Bukefalos 28 år!

Vad grundar man fakta på??

E

Elisabethh

Jag har på olika kurser, olika böcker och olika hemsidor sett påståenden om hur hästar fungerar i flock och som individer. Men vad refererar man dessa påstående till? Många gånger känns det som att påståendena har gått i arv mellan olika tränare och är en kraftig förenkling för att passa in i ett system för människor.

Mycket är ju rena myter.

Ett sådant påstående som jag hörde nyligen är tex att i en flock så finns det en hingst och endast den hingsten får betäcka. Det finns studier på vilda hästar där man ser att den äldre hingsten kan låta andra hingstar i flocken betäcka. Man ser även att ungstona ger sig iväg från flocken och betäcks av andra hingstar och sedan återvänder. Man kan även observera flockar med fler än en hingst.

Jag tycker det är rätt vågat att gå ut och hålla kurser och låta säker på sin sak men inte egentligen ha en grund för vad man säger!
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Hur menar du att de inte har en grund för det de säger?
De har ju gjort studier som visar på den fakta de lär ut.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Nej de har inte alls gjort några studier. De kan stå och säga att det aldrig är någon annan än ledarhingsten som betäcker. Det finns inga studier som visar på att det är så. De bara rapar upp vad någon annan har sagt till dem utan att kolla att det ligger någon sanning i det.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Vad är det egentligen du ifrågasätter? Själva grejen om hingstarna och betäckningen, eller överhuvudtaget att folk säger saker utan att lägga fram bra referering?
På den sista punkten kan jag hålla med dig, det är irriterande med folk som säger "såhär är det, någon läste i nån tidning att nån sa så" typ... Men samtidigt kan man inte ta förgivet att det inte stämmer, bara för att de inte kommer ihåg/kan referera. Kan du själv referera till allt du säger? Är du en sån som aldrig tror på vad andra säger utan att få se/höra/läsa om det själv från en källa som du tycker är pålitlig? Bara en liten frågeställning.. Jag tror nämligen att alla kan säga saker ibland som de har hört från någon annan och som de tyckte lät bra.
Angående hingst-ämnet tycker jag inte att det låter särskilt konstigt. Det låter precis som det vi läst om i biologin (etologi) nyss, och jag tror mycket väl att det kan vara så i vilda hästflockar (kan skriva ut begrepp och förklara senare när jag har papprena här). De två scenarien som du beskrivit finns hos massor av arter, och jag kan mycket väl tänka mig att de kan finnas hos hästar med. Kanske har personen helt enkelt läst etologi och trott att det gäller för alla arter?
Vet inte om allt blev luddigt nu men aja...
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Jag tror att det finns människor som sprider "kunskap" som passar för deras syften. Oftast är naturen mer komplicerad än vi kan/orkar förstå - därför kan en förenklad version (och ibland helt felaktig) vara tilltalande.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Hejsan Hoppsan! Jag tänkte snabb kommentera det där med flera hingstar i en grupp med mera. Anledningen till att det ser konstigt ut med fakta och liknande är att den som skrivit och den som läser funderar på två helt olika typer av flockar. Den vanligaste är en harem flock där det finns en hingst, flera ston och deras föl och åringar. När åringhingstarna sticker iväg försöker de hitta ett eget harem som det tar över. Den gamla hingsten går då till solitär och den nya hingsten tar över genom att över betäcka de ston som redan var betäckta av gammal hingst. Sedan finns det andra typ av flockar. Det finns solitär flockar där det är en grupp gamla hingstar som inte vill vara ensamma efter att ha blivit utslängda, och till sist finns en flock typ som kallas unghäst flock där det är hingstar och ston i 2-4 års ålderna som av andra anledningar blivit utfrysta från sina t.ex harems flockar. Det är de flockar du tänker på.
Det har ingenting med att klaga på var folk får sina fakta ifrån det handlar om att ifrågasatta om man pratar om samma sak.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Och det där du har läst nånstans om att de finns ston som går iväg till andra flockar och sedan kommer tillbaka. Den där sidan/boken skulle jag väldigt gärna ha tag i för det skulle jag tycka var otroligt intressant som hippolog att läsa.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Allmänt så tycker jag att det är brist på kurser om hästar som är vetenskapligt underbyggda, och det är ofta svårt att kolla upp vad folk egentligen kan, eller om de själva bara har gått en entimmes kurs och bara upprepar...

Vad gäller hästflockar så tror jag att det har gjorts olika studier på olika hästflockar, och alla kanske inte har samma mönster? En hingst kanske tillåter andra hingstar att betäcka, men alla hingstar kanske inte tillåter det? Så om man ska förenkla och säga hur en hästflock beter sig, vilket ska man välja som typbeteende? Sedan kan det bero på vilken litteratur man har läst, i äldre böcker gissar jag att den ensamma hingsten figurerar, medan nyare studier troligare har hittat att det finns flera varianter.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Det är *precis* det jag menar, många säger saker om hur hästar fungerar i flock utan att ha vetenskap bakom påståendena.

Precis som MourvanMorr skriver
"Jag tror att det finns människor som sprider "kunskap" som passar för deras syften. Oftast är naturen mer komplicerad än vi kan/orkar förstå - därför kan en förenklad version (och ibland helt felaktig) vara tilltalande"

Och det tycker jag är rätt illa för det är inte så enkelt.
Hingstarna är ett exempel (de faller ofta offer för myter som gärna målar upp dem till dominanta monster)
Ett annat jag hörde är att ranghöga hästar ska få lov att ta överallt på en ranglägre häst men inte vice versa. Vad kommer ett sådant påstående ifrån? Jag har inga studier på sådant men i vår flock har jag aldrig sett något som man kan grunda ett sådant beteende på.

Och jag vill gärna se studier som bevisar att en ranghögre aldrig flyttar sig för en ranglägre eftersom det är ett vanligt spritt påstående och det verkar på en del tränare som att man raserar ledarskapet om man inte håller på det som människa (om man nu vill ha ett sådant ledarskap)
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Det finns studier där man ser att hingsten i det du kallar vanliga konstellationerna låter andra hingstar betäcka också.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Ja jag är "en sån" som gärna vill ha belägg för påståenden om hur hästar fungerar sinsemellan och det är det minsta man kan kräva av tränare som man betalar pengar för (ialla fall bra tränare)
Det finns faktiskt studier som man kan läsa på om man nu vill utge sig för att kunna prata om hur hästar fungerar i flock.
Det går även bra att berätta om egna observationer och erfarenheter självklart.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Ett problem tror jag är att hästforskningen som sådan kommit igång ganska sent. Sedan krävs en massa resurser för att vetenskapligt studera hästar i flock.

Tycker att du tar upp en jätteviktig fråga - det finns en massa "vetande" inom hästvärlden som inte på något sätt är vetenskapligt belagt. Detta med rangordning och ledarskap är ett exempel. Det är ju ganska enkelt att utgå ifrån att människan ska vara ledare över hästen i varje situation - och det kan jag köpa! Men, att utifrån det hävda att man ska vara "ledare" för att det är så det går till i en hästflock, det är något annat.
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Ja och man ska nog skilja på att försöka vara som en flockledare (vilket ju blir väldigt absurt) eller mer som en "flockmedlem".

Jag kom på ett annat påstående som någon kanske kan hjälpa mig med att förklara vart 17 det kommer ifrån?? :)
Man ska inte stå vid sidan av hästen (typ vid hals/manke) eftersom man då är ranglåg. (typ)
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Jag kom på ett annat påstående som någon kanske kan hjälpa mig med att förklara vart 17 det kommer ifrån?? :)
Man ska inte stå vid sidan av hästen (typ vid hals/manke) eftersom man då är ranglåg. (typ)

Den förklaring jag hört är att fölen går där. :rofl:
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Men det är ju en välkänd vänlig gest mellan hästar att stå och klia varandra. Och man har observerat i flockar att gå och beta eller vila bredvid en annan individ är ett sätt att visa särskilt gillande mellan individer. Det är ett sätt att knyta band och gäller även vuxna hästar, inte bara mor och föl. Så då borde vi ju definitivt stå mycket vid sidan :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad grundar man fakta på??

Håller med dig.

Man behöver ju kunna variera sina positioner. I dag ska jag tömköra, då behöver jag vara bakom. I morgon promenerar vi på en smal stig, då är hästen bakom. Går vi längs en grusväg går vi jämte...
 
Sv: Vad grundar man fakta på??

Öht har många sina egna åsikter om vad som är bra, & sina egna metoder.
Många tränare kör med grejer som verkligen inte är minsta genomtänkta eller säkra på ngt sätt.
När jag som hbl människa klev in i islandshästvärlden blev jag rätt chockad över detta i början men jag vet att sortera ordentligt bland alla teorier & metoder.
 

Liknande trådar

Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 173
Senast: KickiH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har rätt länge varit med i vad jag tror är den största hundgruppen på FB, men ser det ena inlägget efter det andra som får mig att...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 594
Senast: Jeps
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 296
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp