Vad händer?

Widerberg

Trådstartare
Om en djurskyddsinspektör kommer till ens stall och kikar och något
inte håller måttet, tex för smal stallgång, för liten box osv?
 
Sv: Vad händer?

Då får man ta på sig ansvaret att åtgärda det hela om man inte kan få dispens...
 
Sv: Vad händer?

Och gör man inte det blir det ett föreläggande. Som om det inte följs först får någon form av ekonomisk sanktion (typ om detta inte är gjort innan XX XX Xx så får den ansvarige betata X antal kronor som straff)
I slutända om det riktigt allvaligt så kan det bli böter eller fängelse och förbud mot att hålla djur i stallet.
 
Sv: Vad händer?

chrysler skrev:
Då får man ta på sig ansvaret att åtgärda det hela om man inte kan få dispens...
Men hur petiga ska de egentligen vara? Och vad kan man få dispens för? ex. Takhöjd på 2 m, box som är ½ kvm mindre än "kravet", smal stallgång?
 
Sv: Vad händer?

Alltså, jag tror inte det är så noga i ett litet privat stall. Vet flertalet som har för smal stallgång, lågt i tak etc. Dom har fått anmärkning på det men har inte behövt åtgärda. Tror det är värre om du bedriver verksamhet av något slag. Vi hade för lågt i tak (fick egentligen bara ha typ d-ponnier i stallet och min häst är 170 cm) men fick inte något föreläggande eller straff. Vi hade kollektivstall med åtta boxar. Kanske är olika från kommun till kommun (?)!
 
Sv: Vad händer?

Beror lite på det hela alltihopa, vem som kollar å så vidare.

Vi har fått anmärkningar på våra boxdörar, något dom vill att vi skulla fixa men tydligen inget vi behöver göra för vi fick inget datum utan bara en anmärkning.
 
Sv: Vad händer?

jasså, vad fick ni för anmärkning då? för smala?
 
Sv: Vad händer?

ridskolna fick riva en hel spiltrad och bygga om då det fattades 40 cm mellan 2 spiltrader, hela privatstallet fick byggas om från 13 boxar till 11 för att dom var för små för stora hästar..
en skolhästbox hade en stolpe längs ena långsida som stal 2 dm av bredden så då fick man räkna bort det, som tur var räckte boxen ändå.. men detta var på ridskola/inackorderingsstall med 50 boxplatser så där är dom ganska noga..
 
Sv: Vad händer?

Japp, dom ska vara 1,10 minst i bred så vi fick en lätt anmärkning på det. men det är oxå det enda vi har anmärkning på i vårat stall.
 
Sv: Vad händer?

hmm jo.. 1,20 säger lagen i mina papper (skrev ut förra veckan från jordbruksverkets hemsida)

fast era boxar använd inte alltför mycket och ingen ska ju pressa in en ardenner där heller.. :D det gäller juh bara några feta isläningar..
 
Sv: Vad händer?

Det finns ju klara regler, men det finns ju också människor som ska kolla det hela.
När dom var hemma hos mig förra året var det riktigt roligt. De var två stycken en som jobbat länge med det här och en vad jag uppfattade alldeles ny tjej.
Den nya gick runt med tumstock och mätte och höll på. Kom fram till min ena box dörr var en centimeter för hög över golvet. Hon anteckande detta med en gång i protokollet. Den "gamle" sa då jamen det är ju bädd i boxen och mäter du från den så är inte dörren för hög. Sedan forsatt den nya att mäta och mäta och påpeka små saker. Att det stod ett levande späjlstaket med lössangrepp i den ena boxen det såg hon inte. Jag pratade med den äldre om att vi fått hem henne bara någon vecka tidigare och att hon fick stå där för att inte kunna smitta de andra hästarna under behandlings tiden, den här boxen har inga grannar. Den nya mätte på och kom fram till att det saknades 30 kvadratcentimer på den här boxen för den här hästen. Då sa till och med den gamle att nu fick ju ta och hejda sig lite. Men hon fortsatte i samma stil.
Dessutom kom hon det fantistiska att vi var tvugna att göra en test på vattengenomsläppligheten i marken vid vårt avlopp inom en månad. Detta var i början på februari och vi hade en meter tjäle. "Det är bara att gräva ett hål och hälla lite vatten och se hur lång tid det tar innan det försvinner" sa hon. Ja lycka till! Det kom dessutom 70 cm snö ovan på tjälen så inte gick det att gräva och hälla inom en månad.
Så det är nog inte bara från kommun till kommun utan från kontrollant till kontrollant.
 
Sv: Vad händer?

Jag tror visst att de är noggranna även vid privatstallar. Vi har fått föreläggande om att halva vår stallgång är för smal (mäter ca 2,3 m ist för 2,5 m om jag inte minns fel) och att stalldörren inte är fullt 2,2 m hög (vi måste ta bort tröskeln). Sedan har vi inte 45 cm mellan boxvägg och tak, utan snarare 40. Samtligt ska ändras nu i sommar.

(och vi har bara tre egna halvblod i vårt 6-boxars stall)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer?

Sen kan man i viss mån få dispens pga olika anledningar, vi behövde till exempel inte åtgärda den låga takhöjden eftersom det var gamla anrika byggnader som skulle ta skada av ombyggnation.
 
Sv: Vad händer?

Jag hyr in mig i ett stall på 6 boxar och där är stallgången JÄTTE smal..är förvånad över att det inte behöde ändras, faktiskt.
 
Sv: Vad händer?

Jo fast det var ju några år sedan våra dörrar blev bedömda å då stog det på papperet, fast det kanske betyde att dörrarna bara var 1,10 å att det var därför vi fick anmärkning.
 
Sv: Vad händer?

moiran skrev:
Jag tror visst att de är noggranna även vid privatstallar. Vi har fått föreläggande om att halva vår stallgång är för smal (mäter ca 2,3 m ist för 2,5 m om jag inte minns fel) och att stalldörren inte är fullt 2,2 m hög (vi måste ta bort tröskeln). Sedan har vi inte 45 cm mellan boxvägg och tak, utan snarare 40. Samtligt ska ändras nu i sommar.

(och vi har bara tre egna halvblod i vårt 6-boxars stall)
mellan boxvägg och tak är ganska viktigt, hästen kan fastna med huvudet och bryta nacken.. men stalllgången tyckte jag var lite fjantig om det ändå är privatstall..
 
Sv: Vad händer?

moonlightgarden skrev:
Jo fast det var ju några år sedan våra dörrar blev bedömda å då stog det på papperet, fast det kanske betyde att dörrarna bara var 1,10 å att det var därför vi fick anmärkning.
hmm jo det kanske var så dom menade.. ibalnd vet man juh inte riktigt.. jag tycker att era boxdörrar fungerar fint för att släppa in/ut hästar genom.. annats skulle det kanske ha varit om stallgången var väldigt smal och hästen måste vrida kroppen redan innan hela hästen kommit ut ur boxen.. då är det nog mer viktigt med dörrbredden..
 
Sv: Vad händer?

Jo antagligen, men vi har ju stall för islandshästar å inte för ardenner heller så det kanske är därför vi slipper anordna störe dörrar. En ardener behöver nog inte dörrar den kan nog kliva rakt över :D
 
Sv: Vad händer?

Fröken_Skåne skrev:
Jag hyr in mig i ett stall på 6 boxar och där är stallgången JÄTTE smal..är förvånad över att det inte behöde ändras, faktiskt.
jag har också sett ett såndant stall, Moonlightgarden hyrde in sig där det var 4 boxar.. har nog en bild på det stallet ute..
gallerbitarna som syns på högersidan tillhör den sidans boxar.. c-ponnyn kunde precis vända sig i stallgången så jag tror att bredden låg på max 160-170 cm eller så..
{A6257E67-A411-495E-AC94-1B1443B2E3DF}.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 905
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
632
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
921
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 393
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp