Bukefalos 28 år!

Vad har folk på kontor för kläder egentligen?

Jag jobbar på kontor i småstad, medelåldern är hög och landar runt 50. Ett par har skjorta och ibland kavaj, andra alltid ljust slitna jeans och t-shirt men de flesta hamnar någonstans mittemellan. Själv har jag ett par piercingar i ansiktet, ingen har någonsin kommenterat dem på ett negativt vis.

Mysbyxor har jag aldrig sett som arbetskläder, däremot många zip hoodies.
 
Jag jobbar på kontor med ganska hög medelålder, de flesta är runt 50 och jag själv är 26 år. Jag brukar ha byxor, någon tröja i "finare" material än bomull och en kofta. Dvs ganska vanliga kläder skulle jag säga. Ingen på mitt jobb har trasiga kläder, men däremot en salig blandning av byxor, jeans, klänning eller kjol. Ingen har kostym annat än vid viktiga kundmöten :)

Edit: när jag tänker efter har ingen kostym heller. Däremot kavaj händer vid kundmöten som sagt!
 
Jag älskar piffiga kläder. Men fryser konstant. För tilfället har jag täckjacka, täckbyxor och mössa på mig :rofl: Men så illa brukar det inte vara, värmeomslag i natt och -33 ute nu. Mörka jeans, linne/t-shirt och någon tröja över. Hade jag inte varit så frusen hade jag gärna haft blusar och liknande, men det går bara under sommarhalvåret :) Här har folk på sig vad man vill typ, ska det komma något viktigare besök klär VD och ägare upp sig
 
På mitt jobb har några ibland mjukisbyxor, jag likaså, jeans och hoodie är rätt standard, stickade tröjor, t-shirtar med tryck, vissa har linnen och shorts på sommaren, det folk har på sig till vardags liksom. Tror ingen har några speciella jobbkläder :)

Vår finansdirektör kom förra veckan in på jobbet med kostymbyxor och kavaj "Vad finklädd du är!" sa jag till honom, han såg skamsen ut och sa att det var hans tvättkläder, allt annat var smutsigt :D
 
Jag ser det där med ”jobba på kontor” ibland på buke och jag förstår det inte riktigt, själv har jag inte sagt så sedan jag var liten. :D Det finns ju väldigt lite enhetlighet i kontorsjobb, mer än att det pågår inomhus och att datorn är ett viktigt arbetsredskap. Klädmässigt är väl enda gemensamma faktorn att man inte jobbar i ytterkläder. Jämför spelutvecklare och advokater och kontrasten kunde nog inte vara större.

Jag jobbar i kontorsmiljö och runt mig ser jag allt från brokig skjorta och cowboyhatt till Guccisneakers och Rolex.
 
Väldigt varierande eftersom "kontor" inte är ett yrke. Företag, bransch, arbetsuppgifter är sådant som påverkar.
När jag läser tråden så inser jag att jag har lite annan bild. Jag håller inte med om att det bara är bank och konferensanläggning som har kostym. Jag har jobbat och varit på många arbetsplatser där man har det samt många arbetsplatser där man aldrig skulle ha jeans och hoodie. Men min generella uppfattning är att de flesta "kontor" har en outtalad klädkod som ligger mellan jeans/hoodie och kostym.
 
Sitter i öppet kontorslandskap.

Installatörerna har ju arbetskläder men vi ingenjörer har privata, vanliga kläder.
Jeans, skjortor, hoddies (det har jag idag) Ibland kjol/klänning. Sen har vi ESD tofflor för att kunna gå ut i labbet. Birkenstock

Inget uppklätt som kavaj eller slips men inte heller mjukisbyxor (vi har en kille som alltid har det men han är lite större och det är bekvämast för honom)

Sen kommer finpotäterna hit ibland och hälsar på oss och de har tajt kjol, klackskor, slipsar mm
 
Nu kom jag ihåg när jag dejtade en person för ett tag sen och halvvägs till jobbet (inom IT) kom han på att han hade sneakers på sig. Det var dock snygga sneakers men han fick åka hem och byta. Sneakers är inte okej på det jobbet.
 
Jag ser det där med ”jobba på kontor” ibland på buke och jag förstår det inte riktigt, själv har jag inte sagt så sedan jag var liten. :D

Jag ser det som en omskrivning för att en inte vill avslöja exakt var och hur en jobbar. Till vardags säger jag att "jag jobbar på X", inte på "ett kontor".
 
Väldigt olika, vi har sällan kundmöten utan träffar enbart varandra. Så ”hel och ren” fungerar alldeles utmärkt. Jag brukar ha svarta jeans, stövletter och någon kashmirtröja eller stickad kofta. Fryser jämt, så vill ha något varmt :p Sen några gånger i månaden så håller vi event/konferens och då är klädkoden svart. Så då blir det oftast svart kavaj, pumps, svart klänning eller svarta jeans fungerar också. Tycker det är kul att klä upp mig lite med jämna mellanrum, men hade inte velat vara uppklädd varje dag på jobbet. Jag brukar sparka av mig skorna och sitta på benen på kontorsstolen och det funkar bara med bekväma kläder :p
 
Jag arbetar kommunalt och hur folk går klädda varierar. De som sitter i vårt huvud- kommunhus är nog lite mer propert klädda än övriga. Samma sak förvaltningsledning och de som dagligen arbetar med dem. Hos oss övriga varierar det väldigt. Det beror helt på vilka man träffar i sitt vardagliga arbete, vad man jobbar med och vad man själv känner. Vi har ingen klädkod mer än att vi förväntar oss att se hela och rena ut. Så här finns allt från jeans och t-shirt till kavaj beroende på.

Själv klär jag mig väldigt olika, det beror lite på vad jag skall göra under dagen, vilka jag skall träffa eller vilka möten jag ska på. Jag bor relativt ofta i stickade tröjor såhär på vintern för att inte frysa ihjäl, används med kjol, klänning eller jeans. Händer att jag kastar på mig en kavaj men det är sällan.

Tror det är svårt att generalisera vad man har på sig "när man jobbar på kontor". Finns ju ofantligt många olika typer av verksamheter som utgår från ett kontor. Alla kontor är ju inte i en klump. Ser heller ingen vits med att "klä upp" sig om man endast sitter på sin kontorsplats hela dagarna och arbetar. Om man inte vill såklart :)
 
Jag vill jobba på kontor! Jag är en typisk kontorsnisse :D

När jag jobbade som säljare på ett litet kontor (fem personer totalt) hade jag klänning så gott som dagligen. Älskart!
 
Min brorsa är ingenjör och jobbade tidigare på ett stort företag med stora internationella kunder.
Standardoutfiten var slitna jeans och tröja med tv-spelstryck.
Frågade om han inte borde klä upp sig lite iom att han var någon chef.
Fick svaret, "Nä, jag vet att jag är bra, de vet att jag är bra, jag behöver ingen kostym för att bevisa något"

Löv him!
 
Sambon har kostym nästan varje dag, chinos och kavaj fungerar också. Men tidigare dejtade jag en kille (jurist) som hade svart kostym med vit skjorta varje dag. Det verkade så himla trist och obekvämt :D Han vägrade något liknande på helgerna (förståeligt), då blev det alltid jeans och T-shirt.
 
Apropå alla klädtrådar nu :D :
Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen "kontorsmänniskor" (konsulter, projektledare etc.) för kläder på sig på jobbet? Vad har ni som jobbar på kontor för något på er? :D

Mitt praktikföretag sitter i ett större "landskap" med ett antal andra företag. Har inte exakt koll på vad de andra sysslar med, men skulle lite försiktigt vilja sammanfatta det som kategorierna "innovativa tech-företag", "HR&PR konsulter" och "medie-/produktionsbranschen". Är helt klart mansdominerat, skulle tippa att ca. 80-85% av alla i landskapet är män (åtminstone av de jag ser/träffar), och "män 20-35 år" är den helt klart största gruppen. De kvinnor jag träffat är företrädesvis i samma ålder. Vad jag vet, är det öht få personer över 40 här.

Sagt i all välmening; folk är väldigt avslappnat klädda. Med betoning på "väldigt". :D
(Åtminstone jämfört mot vad jag hade förväntat mig!)
Min stil, tillika det jag känner mig bekväm med och använder till vardags (oavsett om det är skola, praktik, mingel etc!) består av:
- Stram knut, hästsvans eller fläta
- Kritstrecksrandig skjorta
- Mörk kavaj, inte sällan kritstrecksrandig den med
- Mörkblåa eller -gråa highwaistjeans.
- (Mörka kostymbyxor om det är något särskilt!)
- Jordphurs-liknande skor
Enligt mig enkelt, stilrent och otroligt gångbart.
På kontoret sett, är jag uppklädd till tänderna, och mer därtill. :p

Vanligt förekommande plagg här:
- Stickade oversize-tröjor
- Hoodtröjor
- T-shirt med mönster/tryck
- Ljusa/slitna jeans
- Mjukisbyxor
- Gympaskor

Tog med mina reflektioner från tåget hem till middagsbordet och frågade det konservativa stilproffset no. 1 aka. datakonsulten (pappa!) om detta. Till och med han menade att det har mjuknat lite, man behöver inte ha full kostym för att man är på ett kontor längre, och det har inte han heller (han kör typ samma motsvarande outfits som mig, fast mindre kritstrecksrandigt! :D), men han tyckte definitivt att det verkade som att många här hade en "härligt avslappnad stil" som han uttryckte det. :up:

Nu kanske det är jag som är konservativ och färgad av äldre ideal, men jag föreställde mig att man på kontor om inte typ skjorta och mörkare byxor, åtminstone hade en enklare blus som tjej, lite elegantare V-ringad tröja som man (eller tjej för den delen också!), och enklare kjol eller mörkare jeans?
Kunde aldrig i hela mitt liv föreställa mig att ovan nämnda plagg skulle vara såpass vanligt förekommande på ett kontor som framförallt inrymmer tidigare nämnda sektorer? Har alltid föreställt mig kontor inom det privata näringslivet som ganska "konservativa", man ska se "representativ" ut etc? Men det kanske alltså har luckrats upp på senare tid? :D


Förtydligande! Ovan nämnda är absolut inte ett nedklankande på något sätt, är bara så faschinerad över att det är accepterat att vara så "avslappnat" klädd på kontor, något jag aldrig i hela mitt liv hade kunnat föreställa mig innan jag såg det med egna ögon! :D :up:

Jag jobbar på ett stort (globalt) konsultföretag i Stockholm och klädstilen varierar nog mycket på olika avdelningar.
Min avdelning är väldigt avslappnad :), avdelningschefer och gruppchefer har ofta "bandtröjor" på sig med diverse rockband och jeans, andra kan ha Lundhagsbyxor vissa dagar. Sen finns det många som kör skjorta och jeans eller motsvarande.
Jag jobbar inom miljö och är ibland ute i fält, då är man inte så sugen på att sätta på sig en tunn blus när man kommer in på kontoret igen (speciellt inte den här årstiden).
Jag kör ganska ofta kostymbyxor (mest för att jag tycker dem sitter skönt) och någon enkel tröja till. Är inte riktigt den som klär upp mig så mycket normalt.

Har en brittisk kille på utbyte på vårt kontor nu och enligt han är vi mycket mera casual i vår klädstil här än i Storbritannien.
 
Precis som redan nämnts har det väl mer med arbetsuppgifter att göra än arbetsplats. Jag som jobbar i ett kontorshus där det sitter liknande typer av företag ser stora variationer i klädseln. Allt från fotbollströjor till kostym, även inom mitt företag (konsulter inom IT-tjänster, digital marknadsföring och -analys). :D

Angående att se representativ ut så kvittar det ju om man inte ska träffa kunder? Tänker att många inom IT-branschen sällan har kundmöten. Och även om de har det så litar man ju mer på att personen med t-shirten med nördigt tryck har avancerad IT-kunskap än att personen i kostym har det. :D

Personligen kör jag främst på jeans och kabelstickad tröja (eller liknande), nu under vintern. I somras var det mycket klänning pga värmen, fodralklänningar, för att det är vad jag äger. Emellanåt blir det jeans och skjorta/blus. Dvs jag har samma typ av kläder som jag har när jag inte är på kontoret, för det mesta.
 
På min arbetsplats är vi i runda slängar en sisådär 1 000 statstjänstemän. Vi leker kontor hela dagarna. Några har kostym. En del andra jeans, t-shirt och gympadojor. Och så allt däremellan. Det beror ju på vad man har för uppgift och egen stil. En del behöver ha kostym med hänvisning till att de endast jobbar mot ekonomiavdelningarna på större företag. En del andra använder t-shirt och skyddsväst för att de jobbar mot den organiserade brottsligheten. Själv har jag samma kläder nästan varje dag. Dvs jeans, skjorta, kavaj.
 
På min arbetsplats är vi i runda slängar en sisådär 1 000 statstjänstemän. Vi leker kontor hela dagarna. Några har kostym. En del andra jeans, t-shirt och gympadojor. Och så allt däremellan. Det beror ju på vad man har för uppgift och egen stil. En del behöver ha kostym med hänvisning till att de endast jobbar mot ekonomiavdelningarna på större företag. En del andra använder t-shirt och skyddsväst för att de jobbar mot den organiserade brottsligheten. Själv har jag samma kläder nästan varje dag. Dvs jeans, skjorta, kavaj.
Ja, leka kontor, det var så jag såg på det som barn! Jag hade en jättehög med blanketter som jag snott när jag varit med mamma på banken och posten och så kluddade jag på dem och lekte kontor :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp