Vad gör vi häst-edition del 1

Det blev ingen lunka lunka ute i skogen. Det blev räcerponny lunk i skogen. Han må vara en fjording men attans vilken motor! Fick försöka övertala honom att gå lite saktare så vi inte ramlar över stock och sten. Lyssnade han på det? Nej... Men vi hade roligt ändå! En riktig mystur i 40 min. Halle var nöjd och glad kille. 🐎🌪🌟

Är så stolt över mig själv också, äntligen börjar självkänslan av att rida ut själv komma tillbaka. Men de är inge svårt när man sitter på Halles rygg. ❤️🐴

Visa bifogad fil 140226

Min fjordpålla hälsar att fjordisar absolut kan vara turboponnys 🤣
 
Blev en till lunka lunka tur. Men med sambon som sällskap. Pigg häst idag igen. 😆

Sambon är nästan två meter lång om någon undrar varför bilden är tagen från himlen. 😂

IMG_20240302_161159_993.jpg
 
Idag är Halle utlånad till en tjej och hennes kompis i stallet. De ska ut på en skritt tur. Som tack för lånet så mockar de läsdriften, gör höpåsar och kastar in halm till halmringen. Jag sa att jag kunde göra allt annat och de bara rida men de ville fixa allt så jag är idag stallfri.

Men jag kan inte hålla mig så jag kanske åker ut ikväll och pussar på Halles mule 😆❤️
 
Idag är Halle utlånad till en tjej och hennes kompis i stallet. De ska ut på en skritt tur. Som tack för lånet så mockar de läsdriften, gör höpåsar och kastar in halm till halmringen. Jag sa att jag kunde göra allt annat och de bara rida men de ville fixa allt så jag är idag stallfri.

Men jag kan inte hålla mig så jag kanske åker ut ikväll och pussar på Halles mule 😆❤️

Hehe är likadan 😇🥰
 
Tränade I dag och det gick mycket bra! Det var dock ett sånt pass där vi fick fräscha upp det grundläggande, dvs reaktioner på skänkeln. Har hamnat lite i att han svarar på hjälpen men bara "halvhjärtat"/3 steg typ, så i dag kollade vi av att han hela tiden svarade ordentligt och att jag gav lätta hjälper innan ev. förstärkning.
Han blev superfin och galoppfattningarna som är lite tveksamma blev superfina i dag :up: Såklart när han faktiskt är framför skänkeln och alert 😅
 
Nu är vi äntligen igång efter en jobbig vinter på många sätt. Vi har ridit ut en hel del, och häromdagen fick jag tillbaka dressyrsadeln som blivit toppstoppad. Igår jobbade jag på att göra två byten på en svag båge på ena långsidan. Min häst har inga problem att byta i serier i en enkelslalom där han vet vad han ska göra. Däremot har jag jättesvårt att få honom att förstå att han ska byta två gånger på en långsida. Jag tror helt enkelt att han tycker jag sänder så mycket brus så han måste sortera - och då sorterar han bort den andra byteshjälpen för han har ju redan bytt liksom. Jag försöker förstås renodla och bli tydligare men svårt med känslig häst. Genom att rida en svag båge, bara ett par meter på mitten liksom, är det lättare för honom att förstå. Min plan är att göra bågen svagare och svagare.
Idag red vi ut på ett relativt nytt ställe, där vi hittade en bra runda förra helgen. Idag gjorde vi den aningen längre. Det är verkligen kul att hitta nya vägar på nya ställen, även om man rätt ofta får vända också! Det är ju galet blött ute så många ställen går inte att ta sig fram och gå rakt ut i skogen är just nu inte att tänka på.
 
Åkte ut en stund på kvällen. Klippte manen och mätte honom med viktbandet för att se hullet. Han har gått ner några kilon. Så det är härligt att se! Inte många men vi kan säga såhär att han på viktbandet började på 470 cirkus och vi räknade ut att bandet visar ganska bra enligt räkne formler från min foderrådgivare med +- 10 kg ca. Så det känns bra att det händer något med hans övervikt. 🌟

20240303_200032.jpg
 
Åkte ut en stund på kvällen. Klippte manen och mätte honom med viktbandet för att se hullet. Han har gått ner några kilon. Så det är härligt att se! Inte många men vi kan säga såhär att han på viktbandet började på 470 cirkus och vi räknade ut att bandet visar ganska bra enligt räkne formler från min foderrådgivare med +- 10 kg ca. Så det känns bra att det händer något med hans övervikt. 🌟

Visa bifogad fil 140380
Vilken vikt siktar ni på? Jag mäter också med likadant måttband och Mariella ligger på 181 cm (har glömt vilken vikt det motsvarar).
 
Vilken vikt siktar ni på? Jag mäter också med likadant måttband och Mariella ligger på 181 cm (har glömt vilken vikt det motsvarar).
425-430 kg räknade foderrådgivaren ut att han ska ligga på med sin mankhöjd och kroppslängd osv. Hon räknade ut med nån formel att han väger ca 460 kg vilket är lite mycket för en liten d ponny. 😄

Men det går framåt, han får ett magrare hösilage. Halm i ring och nät samt lösdrift. Så förhoppningsvis så hamnar han på rätt kilovikt om några månader. Han går mer nu också då det finns fler möjligheter att röra kroppen på detta stallet. När han är igång 100 procent så kommer jag att höja givan av hösilage till 9 kg då han kan äta det när han är i full träning.
 
Sitter och taggar till att vi ska på UC säkerhäst på lördag jag och Halle. 🥹🌟

Ska bli så roligt 😍🙏 vår första träning tillsammans med tränare. Om än så miljöträning med ballonger och diverse saker de kan reagera på. 🐴
 
Ikväll blev det lekar i paddocken. Halles bästa lek är nog pall parkeringen. Han blir så glad när jag ställer mig på en pall att han springer med öronen framåt och parkerar så fint.

Vi körde först att han fick stå på andra sidan paddocken. Jag går till pallen som är platsbyggd och ropar in honom. Så lycklig ponny. Å så roligt att få se framsteg! 🙏🥹
Screenshot_20240304_213119_Gallery.jpg
 
Skam den somger sig! Tredje gången gillt har jag nu tränat på skänkelvikning trav (efter att vi gjorde det på en dressyrlektion). På lektionen gick hom riktigt fint, men orkade inte riktigt hålla igång traven och gå i skänkelvikning samtidigt. Och första och andra gången vi tränade på det själva blev hon seg, och gick emot handen och ville absolut inte lyssna på mig, eller ens gå i någorlunda form i traven. Men idag blev hon till sist mjuk och fin och jag fick känna på några steg i trav som kändes så där mjuka och elastiska med höjd rygg och så vi nästan hängde kvar i luften och så gick hon så fint åt sidan för ett lätt tryck med skänkeln. Vet inte om det beror på att vi hade sällskap i ridhuset idag och hon var lite extra framåt!
 
Igår hade jag ut en barfotaverkare till Halle. Å hon var så duktig. Hon kollade vinklar, kollade på hur han står, var han flyter ut och hur hans hovar funkar för honom. Det kändes som en föreläsning och jag var helt uppslukad av all information.

Min andra hovis har inte hört av sig sedan en månad tillbaka när jag frågade om en ny tid så jag har gett upp nu efter att jag påminnt flera gånger och inte fått gehör tillbaka...

Så nu har jag bytt till barfotaverkare och jag är såååå nöjd. Det första hon sa var att han är verkad på ett sätt som gör att står på tårna vilket gör att hans vinklar blir brutna och han kompenserar detta då med att stå mer under sig med frambenen för att avlasta knäna. Å det är ju inte alls bra. Men hon var otroligt duktig så nu är Halle nöjd och han slappnade verkligen av efter att han blivit korrigerad i verkningen. Är så glad att jag fick erbjudande att bli kund hos den här barfotaverkaren.
 
Igår hade jag ut en barfotaverkare till Halle. Å hon var så duktig. Hon kollade vinklar, kollade på hur han står, var han flyter ut och hur hans hovar funkar för honom. Det kändes som en föreläsning och jag var helt uppslukad av all information.

Min andra hovis har inte hört av sig sedan en månad tillbaka när jag frågade om en ny tid så jag har gett upp nu efter att jag påminnt flera gånger och inte fått gehör tillbaka...

Så nu har jag bytt till barfotaverkare och jag är såååå nöjd. Det första hon sa var att han är verkad på ett sätt som gör att står på tårna vilket gör att hans vinklar blir brutna och han kompenserar detta då med att stå mer under sig med frambenen för att avlasta knäna. Å det är ju inte alls bra. Men hon var otroligt duktig så nu är Halle nöjd och han slappnade verkligen av efter att han blivit korrigerad i verkningen. Är så glad att jag fick erbjudande att bli kund hos den här barfotaverkaren.

Nä man orkar ju inte tjata på folk liksom, det ska inte behöva vara så. Innan jag bytte till senaste hovisen hade jag en barfotaverkare. Var överlag nöjd förutom att jag tyckte tårna inte togs ner riktigt som jag tycker. Bytte när hästen efter en verkning blev halt.
 
Nä man orkar ju inte tjata på folk liksom, det ska inte behöva vara så. Innan jag bytte till senaste hovisen hade jag en barfotaverkare. Var överlag nöjd förutom att jag tyckte tårna inte togs ner riktigt som jag tycker. Bytte när hästen efter en verkning blev halt.
Ja, här har jag dock aldrig haft problem med att hästen blivit halt efter verkning eller skoning. Kanske mer öm på hårt underlag dock. Men jag hade en vanlig hovslagare först. Men efter att hen bokat om, inte dykt upp flera gånger på rad och meddelar detta efter ens bokade tid så känner jag inte för att jaga längre. Den här nya som är barfotaverkare var väldigt mån om att höra av sig i tid och verkligen vill ha en som kund. Sen att jag får en massa information om hovar som jag aldrig visste tidigare är ett plus. 🌟👌

Här kan ni se en bild på hur det såg ut med vanlig hovslagare, bilden är tagen kanske en vecka efter verkning hos vanliga hovis och bilden till vänster är från igår med barfota verkaren. 🙏☺️

Han släpper gamla sulan nu så därför ser strålen lite konstig ut. En ny växer ut underifrån.
picture_1709660083827.png
 
Sen vill jag också bara säga det att gamla hovis var bra när han skoddes. Men nu är han helt barfota så då passar det inte oss om han ska bli snedbelastad. Så jag är glad över samarbetet vi haft men känner att för Halles skull tar jag ett steg till och byter till en barfotaverkare.
 
Ja, här har jag dock aldrig haft problem med att hästen blivit halt efter verkning eller skoning. Kanske mer öm på hårt underlag dock. Men jag hade en vanlig hovslagare först. Men efter att hen bokat om, inte dykt upp flera gånger på rad och meddelar detta efter ens bokade tid så känner jag inte för att jaga längre. Den här nya som är barfotaverkare var väldigt mån om att höra av sig i tid och verkligen vill ha en som kund. Sen att jag får en massa information om hovar som jag aldrig visste tidigare är ett plus. 🌟👌

Här kan ni se en bild på hur det såg ut med vanlig hovslagare, bilden är tagen kanske en vecka efter verkning hos vanliga hovis och bilden till vänster är från igår med barfota verkaren. 🙏☺️

Han släpper gamla sulan nu så därför ser strålen lite konstig ut. En ny växer ut underifrån.
Visa bifogad fil 140500

Förstår du tröttnat. Det gjorde jag med den innan barfotaverkaren, fick jaga för att betala...Tyckte denne verkade ner hovväggarna så sulan kom ner väl mycket och så den mjuka hösten ledde till hälta. Så då bytte jag till en annan hovslagare som tog över verkningen och så skodde jag upp efter en halkincidens 🤗. Härligt att du är nöjd och lär dig mer 😃
 
Förstår du tröttnat. Det gjorde jag med den innan barfotaverkaren, fick jaga för att betala...Tyckte denne verkade ner hovväggarna så sulan kom ner väl mycket och så den mjuka hösten ledde till hälta. Så då bytte jag till en annan hovslagare som tog över verkningen och så skodde jag upp efter en halkincidens 🤗. Härligt att du är nöjd och lär dig mer 😃
Ja, till nästa vinterperiod så tror jag på limskor med broddar faktiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 933
Senast: Nox
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 499
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 515
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp