Bukefalos 28 år!

Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

*tove*

Trådstartare
Japp, vad har ni i hamsterburen? Ska skaffa liten imorgon, så jag behöver lite tips. :laugh:
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Använder torv till mina och det funkar super!
Testade det då jag ändå använder det till kaninerna.
Jättebra att gräva i, dammar knappt.
Absorberar lukt bra.
Hamstrarna är då väldigt nöjda iaf.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Nu var det mest hus och sånt jag tänkte på :). Leksaker och whatever.

Själv ska jag använda toa-lätt som strö. Har använt det till kanin och dvärghamstrarna jag haft förut och är nöjd med det.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Hus
Kartonger och toarullar
Skålar (torrfoder, sand, färsk mat. Vatten ska de ju också ha men jag hade flaska).
Hjul
Toapapper att boa med
Strumpa upphängd i taket
Färska löv
Hundgodis/hundkex
galler att klättra på (var ju en del av buren)
Grenar (vet dock inte om det kan skada kindpåsarna?)
Stege

Hade massa spån som strö

Det är det jag kommer på just nu, var några år sen jag hade hamster. Jag bytte inredning (delar av den) titt som tätt för att hamstern skulle få variation och sysselsättning. Ovanstående är några av sakerna, har haft fler...
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Iofs hade jag möss men jag tor inte att det är så stor skillnad på inredning.


* Bomull och tygremsor att bädda med.
* Mat & Sand skålar. Fast vi hade fågel matskålar att hänga på burkanten istället, dom gillade att sitta på den lilla kanten och äta.
* Toalettrullar
* Vattenflaska
* Kokosnöt skal att ha som hus.
* Hjul, Köp ej ett i metall, Dom gnisslar som F*N efter ett tag.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Ge inte en hamster bomull att boa med, det luddar av sig och kan fastna i deras kindpåsar.
Jag river strimlor av hushållspapper, det är populärt, plus en bit hamstervadd som jag köper på djuraffären.

Min är helt galen i hängmattor och vill klättra högt som lågt. Favoriten är nog ändå hamsterbollen som han får kuta runt i på golvet. Det går i en jäkla fart! Studsar över trösklar och jagar både hunden och katterna.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Hamstervadd är farligt för hamstern, använd bara papper, bara ett litet tips, :banana:
Förresten, vad kan man köpa "akvarium" till hamstrar?
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Det var väl precis det skogstrollet skrev ;)
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Djuraffären (och begagnat på tex blocket).

Tove: Nej, skogstrollet skrev att hon använde hamstervadd.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

*raderat* Nu såg jag vad jag missat :P.

Är inte hamstervadd och bomull samma sak?
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Min är helt galen i hängmattor och vill klättra högt som lågt. Favoriten är nog ändå hamsterbollen som han får kuta runt i på golvet. Det går i en jäkla fart! Studsar över trösklar och jagar både hunden och katterna.


Haha, jag får värsta söta bilderna i huvet nu! :D :love:
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Hej Ska hämta en liten dvärghamster i morrn och har döpt den till Roffe, fantasifullt jag vet:)
HAr köpt en bur i plast med lite klättersaker. JAg funderar mest på bomaterial, min förra hade en tygduk som han hade i boet. ska ha spån på botten, och funderar på mer utbytbara saker. Toarullar är självklart och så blir det en plastkula så småningom tror jag, litar inte på att lägenheten är hamstersäker:) Nån som har tips?
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Papperspellets i bottenen, i tillräckligt tjockt lager att de kan gräva = skojsigt.
Den ena har en platt kon (sådana som hundtränare ibland använder för att lägga bollar på) som han kan krypa in i och sova i om han vill eller sitta och spana ut ifrån. Han har också en liten gosig korg som jag har virkat åt honom som han tycker om. Sen har han ett litet hamsterhus i trä utan botten. Matskål, vattenskål och sandlåda. Den andra har ett stort rör (sådana man köper i byggshopar) och ett lite mindre (gjort för smådjur), hus i trä tänkt för fåglar, har botten och tak och sittpinne inne i, men den är nog bortgnagd nu. Det huset älskar jag :p blir precis en perfekt grotta för honom att sova i. Sen har han en liten sandlåda och mat och vattenskål. Har inget springhjul eftersom de kan bli så läskigt beroende av det och skada sig. Istället är burarna väldigt stora så de får den motionen de behöver ändå.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Min har bestämt sig för att han inte orkar gå runt den väg som finns i buren, plastbur med hus mm utan han hänger på plattformen o kravlar sig upp, sen hoppar han ner. Vilken knas
Jag hade sönder hjulet, det satt i den permanenta konstruktionen och funderar på om det är nödvändigt. Har tänkt o köpa en plastboll till golvet i stället. Liten dvärgknatte är det:)
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Bomull och hamsterludd är farligt, kan fastna i tarmarna plus vira sig runt tår och ben så att blodflödetstoppas och bentet
ruttnar. Riv toapappaer i stället, inte tidningspapper pga trycksvertan. Billigt och ofarligt för hamstern kan det blir bättre??
Och var nogran med maten! Oftast får ALLA hamstrar fel mat, vilket är tråkigt att inte ens zoo affärerna vet vad en hamster ska äta.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Tryckfärgen i tidningar har inte varit giftig på årtionden. Pappret i tidningar är också ekologiskt, eller i alla fall inte på något sett giftigt det heller. Men det finns ju metallklamrar i tidningar osm man får ta bort om man ska använda dem.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Säkerligen inte giftigt men det är nog inte naturligt heller så varför inte använda toa papper som
inte har nå kemiska grejor i sig. Pluss att det är mjukare att boa med
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Jag läste en hamsterbok o inte blev jag klokare för det:)
SKa dock kolla fröblandningen men jag tror att den är ok då det inte är alltför mkt nötter o sånt i.
Han har ett stälhjul m öppen baksida och tvärslåar, hur ser ni på det?
Jag har tejpat kartong runt hjulet, gjort en baksida och klätt in tvärslåarna. KAn det räcka?
Har för liten bur ju!!!
Den är typ 50 * 35 eller mer men ändå för liten. Har ju en dvärgis.
Hur mkt skall man ge dem att äta per dag?
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

Min fick fri tillgång på torrfoder, sen fick något annat dagligen också (hundgodis, grönsaker, lite matrester, välling, yoghurt eller liknande).
Bland det roligaste med att ha hamster tyckte jag vad att man kan ge de så mycket.
Tänk dock på att de gärna gömmer undan maten. Med torrfodret gör det ju inget, men man får gå igenom matgömmorna ganska ofta för att ta bort ev. dåligt färskfoder.

Åh, nu blev jag sugen på hamster igen...

Apropå hamsterboll förresten. Har skrivit om det i andra trådar också, men jag vill varna, lita inte för mycket på dem. Min lärde sig väldigt snabbt hur hon skulle krocka med väggarna för att få upp bollen.
 
Sv: Vad har ni för inredning i eran hamsterbur?

wow de är listiga små rackare:) Min har nu bytt bo till trähuset, han har arbetat hela dan med o flytta papperet från ena boet till det andra:)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: Stinaelin
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 488
Senast: Dentaku
·
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 437
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 427
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp