Vad händer?

Sv: Vad händer?

jag sa det i december till dig.. eftersom att jag vet att du gillade Midde så vet jag att jag sa att han hade flyttat..
och visade inte jag dig tidningen med Kine i i torsdags och påpekade det där med midde och sa även då att han flyttade i december..? :p
 
Sv: Vad händer?

Jo, men sedan när förväntade du dig att jag har ett sådant minne för?
 
Sv: Vad händer?

du får väl skriva upp det då.. varför är du t.ex intresserad av det nu men inte innan då?
 
Sv: Vad händer?

Därför att jag undrar varför den inte stod i största ponny spiltan på en gång om den nu endå var ledig.
 
Sv: Vad händer?

onödigt att flytta på hästar om det inte måste ske.. det var alltså bättre att ha DD i den spilta han var van vid tills det att han vant sig vid stallet och all rörelse och sådant..
 
Sv: Vad händer?

BeastieBabe och moonlightgarden... Chatten sitter inte HÄR ...
Om ni ska messa varandra kan ni väl skaffa msn eller nåt ???
 
Sv: Vad händer?

BeastieBabe skrev:
men gör alltså myndigheterna fel som kräver ingensättning av utrymmet mellan boxvägg/tak när detta är mittemellen de rekommenderade måtten?

Man får som sagt skilja på "bör" och "ska", men just vad gäller mått i boxgaller och mått mellan galler och tak så är det en rätt stor olycksrisk. Jag tror dom gör rätt när de kräver igensättning.

Vår inspektör anmärkte om galler för några fönster, utan att ange ett återbesiktningsdatum. Drygt ett år senare damp det ner en lapp med kontrollbesiktningstid så visst kom de och kollade igen!

För boxstorlek, takhöjd, bredd på gång osv så är inte måtten enbart satta för rörelsemöjligheterna: utan man tänker också på antal kubik luft - och att det finns tillräckligt för de som ska bo där.

I våras hade vi sista inspektionen för "Säker Gård" och de sejourerna har varit bra mycket tuffare än vad kommunen är.
 
Sv: Vad händer?

Som jag har fatta det så måste alla stall godkännas av en djurskyddsinspektör innan hästarna flyttar in.

Vi gjorde så att mina föräldrar kontaktade komunen och sa att dom måste komma och godkänna vårt stall (tog jävligt länge innan dom masade ner sig hit:mad: ).

Då kollade dom mått, skötel, säkerhet och allmänna saker som;

Hur ofta rids/körs dom (hur länge)?
Hur många timmar i hagen?
Vilka hästar står i stallet?

Anledningen till varför vi själv kontaktade dom var för att det finns många hästhatare här som kan få för sig att säga massa skit. Då har man sitt på det torra och kan slänga ur sig; "kontakat djurskyddet så får du höra."

Tycker att man ska hålla måtten, till vilken nytta är det att mindre mått? Vill man inte sina hästar det bästa, även om dom kanske bara står inne några få timmar?
Själv har vi större mått än vad lagar säger. Hästarna är 151 & 82 men allt är byggt för 170 hästar.
 
Sv: Vad händer?

om man inte bygger själv utan flyttar in på en gård med befintligt stall river man inte gärna ut hela inredningen för att det fattas 10 cm längst bort i stallgången..
 
Sv: Vad händer?

Det är ju klart, 10cm tro jag dock inte att dom bryr sig så mkt om.

Men som sagt, måste inte stallbyggnader vara godkända innan inflyttning?
 
Sv: Vad händer?

nybyggnationer ja..
befintliga stall, nej..
 
Sv: Vad händer?

När kom han då? Förre elelr efter midde åkte?
 
Sv: Vad händer?

i samma veva.. men DD är stor D så han fick stå i större spilta för att det fanns en ledig..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 905
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 382
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 603
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 058
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp