Vad händer?

Sv: Vad händer?

moonlightgarden skrev:
Jo antagligen, men vi har ju stall för islandshästar å inte för ardenner heller så det kanske är därför vi slipper anordna störe dörrar. En ardener behöver nog inte dörrar den kan nog kliva rakt över :D
haha, ja.. det skulle man vilja se.. men det finns nog flera hästar som gärna skulle hoppa ut ifrån dom där boxarna.. dock skulle det väl inte gå så bra med tanke på landningssträckan.. :p
 
Sv: Vad händer?

Varför inte är ju bara att svänga på en gång, det är väll snarare fotfästet som ska diskuteras...

Di bara lära slänga ut den finaste bilden oxå :p
 
Sv: Vad händer?

för stallgång finns bara bör, dvs en rekommendation, inte ska mao
 
Sv: Vad händer?

ja de har du rätt i nu när jag läser det finstilta.. stallgång, dörrbredd, dörrhöjd, mellanrum mellan liggande och stående galler (dvs boxvägg/tak)..

men gör alltså myndigheterna fel som kräver ingensättning av utrymmet mellan boxvägg/tak när detta är mittemellen de rekommenderade måtten?
 
Sv: Vad händer?

haha, japp.. alltid finaste bilden :P

fast det är kanske över de delarna som ligger mittemir täckeshänagran som är smartast att hoppa över, då finns det juh lite dämpning på väggen :p
 
Sv: Vad händer?

Japp. Visst är det viktigt. Det ska nog dock ganska mycket till för att de ska hänga sig där när det är 40 cm mellanrum. Men det är det som känns vettigast att åtgärda, och skulle nog bli gjort även även om det inte var krav på det, eftersom vi tidigare pratat om det själva men inte fått tummen ur.

Att det fattas 20 cm på stallgången och några futtiga cm på stalldörrshöjden känns lite tramsigt dock. Särskilt med stalldörren. Är det för att hästarna inte ska slå huvudet i dörrkarmen om de ställer sig på tröskeln? :angel:

Nåja. Mellanrum mellan galler och tak är lätt ordnat. Tröskeln till dörren fixas också hyfsat lätt. Vad gäller stallgången får det bli dörrar genom ytterväggen till baksidan i de tre boxar det gäller. :crazy:
 
Sv: Vad händer?

Är det så? Är alla de punkter vi fått bassning på i vårt stall rekommendationer? :crazy: Då ska jag nog dubbelkolla med mor vad kontrollanten egentligen sa, och sen får det bli ett samtal till fröken kontrollant. :smirk:
 
Sv: Vad händer?

Hänger det täcken på min hängare nu? Isåfall skulle man kanske ta å riva ner den annars...

Nja dom kasnmke dunkar in huvudet i stången då vet du :p
 
Sv: Vad händer?

*knapplån*

Hade inspektion för någon vecka sen...

Har en bjälke i bägge boxarna på 2,20 = åtgärda.
Boxdörrarna va 5 cm från golvet och enl lag ska de va max 3 cm = åtgärda.
Stalldörren är 2x1 m = åtgärda.
Ingen frånluft (stall 8 x 12 m i kvm med 2 boxar i ena änden) = åtgärda.

Vad va de mer (hmm) nja de räcker väl ;) så i sommar blir de lite ombyggnader ;) Men men ...
 
Sv: Vad händer?

moiran skrev:
Är det så? Är alla de punkter vi fått bassning på i vårt stall rekommendationer? :crazy: Då ska jag nog dubbelkolla med mor vad kontrollanten egentligen sa, och sen får det bli ett samtal till fröken kontrollant. :smirk:
ja, fast det kan vara bestämt inom kommunen att dom har rekommendationerna som regel.. men ifrågasätt det så kanske ni får dispens.. :idea:
det brukar löna sig att veta och trycka på lite :D
 
Sv: Vad händer?

moonlightgarden skrev:
Hänger det täcken på min hängare nu? Isåfall skulle man kanske ta å riva ner den annars...

Nja dom kasnmke dunkar in huvudet i stången då vet du :p
hmm ja, du har juh faktiskt bott där en hel vecka och gått igenom stallet varje dag så du bör väl veta om det hänger något på din hängare :p

Uppmärksamhet: Obefintlig.. :D
 
Sv: Vad händer?

Du vet att jag struntar i detaljer. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att min täckeshängare där.
 
Sv: Vad händer?

corzette skrev:
*knapplån*

Hade inspektion för någon vecka sen...

Har en bjälke i bägge boxarna på 2,20 = åtgärda.
Boxdörrarna va 5 cm från golvet och enl lag ska de va max 3 cm = åtgärda.
Stalldörren är 2x1 m = åtgärda.
Ingen frånluft (stall 8 x 12 m i kvm med 2 boxar i ena änden) = åtgärda.

Vad va de mer (hmm) nja de räcker väl ;) så i sommar blir de lite ombyggnader ;) Men men ...

Är det ett nytt eller gammalt stall?
Förut spelade det roll men vet inte om det gör det nu...någon som vet?
Vad menas med "ingen frånluft"? Hur skulle man åtgärda det?

// M
 
Sv: Vad händer?

minternet skrev:
Är det ett nytt eller gammalt stall?
Förut spelade det roll men vet inte om det gör det nu...någon som vet?
Vad menas med "ingen frånluft"? Hur skulle man åtgärda det?

// M

Ett gammalt stall men de gör ju tyvärr ingen skillnad.
På dem saker de står SKA är det bara att åtgärda. Är det ett "bör" kan man komma undan med andra mått än föreskrivna.
Tex så kan du ju inte ha för låg takhöjd då det är ett "ska" men stallgången som bara är 2m (bör vara 2,5m) kan hon inte säga nåt om... Det SKA vara max 3 cm under dörrarna är det mer är det bara att åtgärda (*suck*)...

Som tur e går det att ändra om i stallet så vi får bjälkarna i boxväggarna i stället och slipper höja taket/ta bort bjälkar.
Men kommer pga andra mindre bjälkar inte få ha 170 hästar då de är på 2.48m från golvet och man mäter mankhöjd x 1,5...
Därav kan man ha hästar som är upp till den höjden i stallet. (165 cm = 247,5 cm) sen är det ju inte så att de springer med mätkäpp (men med måttstock ;) )

Frånluft = sätta in ett hål i taket (typ lucka man kan öppna vid mkt fukt i stallet så den försvinner.)
 
Sv: Vad händer?

moonlightgarden skrev:
Du vet att jag struntar i detaljer. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att min täckeshängare där.
detaljer såsom att lamento är en valack och inget sto :angel:

ja, man ska aldrig lita på att du snappar upp något som jag inte ser.. :p

själv gillar jag att veta saker..

iaf så blir Flipp kvar ett tag till, jag var ut å pratade med K om det, och även fast stallpersonalen brukar bli sist med att få veta saker så hade dom iaf flyttat DD så att det nu fanns en spilta åt nya hästen.. ..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad händer?

Okej då fattar jag, så det där som gällde förut att ett befintligt stall som såg ut på ett visst sätt inte behövde åtgärdas, det gäller inte längre förstår jag. (Tur att man har D-ponny :angel: )

// M
 
Sv: Vad händer?

DD står i Middes spilta nu.. han fick flytta dit idag, han var lite fundersam över allt han kunde se, speciellt när man öppnade stalldörren.. :D
nyfiken rackare..
 
Sv: Vad händer?

Okej, har den varit tom tidigare eller när flyttade midde kasnke det heter?
 
Sv: Vad händer?

haha midde flyttade i början av december, typ för 4 månader sedan.. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 905
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
632
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
921
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 385
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp