Vad har ni för projekt i stallet i år?

Jate Volim

Trådstartare
Ja, nu är våren här och städ- och fixarnerven börjar klia i alla fall hos mig. Vad har ni för planer 2011? Presentera era projekt, bocka av er att göra lista och visa före- och efterbilder in public och låt oss övriga inspireras. Kanske får ni även mer gjort när vi andra vet era planer :D

När detta året är slut kanske tråden är full med inspiration, bilder och tips.

Ser fram emot mycket inspiration och ffa mycket före- och efterbilder på hur flitiga ni varit!

Mvh JV
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Ska försöka knacka bort det gamla vattenkaret som är i sadelkammaren. Vill kunna utnyttja det utrymmet och jag upplever att cementen kyler ner lite väl mycket också. Ev vill jag också sänka taket där pumpen är inbyggd i sadelkammaren. Onödigt att har 2 meters takhöjd till pumpen, man kan ändå inte stå rak där inne.
Har inte lagt fram det här för min man än. Han kommer att sucka även om jag ska göra jobbet själv :p.
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Taket är dåligt i min ena hästs box så när vi ändå ska byta det så ska jag passa på att måla om hela stallet. Det har inte blivit målat sen 70-talet så det är defenetivt dags för det nu:) Funderar på vitt uppe och nån halvmörk grå nere. Har grått i sadelkammaren så jag vill fortsätta på den färgskalan.
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Vår "att-göra-lista" är sjukt lång och allt kommer knappast att hinnas med i år. Vi kommer dock att börja redan i veckan med att ta ut två stora pannor (en oljepanna och en vedpanna) i utrymmet utanför sadelkammaren. Där är kallförråd just nu och det kommer att bli oerhört mycket större yta när pannorna kommer bort.

Detta får vi dock leja någon till eftersom de väger ett antal ton och måste kapas på plats då de inte går ut genom dörren annars. Bilder kommer senare ;)

Ett annat projekt som startar i dagarna är att börja begära in offerter för nytt underlag på ridbanan. Skööönt!

Jag kan lägga in hela listan senare så kanske ni kan hjälpa mig att prioritera, vilka projekt är viktigare än andra s.a.s.

Mvh JV
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Jag har en "att göra"-lista i stallet där det bla står:

- byta staket i vinterhagen, från elrep till ståltråd
- riva ligghallen (pga takras) samt bygga upp en ny
- gjuta en platta till foderhäckarna (samt bygga foderhäckar)
- göra om sadelkammaren så den blir mer praktisk
- eventuellt måla om stallet

Det där är de stora sakerna som förhoppningsvis händer i vår/sommar
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Nu har jag ju inte eget stall, men är ensam hyresgäst, så att göra om sadelkammaren skulle vara trevligt nu, när det inte är så mycket prylar att flytta runt och inte så mycket spring.

Måla väggarna, flytta tränshängarna, måla garderoberna t.ex. skulle vara trevligt.

Nu är det visserligen fina färger på väggarna, men det börjar bli slitet och garderoberna är en salig blandning av det som gamla hyresgäster lämnat kvar. En allmän uppfräschning skulle vara trevligt.:)
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

vi ska byta ut stalltaket,
sätta in galler mellan 2 boxar,
måla om,
laga fönsterna,
ev byta ut gallret på fönsterna då pollen redan har mosat dom också :/,
och ev byta ut box dörrarna då de hänger :/

vi började bygga om stallet för 3 år sen men har inte blivit färdiga, så det ska bli skönt att bli klar med allt ^_^
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Kom på två saker till jag ska göra.

-Byta vattenkran i sadelkammaren för den jag har nu har frysit sönder och står och droppar konstant.
-Fixa staketet i alla hagarna, många avbrutna stolpar och banden hänger. Tror att jag fixar det redan i helgen för vädret ska bli ganska hyffsat:)
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

Vi har tokmycket som skall göras då vi köpte en gammal bondgård i höstas.

1. Ta bort höloftsgolvet samt en del bjälkar. Höja kvarvarande bjälkar 1m.

2. Riva ur allt skräp, skrot och gamla kobås, kalv-grisboxar.

3. Gjuta på lite på golvet för att få en jämn yta/fylla igen bajsrännan.

4. Bygga boxar. Förhoppningsvis murade boxar!

5. Regla, isolera och göra innerväggar i det utrymme som skall bli varm sadelkammare.

6. Bygga trästaket vid ligghallarna.

7. Stängsla fler hagar.

8. Bygga picadero/ fyrkantig rundpaddock.

9. Grusa mer parkering.

Nån som vill ha tre islandshästar? Jag lär inte hinna med dom... :D
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

En grej på vår att göra lista är avbockad den här veckan! Vi har nämligen monterat ner och forslat bort de stora pannorna som stod utanför sadelkammaren och således fått till ett stort kallförråd där istället.
(Pannorna användes förr till att värma upp gårdens växthus på den tiden då det var plantskola här ;) )

Dessutom fick vi inatt ett nytt och oväntat projekt att ordna till idag. Taket på en av lösdrifterna blåste nämligen av :eek::crazy:

Mvh JV
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

åh, i stallet där jag står har vi en massa projekt.. :d eller jag snarare :angel:

nu under våren kommer jag ta mig an sadelkammaren och göra en storrensning + storstädning. lite punkter:
* rensa bland alla grejer, kasta det som är onödigt.
* organisera o märka upp grejer
* städa o göra rent
* putsa all utrustning
* sätta upp bilder på hästarna
* göra en liten prishörna med rosetter o pokaler

Det kommer säkert bli mer allt eftersom, man kommer ju på en massa hela tiden. ;) Något som jag också ska göra är att sätta upp boxskyltar och tvätta täcken.

I stallet (som är hälften stall o hälften ladugård där kossor stått) ska foderbordet tas bort på ladugårdssidan och ena väggen renoveras. Tyvärr blir det nog inget mer än att plana ut ytan. Inga planer på fler boxar, spolspilta, torkutrymme eller förvaring som jag gärna hade sett.

ska se till o ta en massa bilder nu, det ser förjävligt ut haha :p
 
Sv: Vad har ni för projekt i stallet i år?

oooh, finns mycket att göra :o
*Byta ut några stolpar i hagen + spänna tråden
*Mocka ut stora hagen
*Bygga sadelkammare (platta gjuten i höstas)
*SKRUBBA STALLET och ev. bättra på färgen.
*Sätta upp gallret till boxdörrarna
*Byta panel på hela logen.
*Isolera runt ventilationen och fixa lucka till loftet.

Kanske slänger in någon bild senare :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 767
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 698
Senast: Carolininen
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp