Vad göra?

J

Jenny_S

Jag som rubriken lyder, vad göra? Eller rättare sagt vad/hur hade ni gjort i denna situation.

Det som inte fick hända någonsin har hänt, min stallägare har bestämt sig för att flytta från gården. Gården är en hyres rätt med hus och stall i samma paket.
Efter många om och men har dom nu flyttat och lämnade gården den siste maj. From den siste maj fram tom den sista augusti så har en annan tjej i stallet skrivit kontrakt med person som äger hus+stall om att hon tar hand om detta.

Efter den sista augusti så är det ingen som vet hur det blir. .
Tjejen som just nu sköter det ska flytta och ta sin häst med sig samt är höggravid med sitt första barn.

Nu till problemet, vad ska jag göra? Det finns enligt mig ett par alternativ. 1.Jag kan stanna kvar hela sommaren och hoppas att det dyker upp en ny hyresgäst tills 31/8.
2. Jag kan redan nu leta efter samt flytta till en annan stallplats.
Ja det är väl de alternativ som just nu snurrar i huvudet. Att tillsammans med övriga hyresgäster hyra stallet var inte aktuellt då många fått kalla fötter och redan i månadsskiftet flyttar.

Jag har en "panik" plats som jag kan ta till om jag väljer att stanna sommaren ut men ingen ny hyresgäst dyker upp. Platsen är hos min pappa och dennes sambo på lösdrift. Detta är clearat med dom men problemet är att då hamanr han 5 mil bort enkel väg. . .
Detta är som sagt tänkt som en nödlösning.

Jag har även hittat en stallplats som dock är ca 1 mil längre bort än nuvarande, enkel väg. Dock är den lite billigare men inte exakt samma service men det jag behöver för att klara mig finns där.

Men jag vill ju inte flytta! Vart ute i stallet nu ikväll och inser att jag älskar ju varenda stubbe, sten och grässtrå på den där förbaskade gården! Dock hjälper ju inte de. . .

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vad göra?

Du menar hyra hela stallet? Den tanken har slagit mig, problemet där ligger i att han vill ha 15000 för bara stallet. Om man slår ut dom pengarna på antalet boxar så är det väl en rimlig kallhyra. Dock finns det inte hagar tilll antalet boxplatser om du förstår hur jag menar så det hade aldrig med gott samvete gått att fylla stallet.

Sen är det så att den service som hittills ingått (allt) har jag tyvärr inte möjlighet att tillhandahålla pga jobb med knepiga tider. Det gör ju att dels att stallet blir mindre attraktivt plus att hyran som den sett ut hittills hade fått sänkas. Då blir där väl knappt så det går runt är jag rädd.
 
Sv: Vad göra?

Jag tycker du ska ha lite is i magen, du har ju faktiskt en nödplats i augusti sen om det skulle skita sig fullständigt. Det är ju en lösdrift, så då kan du säkerligen med gott samvete deala med dem som har den om att inte behöva åka till stallet varje dag medan du letar ny stallplats. Det kommer säkert vara ett större utbud av stallplatser i augusti också att välja på om det inte kommer nya hyresgäster.
 
Sv: Vad göra?

Vem ska flytta in i höst, hästfolk eller? ha lite is i magen och se vad som händer i höst, dom kanske vill ha dig som hyresgäst.
 
Sv: Vad göra?

Tycker också att avvakta är det bästa för att se vad som händer men det är ju inte heller fel att ha plan A, plan B..... Man vet ju inte så det brukar jag tycka känns tryggare. Kanske annonsera i tidning efter stallplats nära där hästen går nu? Eller hör runt om det ligger fler gårdar i närheten man kan ju ha tur. Går din häst själv eller med andra hästar? Om hästen kanske kan ha "ej så hästlika vänner" så är det ju lättare att åka runt och prata direkt med de som har gårdar eller kanske vet andra som har utrymmet du behöver.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 210
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp