.
Ja det är bäst att vi lär de obildade skåningarna hur man pratar alltså, inte ok att lära sina barn könsord! Regeringen borde införa SFI för skåningar!

Balle är danska för rumpa/skinka.
Balle är en ort i Danmark.
Balle är en vanligt (del av) efternamn i Danmark. Tex. Bögballe.

Man kan ju undra varför det är så vanligt i Skåne och inte har med något könsord att göra.
 
Mtp hur det för dig är totalt främmande att andra tycker det ser illa ut att skriva balle, fast flera påtalat det, så är det nog som du (och enbart du) säger här ovan...
Det var du som kom in efter alla andra och slängde ur dig, inklusive efter ett inlägg där jag skrivit att jag inte ska använda det.
Så du borde kanske lära dig läsa först innan du börjar hacka? Obildad får stå för dig, läskunnig är jag ännu, trots att jag är skåning. Eller det är kanske tack vare att jag flyttade därifrån?!
 
Vilket jäkla tjat det blev om ett sketet ord.... I mina ögon betyder det mannens dingelidong och jag skiter fullständigt i om någon använder det som ett ord för balkong. Balle, balle eller balle liksom. Sandlådenivå nu, sluta läs om det nu sticker så mycket i ögonen.
 
Hemma. Det var lite mulet när jag gick hemifrån så tänkte inte på paraply. När jag var och handlade började det verkligen ösa ner. Att jag dessutom måste åka till två olika affärer för att hitta det jag ville ha hjälpte inte upp det. Stod och frös och blev genomdränkt på vägen hem i väntan på buss och tvärbana.

Hoppade in i duschen och tog en lång varm dusch. Sedan myskläder och tofflor. Härlig känsla att vara torr och varm. Och naturligtvis har det slutat regna nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 393
Senast: hundtant
·
Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
555
Senast: Fille
·
  • Låst
Tjatter "Det vore synd om matte saknade katthår på sängkläderna..." Matte funderar på att köra favorit i repris vad gäller middagen, det...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
77 988
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp