Vad göra med "slösare"?

Du skulle inte kunna be att få bara "bajsmockat" de dagar du inte är där och själv mocka ut blött och lägga in strö de dagar du är där?

Jag skulle aldrig acceptera det som stallägare pga hur snabbt ammoniakhalten skulle öka till nivåer som blir skadliga för alla hästar. Ska man bara bajsmocka måste man göra en ordentlig bädd enligt alla konstens regler, och det tar ett tag att bygga upp.
 
Alltså jag gillar att mocka så det blir extremt rent från kiss och bajssmul, och sopar golvet vid kissfläcken, pga hatar ammoniaklukt.

Men inte ens med den metoden går det 1 bal per mockning O_o. Som värst kanske 2/vecka.

Jag funderar liksom på hur det går till med 1 bal per dag... Står hästarna inne extremt många timmar så det blir väldigt stora mängder kiss? Är stallägaren kass på att mocka och vevar runt kisset? Är din häst väldigt orolig så den drar runt kissspån i hela boxen?
Nej de står inte inne extremt mycket och min är inte orolig heller. Jag antar att det handlar om nån slags extrem mani hos stallägaren, att spånet ska vara lika vitt som i balen. De gånger jag har mockat själv (jag mockar noggrannt ska tilläggas) går stallägaren ändå dit efteråt och mockar/skyfflar ut det spån som inte är "tillräckligt ljust". Sjukt.
 
Nej de står inte inne extremt mycket och min är inte orolig heller. Jag antar att det handlar om nån slags extrem mani hos stallägaren, att spånet ska vara lika vitt som i balen. De gånger jag har mockat själv (jag mockar noggrannt ska tilläggas) går stallägaren ändå dit efteråt och mockar/skyfflar ut det spån som inte är "tillräckligt ljust". Sjukt.

1 bal per dag är sjukt, det håller jag med om, men om du slarvmockar och lämnaar mycket kiss när du är där så är det inte så konstigt om stallägaren måste ta ut mycket när dom mockar, för att få det upp till sin standard, och sen måste fylla en bal. Vill man ta ut allt kiss för att slippa ammoniakångor, och mockar på rätt sätt, så motsvarar det cirka 1/3-1/5 bal per dag.

Går det 1 bal per dag om stallägaren mockar varje dag i en hel månad?

Tycker du att det är ok med "brunspån" som stinker och skadar hästarnas lungor och slemhinnor?
 
1 bal per dag är sjukt, det håller jag med om, men om du slarvmockar och lämnaar mycket kiss när du är där så är det inte så konstigt om stallägaren måste ta ut mycket när dom mockar, för att få det upp till sin standard, och sen måste fylla en bal. Vill man ta ut allt kiss för att slippa ammoniakångor, och mockar på rätt sätt, så motsvarar det cirka 1/3-1/5 bal per dag.

Går det 1 bal per dag om stallägaren mockar varje dag i en hel månad?

Tycker du att det är ok med "brunspån" som stinker och skadar hästarnas lungor och slemhinnor?

Jag slarvmockar inte eller lämnar "brunspån". Vart får du detta ifrån? Jag har skrivit att jag är väldigt noggrann men att detta måste vara nåt psykiskt hos stallägaren.
 
Jag tycker det beror jättemycket på häst huruvida det ska funka att bara lyfta bajset utan bädd eller inte, och på ventilationen i stallet förstås. En del släpar ju verkligen fötterna och drar upp urinen från golvet, och en del luktar mer än andra också.
 
Va? Jag och flera bajsmockar emellanåt i mitt Stall och det luktar aldrig ammoniak 🤔

Jag känner direkt lukten om det lämnats kiss kvar från dagen innan, men vi har olika känsliga näsor vi människor. Är det i flera boxar... Blir det fort outhärdligt. Det är dock normaliserat i väldigt många stall, folk tror att det är "normal stall-lukt", och tycker det är ok att man måste duscha håret varje dag för att inte "stinka häst".

Jag tycker inte det är normalt/acceptabelt. Jag kräver inte att alla ska tycka likadant som jag, jag säger bara vad jag tycker :).

I en välfungerande bädd funkar det ju dock jättebra att göra så. En djup, stabil en, som är torr på ytan.
 
Jag känner direkt lukten om det lämnats kiss kvar från dagen innan, men vi har olika känsliga näsor vi människor. Är det i flera boxar... Blir det fort outhärdligt. Det är dock normaliserat i väldigt många stall, folk tror att det är "normal stall-lukt", och tycker det är ok att man måste duscha håret varje dag för att inte "stinka häst".

Jag tycker inte det är normalt/acceptabelt. Jag kräver inte att alla ska tycka likadant som jag, jag säger bara vad jag tycker :).

I en välfungerande bädd funkar det ju dock jättebra att göra så. En djup, stabil en, som är torr på ytan.
Fast nä. Har man tillräckligt mycket spån som ligger stabilt och hästen inte rör runt allt så ligger ju kisset i botten under ett lager torrt spån. Det luktar inte för att man gör så enstaka gånger.
 
Fast nä. Har man tillräckligt mycket spån som ligger stabilt och hästen inte rör runt allt så ligger ju kisset i botten under ett lager torrt spån. Det luktar inte för att man gör så enstaka gånger.

De stall jag varit i har inte haft den mängden spån. De värsta jag varit i har så lite att en del av golvet alltid blir synligt på morgonen. Och kissblött betonggolv med dyngsura spånflagor på stinker nå vansinnigt efter bara någon timme.
 
De stall jag varit i har inte haft den mängden spån. De värsta jag varit i har så lite att en del av golvet alltid blir synligt på morgonen. Och kissblött betonggolv med dyngsura spånflagor på stinker nå vansinnigt efter bara någon timme.
Fast du kan ju inte dra slutsatser om bajsmockning utifrån hur dålig luften blir om boxarna inte ens strös tillräckligt för att kunna betraktas som hästvänliga. Jag har hela den här tråden tyckt att dina resonemang bygger på väldigt mycket gissningar och här blev det tydligt när du förutsätter att folk genrellt vansköter sina djur :(
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 606
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 871
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 332
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp